4 893 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Stege och fallskydd till Loftsäng i fjällstuga
Ser nu att den där ser lite annorlunda ut mot den vi har. Vi kanske har en gammal variant. Kan vara värt att kika på då med andra ord...F fredrik.johansson skrev:Ta en titt i manualen till ikeas stödbräda. Jag tvivlar starkt på att du inte kommer kunna montera det…
[länk]
Vill du hellre bygga så gör det, men på fjällturen kanske man hellre åker skidor än snickrar… angående krok till stegen hade jag byggt en mycket enkel stege och hängt den över sängkanten med ”skolkrokar” som du sätter upp-och-ner.
[länk]
Men jag hade nog nöjt mig med stödbräda och låtit barnen klättra utan stege. Det ser inte som en hög säng.
Det blir stege oavsett...
Perfekt, exakt sådana krokar jag söker!
/Jocce
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
ja ibland får man ge sig… happy wife, happy life!Jocce81 skrev:
Jag hade åkt till bygghandeln och köpt planhyvlad furu och valt en lagom dimension till stegsidorna, sen antingen rundstav eller planhyvlat även till steg. Om du inte vet exakt höjd på sängen och vilken vinkel stegen kommer ha när den är rest mot sängen hade jag valt rundstav och även sågat delen mot golvet rund, så blir stegen okänslig för i vilken vinkel den hamnar. Det kanske inte blir så många nätter den kommer användas innan barnsbenen blir tillräckligt långa för att svinga sig upp utan stege oavsett…
Det är alltid värt att tänka på säkerhet en gång för mycket än för lite.Jocce81 skrev:
Det finns alltid en risk att ramla ur en översäng. Även om man har en bräda som fallskydd. Det man bör tänka på är att ha ett slätt golv nedanför. Gärna med en matta. Men absolut inte ha några hårda möbler som huvudet kan landa på så man slår ihjäl sig.P Pettman skrev:
Att ha hjul på bordet innebär dessutom en risk varje gång man kliver på det. Jag avråder från en sådan lösningAnnn555 skrev:
Det var tydligen sällsynt att någon ramlade ner i stugan. Och det händer säkert inte så många gånger. Slår ihjäl sig gör man ju bara en gång. Så pallar, stolar och bord bör man inte ha där ens en enda gångJocce81 skrev:
En skumplastkub, Sittpuff eller liknande som nattduksbord är däremot utmärkt att slå huvudet i om man skulle ramla.
En annan variant på fallskydd vore ju ett nät/kraftigt skynke som spänns mellan en vajer/skena i taket och en i sängkanten. Ger lite avskildhet i bädden och kan dras åt sidan när man inte ligger i sängen.
Medlem
· Blekinge
· 12 287 inlägg
Stege: fundera på att ha en stege som landar ovanför fönstret och kan fällas upp mot taken när den inte behövs.
Ett nät mellan sängkanterna kan fungera som fallskydd.
Ett nät mellan sängkanterna kan fungera som fallskydd.
Medlem
· Blekinge
· 12 287 inlägg
Då har du inte förstått din utbildning. Fallskydd i yrkeslivet tar bara efter en fallhöjd på nånting två meter, beroende på utrustning.
Privat fallskydd på loftsängar är någon helt annat. TS's sambo verkar vara lite nojigt kring detta och det kan man inte göra så mycket åt.
Jag har själv och mina kompisar sovit på loftar i många år både nykter och full utan något missöde. Man trillar väl inte ut en normalsäng på golvet heller, eller?
Privat fallskydd på loftsängar är någon helt annat. TS's sambo verkar vara lite nojigt kring detta och det kan man inte göra så mycket åt.
Jag har själv och mina kompisar sovit på loftar i många år både nykter och full utan något missöde. Man trillar väl inte ut en normalsäng på golvet heller, eller?
Har inte läst hela tråden, men finns ju fallskydd modell L-stöd som man bara stoppar in under madrassen. I stugorna i Isaberg hade de skydd i bockad polykarbonat. Alltså typ såhär: https://www.plasticprodukter.se/product/sanggrind-fallskydd-for-sjuksang
Hade nog struntat i stege och satt en trappstege typ den här vid fönstret som kombinerad stege och nattduksbord: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekvae...H5OuVlXA5Jx0XavmW3QuubhjhN0Z1cFsaAnmtEALw_wcB
Hade nog struntat i stege och satt en trappstege typ den här vid fönstret som kombinerad stege och nattduksbord: https://www.ikea.com/se/sv/p/bekvae...H5OuVlXA5Jx0XavmW3QuubhjhN0Z1cFsaAnmtEALw_wcB
Redigerat:
Jag byggde platsbyggd loftsäng till varnen i sommarstugan. Stegen blev en repstege, fäst i två öglor i taket och en nedtill så att den hänger stadigt. Barnen tyckte att det var kul!
Fallskyddet är fast monterat, men om jag skulle ha gjort ett löst hade jag använt rep och karbinhakar, typ sovvagnar på tåg.
Fallskyddet är fast monterat, men om jag skulle ha gjort ett löst hade jag använt rep och karbinhakar, typ sovvagnar på tåg.