Vi köpte ett Myresjöhus med extra stegdjudsisolering. Kostade 20000 kr extra. Huset är väldigt lyhört. Undrar vad vi egentligen betalade extra för. Vi öppnade golvet från övervåningen på ett ställe men hittade bara vanlig isolering. Enligt byggledare på Myresjöhus är standard helt utan isolering mellan planen. Är denna isolering något som gör skillnad alls? Inblick i golvisolering mellan våningsplan, synlig träbjälklag och stenull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite lär det väl göra.

Ja, för att dämpa stegljud är det viktigt att det inte är fullt i facket med isolering. Jag har 70-90mm av 300 i bjälklaget.

Sök på stegljudsisolering mellanbjälklag så kommer du hitta hur man skall bygga.

Myrsjöhus måste väl kunna ange hur mycket dämpning isoleringen tillför för de påstår ju att det har effekt.

Har man ingen isolering i mellanbjälklaget kommer mycket av värmen på första plan att gå genom golvet till nästa våningsplan.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bör tilläggas att det är inte bara genom golvet ljudet går. Har ni FTX system är det viktigt med ljuddämpare även där och ljudet kan gå via avloppsrören. Hjärtväggar är också bra på att leda ljud då de måste vara summa för att kunna bära upp. Så är det viktigt att ljud inte transporteras bör man ta med det i planlösningen.

Hur är dörrar och karmar? Vi satte in proffs karmar med tätningslister och massiva dörrar för att minska ljudmellan rummen och vi är mycket nöjda med de valen.

Kan tilläggas att vi bodde i ett Myresjöhus utan isolering i innerväggar eller i bjälklag. I det nya huset byggde vi med gips+OSB samt isolering i alla väggar, stålvinklar i hörnen för att hålla ihop gipset och skruvlimmad skiva på golvet till övervåningen samt ljuddämpning mellanbjälklag och vent. Vi har även valt diskmaskin som är extra tyst då vi har öppen planlösning. Det är stor skillnad!

För att få till en stegljudsisolering i ett hus med mellanbjälklag av trä brukar krävas dels att golvet på ovansidan är flytande, dels att taket på undersidan är fjädrande i förhållande till stommen. Jag tycker det är lite svårt att bedöma utförandet med ledning av fotot. Även om stegljudsisoleringen fungerar så kan luftljudet ta sig andra och kanske genare vägar. För en utförlig bedömning här på forumet krävs nog ritningar, gärna detaljritning på bjälklaget men även planer och sektioner.

Jag tycker att jag som konsument ska inte behöva sätta mig in i hur man löser problemet med stegljudsisolering. Jag har betalat för en tjänst av hustillverkaren som de ha påstått sig kunna leverera för 20 000 kr. De har slängt i lite glasfiberull och tycker att det duger. Det har ingen effekt alls. Kan glasfiberull i den omfattningen verkligen kosta 20 000 kr? Hur ska man reklamera köpet av denna tjänst?

Bästa svaret

Hej!
Du har helt rätt i att ni som köpare inte ska behöva vara byggtekniska kunniga när ni gör ett sådant tillval. Ni bör istället kunna få redovisat vilken teoretisk skillnad det gör att göra ett tillval.

Men till saken så ger en isolering i ett träbjälklag ingen eller marginell skillnad för stegljud. Det som är avgörande för stegljud i en lätt konstruktion är att separera två eller fler skikt skivor med en fjädrande konstruktion så att taket inte svänger lika mycket som golvet ovanför. Det kan göras med en stegljudsmatta eller liknande mellan två lager golvspån/gips, eller så kan man montera ett fast gipstak i fjädrande plåtprofiler. Finns såklart fler lösningar, men att slänga in lite minerslull är inte gjort för stegljud. (Ref. Gyproc handbok 3.4.51:101).

Ska jag begära mina 20000kr tillbaka för stegljusisoleringen eller ska jag begära att dom gör om?

Kan du leva med det så begär du pengar tillbaka annars får dom göra om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.