Danno,du har fått mail.....

fredstu skrev:
Danno,du har fått mail.....
Wow det sker superläckert ut! När räknar ni med att flytta in?

Om alla vindar blåser åt samma håll,så flyttar vi in till semestern...

Men som sagt,Elen skall vara färdig,VVS skall vara på plats och sist men inte minst köket,men det skall nog funka..

Dreams du har mail..

Har ni fler frågor så hör av er...

Hej och hallå?! Låg energiförbrukning med ett lättbetonghus? Hur då? Lättbetong är ju inte känt för något fantastiskt uvärde direkt!

Jasså.....kolla in denna länken så hajar du mer http://www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html.....det är ju det som är vitsen med lättbetong. Svalt och skönt på sommaren och varmt på vintern. Trögrörligheten är oslagbar...du får isolera rejält på vanligt sätt för att uppnå samma som lättbetong. Tjocklek på vägg är givetvis avgörande men säg 35 cm block ger kanoneffekt, sen finns det en massa andra fördelar också....have a look and learn! ;D

• Kopia_av_DSC00016.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fiddeli skrev:
Hej och hallå?! Låg energiförbrukning med ett lättbetonghus? Hur då? Lättbetong är ju inte känt för något fantastiskt uvärde direkt!
Jag håller med. Det behövs betydligt tjockare stenväggar än träväggar för att få samma u-värde. Och en stor massa tar lång tid att svalna, men också lång tid att värma upp.

Valet mellan trä eller sten är upp till var och en. Ett stenhus värderas högre på marknaden pga egenskaperna inte för att det är sämre. Men isoleringsegenskaperna är ju bara ett skäl till varför Stenhus värderas högre, obefintlig risk för mögel, brandsäkerhet, tyst och att det inte rör sig som trä och ger glipor etc är många fler. Fler hundra tusen danskar och skåningar kan inte ha fel.....jag är övertygad om kvaliteterna. Sen kan vi träta bäst vi vill här!

Jag håller med dig Kalle Anka.

Men det är inte lika lätt att finna en bra leverantör (där jag bor) som kan ta totalansvaret för ett bygge med sten. I alla fall om man inte är reda att betal hur mycket som helst.

Var finns du då?

Rodge68 skrev:
Jag håller med dig Kalle Anka.

Men det är inte lika lätt att finna en bra leverantör (där jag bor) som kan ta totalansvaret för ett bygge med sten. I alla fall om man inte är reda att betal hur mycket som helst.
Så känner jag också. Tog kontakt med en lokal stenhusbyggare här då de gör reklam för att inte vara dyrare än trähus. Dock så ville de ha ungefär 15 000 kr/kvm i "basutförande", och det upplever jag som dyrare än trähus leverantörerna iaf...
De motiverade det med högre standard invändigt, men jag är ju ute efter motsvarande hus i sten istället för trä.
Jag får leta vidare.

kalleanka70 skrev:
Var finns du då?
Karlstad enligt profilen

kalleanka70 skrev:
Kolla in denna tråden om lättbetong/stenhus!

[länk]

Där finns en del att läsa!

Danno vi sitter i samma sits som ni......fortsätt uppdatera er hemsida, kul läsning! Stenhus är ett mycket intressant alternativ med låg energiförbrukning.
Hej Kalle Anka!
Har varit inne på eran sajt gluttat och vi verkar onekligen ligga i samma fas. Kul! Har ni bestämt er för stenhus? Vi har en sån fruktansvärd beslutångest. Så mycket ångest att jag inte förmår mig att uppdatera hemsidan. ;)

Jo jag bor i Karlstad!
Jag är inne på att låta en konstruktör rita huset och sedan själv låta olika byggare få uppföra huset.

Här finns vad jag vet ett företag som bygger i lättbetong på totalentreprenad men det blir inget billigt hus de inte.

Vidare har jag frågat de på Örement och de bygger bara i södra sverige och några andra som jag har pratat med svarar samma sak eller verkar mindre seriösa.

kalleanka70 skrev:
Var finns du då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.