3 285 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Startmotorproblem 740 -89
Sida 1 av 2
Har inte märkt något problem alls, tills igår kväll, då jag skulle åka hem från bygget.
Solenoiden klickar till men inget händer (många försök).
Knackade på den, utan resultat, blev istället igångdragen med bogserlina av en granne så att jag kunde åka hem.
Jag har:
Satt batteriet på laddning en sväng, men det gick inte någon hög ström ur laddaren, så jag antar därmed att batteriet är ok, jag har inte mätt spänningen på batteriet.
Då startade bilden 2 gånger på 10-20 försök.
Tänkte att det var batteriet som var dåligt, så lät laddaren stå på ett par timmar till.
Sen var det tvärdött igen.
Lossat styrkabeln från tändlåset, då klickar det bara i ett relä i bilen vid startförsök.
Sedan tillbaka med styrkabeln, och då drar solenoiden igen, så den verkar fungera. Helt annat ljud när solenoiden drar.
Skruvat loss hela startmotorn, plockat isär den, kolen hade mycket kvar, 1,5 cm, och alla kol låg an med fjäderspänning. Bussningarna i båda ändarna såg bra ut, axeln glappar inte och ligger inte an mot statorn.
Skruvat ihop den igen, men får inte loss själva solenoiden, skruvarna sitter som berget.
Provade köra motorn med batteriladdaren, då roterade den sakta sakta, kom kanske några grader bara, men efter nån sekund så löste batteriladdaren ur värme/överström (återställer sig själv, säkert bimetall).
Jag tog loss både - och + pol från batteriet, och eftersom batterladdaren inte matade på ordentligt med ström så höll jag startmotorns skruvfläns mot minuspolen,
tog en vinklad rörbit från + pol till andra sidan på solenoiden. Ingen roterande rörelse, men gnistor blev det ju.
Gjorde likadant men mot solenoiden där styrspänningen går in, inget klonk, händer inget.
---------------
Såvitt jag vet så ska styrspänningen till solenoiden in på stift markerat "50". Men vad är det andra stiftet till för, märkt 15D eller 150? Där satt det iofs inget innan, men nyfiken på vad det är till för.
Jag skulle vilja tolka mina försök som att solenoiden håller på att ge upp/har gett upp. Men jag får inte loss den, så jag kan inte kontrollera den invändigt.
Tidigare har jag inte upplevt nåt problem med detta, har ägt bilen 2½ år nu.
Förutom en gång, då det blev en spricka i bränsleslangen till spridarna och det strilade ner över startmotorn. Blev lite spak och fick höja rösten till grabben som var i närheten att backa undan. Skar av slangen lite kortare och fixade det tätt. Sen när det torkat upp så var det inga problem att starta längre. Kan denna bensin ha orsakat kraftigt åldrande av startmotorn/solenoiden?
Är någon annan av någon annan åsikt än att det borde vara solenoiden som har gett upp?
Men jag är lite kluven själv, tycker att startmotorn borde rotera när jag kör direkt på den.
Eller måste solenoiden vara dragen så att den puttar fram drevet för att roterande rörelse i startmotorn skall vara möjlig
Någon som har några tips?
Solenoiden klickar till men inget händer (många försök).
Knackade på den, utan resultat, blev istället igångdragen med bogserlina av en granne så att jag kunde åka hem.
Jag har:
Satt batteriet på laddning en sväng, men det gick inte någon hög ström ur laddaren, så jag antar därmed att batteriet är ok, jag har inte mätt spänningen på batteriet.
Då startade bilden 2 gånger på 10-20 försök.
Tänkte att det var batteriet som var dåligt, så lät laddaren stå på ett par timmar till.
Sen var det tvärdött igen.
Lossat styrkabeln från tändlåset, då klickar det bara i ett relä i bilen vid startförsök.
Sedan tillbaka med styrkabeln, och då drar solenoiden igen, så den verkar fungera. Helt annat ljud när solenoiden drar.
Skruvat loss hela startmotorn, plockat isär den, kolen hade mycket kvar, 1,5 cm, och alla kol låg an med fjäderspänning. Bussningarna i båda ändarna såg bra ut, axeln glappar inte och ligger inte an mot statorn.
Skruvat ihop den igen, men får inte loss själva solenoiden, skruvarna sitter som berget.
Provade köra motorn med batteriladdaren, då roterade den sakta sakta, kom kanske några grader bara, men efter nån sekund så löste batteriladdaren ur värme/överström (återställer sig själv, säkert bimetall).
Jag tog loss både - och + pol från batteriet, och eftersom batterladdaren inte matade på ordentligt med ström så höll jag startmotorns skruvfläns mot minuspolen,
tog en vinklad rörbit från + pol till andra sidan på solenoiden. Ingen roterande rörelse, men gnistor blev det ju.
