2 184 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Stativ till Bosch PTS10
Hej,
jag har införskaffat mig en PTS10 men utan stativet.
Kunde nämligen inte bestämma mig om det var bra eller inte. Min tanke är att bygga ett stativ själv med lite större låsbara hjul på så den blir enkel att rulla undan.
Är det en bra idé eller skall jag skippa den till fördel för original eller tredje parts stativ?
Alla synpunkter mottages tacksamt
jag har införskaffat mig en PTS10 men utan stativet.
Kunde nämligen inte bestämma mig om det var bra eller inte. Min tanke är att bygga ett stativ själv med lite större låsbara hjul på så den blir enkel att rulla undan.
Är det en bra idé eller skall jag skippa den till fördel för original eller tredje parts stativ?
Alla synpunkter mottages tacksamt
Jag vet inte hur boschs stativ ser ut. Men ska du bara ha maskinen hemma, i din snickarbod utan krav på att den ska vara lätt flyttbar, så är jag helt säker på att du bygger ett mer stabilt, lättrullat stativ själv. Du kan ju dessutom passa på att bygga in bra förvaringsutrymmen för extra klingor, jiggar etc.hakjar skrev:Hej,
jag har införskaffat mig en PTS10 men utan stativet.
Kunde nämligen inte bestämma mig om det var bra eller inte. Min tanke är att bygga ett stativ själv med lite större låsbara hjul på så den blir enkel att rulla undan.
Är det en bra idé eller skall jag skippa den till fördel för original eller tredje parts stativ?
Alla synpunkter mottages tacksamt![]()
Håller med föregående talare. Har min bordssåg på stativ, men flyttar bara den i verkstaden. När tid ges blir det en möbel med hjul under där man kan ha tillbehör, jiggar etc. Då kan man enkelt också göra uppfällbara bort runt om som man kan ha om man behöver bearbeta bredare/längre mtrl. Kankse passa på att bygga in fräsbordet i samma möbel?
Det ulf säger med uppfällbara (eller ännu hellre fasta) rejäla bord runt omkring är ju hur bra som helst om du har plats till det, då uppgraderar du din såg ett par steg direkt, och kan hantera betydligt större material enklare och mer exakt.UlfY skrev:Håller med föregående talare. Har min bordssåg på stativ, men flyttar bara den i verkstaden. När tid ges blir det en möbel med hjul under där man kan ha tillbehör, jiggar etc. Då kan man enkelt också göra uppfällbara bort runt om som man kan ha om man behöver bearbeta bredare/längre mtrl. Kankse passa på att bygga in fräsbordet i samma möbel?
Tackar,
då blir det ett eget bord med lådor och låsbara hjul
Tänkte mig att det skall bli 50 cm högt då sågen är 30 cm vilket gör att sågytan hamnar på 80 cm över golvet. Blir det en bra höjd eller skall den vara lite högre/lägre ?
då blir det ett eget bord med lådor och låsbara hjul
Tänkte mig att det skall bli 50 cm högt då sågen är 30 cm vilket gör att sågytan hamnar på 80 cm över golvet. Blir det en bra höjd eller skall den vara lite högre/lägre ?
Personligen tror jag att det hade blivit lite lågt till mig, ca 1,90 lång. Fixa något provisoriskt att sätta sågen på och prova dig fram till "rätt " höjd.hakjar skrev:
Min såg är 90 cm. Vid lite kontrollmätning var min hyvel samma höjd. dETTAgjorde att bordet till borrmaskinen anpassades så att foten plus en skiva så man inte borrar i metallen också är 90 cm UPP. Detta gör att man ofta kan använda dem som stöd till varandra.
90 cm tycker jag, ev 85. Men som sagt, låtsas jobba vid några olika bänkar i olika höjder, så känner du snabbt vad som blir bäst.hakjar skrev:
Gjorde mitt stativ till samma såg så att den slutliga höjden blev 80 cm. Men, det känner jag nu att det blev för lågt. När jag nu gör om i verkstaden så bygger jag ett nytt stativ och där kommer sågen att hamna på 90 cm vilket känns betydligt bekvämare. Dock beror det på lite vad man använder sågen till. Skall du klyva en och annan bräda på den så spelar inte höjden så stor roll men om du däremot står ett par timmar med finlir så känns det i ryggen om den är för låg. Mitt förslag är att du gör en konstruktion så att du hyfsat lätt kan justera höjden efter att du arbetat vid den ett tag. Skulle kunna tänka mig en ram runt foten på sågen som lätt kan skarvas på eller tas bort.
PS. Själv är jag 182 lång. DS.
PS. Själv är jag 182 lång. DS.
Klicka här för att svara
