Rejäl skrev:
Hur vet du det?
Varför skulle jag trolla?

Jag har dels själv ett antal gånger under min korta tid som installationselektriker råkat ut för diskmedel i VP-rör. På flera av ställerna så såg man spår av diskmedel i dosan. På några ställen hade jag möjligt att komma åt rören på ett/flera ställen och lyckades dra ur befintliga trådarna samt dra i nya.

Sen räcker det att titta å känna på diskmedlet som hamnar i/utanför korken/mynningen på diskmedelsflanskan i köket.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Varför skulle jag trolla?

Jag har dels själv ett antal gånger under min korta tid som installationselektriker råkat ut för diskmedel i VP-rör. På flera av ställerna så såg man spår av diskmedel i dosan. På några ställen hade jag möjligt att komma åt rören på ett/flera ställen och lyckades dra ur befintliga trådarna samt dra i nya.

Sen räcker det att titta å känna på diskmedlet som hamnar i/utanför korken/mynningen på diskmedelsflanskan i köket.
Men nu pratar du om dig så då är jag med, men du skrev ”vi är inga troll” lite svårt att veta för dig tänker jag!

Om du bara visste hur ofta det används och fungerar så skulle du bli häpnad!

Helt säker på att diskmedel funkar för den gången man drar i kablar men det finns ju en anledning till att man har rör i väggarna och det är ju för att senare kunna göra ändringar.
Vissa lim är oxå hala innan de har torkat men ingen skulle väll rekomenderat det som glidmedel?

Jag kan äntligen gladeligen meddela att stoppet är upplöst och nya kablar dragna!

Visar sig att det aldrig var någon ”sten” utan röret var helt enkelt bara fullt av någon flytspackel eller betongliknande material, precis vid böjen från vägg till golv, antagligen redan från när det byggdes.

Vi borrade från sovrummet in mot rörets böj och gjord en liten ”inspektionslucka” (visar sig att röret övergår till metall just vid böjen och sen tillbaka till plast) och fick borra en del för att helt öppna upp röret, men när vi väl gjort oss av med all del av röret som var förstelnat och tillslut kunde få en dragfjäder igenom från köket till inspektionsluckan, så var vi äntligen hemma. Att dra kablarna resten av vägen upp till brytaren i badrummet var då inga problem.

Vår analys av varför det gick att dra i en kabel allra första gången är att den antagligen stelnade fast tillsammans med det andra i röret, så det funkade att dra den kabeln fram o tbx eftersom det finns ”en kabel hålrum” men såfort vi ville dra i något bredare så tog det stopp.

Och btw, diskmedlet var aldrig ett problem. Det må finnas en risk att det stelnar och blir klibbigt, men det blir ju inte stenhårt på det sättet att det är omöjligt att rubba.

Närbild av rörblockering, visar betong- eller flytspackelliknande material som täpper till röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en bit av ett rör fyllt med stelnat flytspackel eller betongliknande material, i en renoveringssituation.
Skapa konto
En hand håller en klump av torkat flytspackel eller betongliknande material som orsakade ett stopp i ett rör.
Skapa konto

Öppning i väggen vid golvet med synliga kablar, delvis omgivna av flytspackel eller betongliknande material.
Skapa konto

• Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.