Gjorde likadant men mot solenoiden där styrspänningen går in, inget klonk, händer inget.
---------------
Såvitt jag vet så ska styrspänningen till solenoiden in på stift markerat "50". Men vad är det andra stiftet till för, märkt 15D eller 150? Där satt det iofs inget innan, men nyfiken på vad det är till för.
Jag skulle vilja tolka mina försök som att solenoiden håller på att ge upp/har gett upp. Men jag får inte loss den, så jag kan inte kontrollera den invändigt.
Tidigare har jag inte upplevt nåt problem med detta, har ägt bilen 2½ år nu.
Förutom en gång, då det blev en spricka i bränsleslangen till spridarna och det strilade ner över startmotorn. Blev lite spak och fick höja rösten till grabben som var i närheten att backa undan. Skar av slangen lite kortare och fixade det tätt. Sen när det torkat upp så var det inga problem att starta längre. Kan denna bensin ha orsakat kraftigt åldrande av startmotorn/solenoiden?
Är någon annan av någon annan åsikt än att det borde vara solenoiden som har gett upp?
Men jag är lite kluven själv, tycker att startmotorn borde rotera när jag kör direkt på den.
Eller måste solenoiden vara dragen så att den puttar fram drevet för att roterande rörelse i startmotorn skall vara möjlig
Någon som har några tips?
Byt startmotorn, troligtvis så är det bara solenoiden men ibland blir det något lurigt fel med lindningarna på dom också som ligger och stör ut.
Och angående det extra stiftet på startmotorn så brukar det ge spänning när solenoiden är dragen, ibland kopplar man t.ex en extrakabel till tändspolen från detta stiftet för att få lite extra kräm på gnistan under start.
Och angående det extra stiftet på startmotorn så brukar det ge spänning när solenoiden är dragen, ibland kopplar man t.ex en extrakabel till tändspolen från detta stiftet för att få lite extra kräm på gnistan under start.
Jo, jag är inne på det jag oxå...
Begagnad på bildemo klass A4 (A = normalt slitage för sin ålder, 4=provkörd): 595 kr
Biltema: 799 kr
Skruvat: 1475 kr
Mekonomen, 1400 eller 1700kr
Gammal bil, så valet faller såklart på första eller andra alternativet. 200kr extra för en spritt ny, men med biltemakvalitet, 595 för en som är lika gammal, men provkörd, hur länge håller den då?
Begagnad på bildemo klass A4 (A = normalt slitage för sin ålder, 4=provkörd): 595 kr
Biltema: 799 kr
Skruvat: 1475 kr
Mekonomen, 1400 eller 1700kr
Gammal bil, så valet faller såklart på första eller andra alternativet. 200kr extra för en spritt ny, men med biltemakvalitet, 595 för en som är lika gammal, men provkörd, hur länge håller den då?
Garanterat glapp i solenoiden. Den drar, men det blir inte kontakt mellan inkommande matning och vidare till själva motorn. Precis i början av inlägget tänkte jag lite på dåligt batteri, är spänningen för låg kan solenoiden klicka, men orkar inte dra så mycket att kontakterna sluter. Men eftersom den startar efter många försök (och när den väl går runt går den väl inte trögt eller..? ) så är inte underspänning problemet. Men en startmotor till en gammal 740 borde väl inte vara så svårt att hitta i stort sett gratis.
Den från Biltema håller inte nödvändigtvis länge heller. Jag satte in en och den höll bara ungefär en månad eftersom lagren(!) i den tog slut. Fick i och för sig pengarna tillbaka, men det är ju en del krångel när startmotorn inte funkar och lite jobb att byta.JOW skrev:
Har du kollat så att jordflätan som går mellan ena ventilkåpsbulten och torpedväggen här hel? Jag hade en 740 -87 som inte körde startmotorn som den skulle och det berodde på att den jordflätan hade gått av. Enklaste sättet att testa är att sätta en startkabel mellan minus på batteriet och lyftöglan på motorn. Saknar man startkabel så funkar det med att lägga oljestickan där i stället.
Acrophobic, men varför drar den inte när jag lägger på 12v på stiftet där styrsignalen ska gå in?
När den satt i bilen så hörde jag klicket, men bortmonterad så hände inget?
Och som du skriver, när det väl gick så gick det som vanligt, lika snabbt/långsamt, eller hur man nu vill se det... lättstartad.
Mulpac: trist
Olsin: Nä, jag tänkte på det oxå när jag skrev inlägget, men eftersom att jag försökte köra startmotorn direkt på batteriet så antar jag att flätan inte är problemet.
Men summa summarum, jag får titta mer på detta imorn, startkablarna låg i den andra, nyare bilen, som frugan hade till jobbet... och så kan man ju undra, när man äger ett par startkablar, varför man lägger dem i den nya bilen....
Enklare med startkablar när man försöker köra något löst direkt på batteriet istället för att vingla med ett rör och hålla startmotorn mot - polen...
När den satt i bilen så hörde jag klicket, men bortmonterad så hände inget?
Och som du skriver, när det väl gick så gick det som vanligt, lika snabbt/långsamt, eller hur man nu vill se det... lättstartad.
Mulpac: trist
Olsin: Nä, jag tänkte på det oxå när jag skrev inlägget, men eftersom att jag försökte köra startmotorn direkt på batteriet så antar jag att flätan inte är problemet.
Men summa summarum, jag får titta mer på detta imorn, startkablarna låg i den andra, nyare bilen, som frugan hade till jobbet... och så kan man ju undra, när man äger ett par startkablar, varför man lägger dem i den nya bilen....
Enklare med startkablar när man försöker köra något löst direkt på batteriet istället för att vingla med ett rör och hålla startmotorn mot - polen...
Allting går, men jag lyckades inte hålla emot tillräckligt för att med mejseln lossa de rostiga skruvarna för att få bort solenoiden, skruvarna blev bara skadade... Stjärnskruv, tänkt
e inte på om det var ph lr pz... Men jag tänkte prova med slagskruvdragaren imorn...
Startmotorn är ju väck från motorn... Om det nu var det du tänkte på...
e inte på om det var ph lr pz... Men jag tänkte prova med slagskruvdragaren imorn...
Startmotorn är ju väck från motorn... Om det nu var det du tänkte på...
Vad använde du när du testade det? Batteri eller laddare? Bara solenoiden vill nog ha 30-40 Ampere, (den ska ju orka dra kugghjulet till ingrepp med kuggkransen), så provade du med bara en laddare så kommer den nog inte dra.JOW skrev:Acrophobic, men varför drar den inte när jag lägger på 12v på stiftet där styrsignalen ska gå in?
När den satt i bilen så hörde jag klicket, men bortmonterad så hände inget?
Och som du skriver, när det väl gick så gick det som vanligt, lika snabbt/långsamt, eller hur man nu vill se det... lättstartad.
Det är inte omöjligt att jag provade solenoiden enbart med laddaren, ska prova den med startkabel imorn.
Men jag tycker att motorn ska snurra när jag kör den direkt på batteriet, dvs efter solenoiden, direkt på muttern som håller fast flätan till kolen. Men det hände inget då heller.
Hur snabbt kan ett batteri bli urkasst?
Har lämnat det på laddning över natten, är det uppenbar skillnad imorn så är det väl batteriet som ska bytas.
Jag får helt enkelt återkomma med resultat efter imorgon förmiddag.
Men tack för att ni engagerar er i frågan!
Men jag tycker att motorn ska snurra när jag kör den direkt på batteriet, dvs efter solenoiden, direkt på muttern som håller fast flätan till kolen. Men det hände inget då heller.
Hur snabbt kan ett batteri bli urkasst?
Har lämnat det på laddning över natten, är det uppenbar skillnad imorn så är det väl batteriet som ska bytas.
Jag får helt enkelt återkomma med resultat efter imorgon förmiddag.
Men tack för att ni engagerar er i frågan!
Har du schysst kontakt mellan startmotor och soleniod, den grova kabeln som går in i startmotorn.. ? Vad händer om du jordar motorn och sätter plus mot den kabeln ?
edit : ok, såg att du svarade medan jag skrev
edit : ok, såg att du svarade medan jag skrev
Funkar inte saker som dom ska om den flätan är trasig innebär det att den ordinarie jordkabeln mellan batteri och motor är dålig eller av. Den tunna flätan mellan ventilkåpan och torpeden är mest till för att eliminera störningar.Olsin skrev:Har du kollat så att jordflätan som går mellan ena ventilkåpsbulten och torpedväggen här hel? Jag hade en 740 -87 som inte körde startmotorn som den skulle och det berodde på att den jordflätan hade gått av. Enklaste sättet att testa är att sätta en startkabel mellan minus på batteriet och lyftöglan på motorn. Saknar man startkabel så funkar det med att lägga oljestickan där i stället.
Men att jorden mellan batteri, kaross och motor är som den ska är alltid värt att kolla och tipset med startkabel är ett bra sätt att felsöka. Men tror inte det hänger på det i detta fall eftersom startmotorn går som den ska när den väl går. Men kan ju för all del vara glapp. Inget ovanligt att jordkabeln till motorn är dålig på 740.
Acrophobic: Nu kom jag att tänka på en sak, kabeln som går från tändningslåset kan inte vara mer än 1,5mm^2, den som skickar själva styrsignalen, så att det skulle gå åt 30-40A bara för att dra solenoiden är jag ytterst tveksam till.
Har för övrigt googlat fram denna bild.
Mäster, det händer inget förutom någon enstaka gnista när man väl sätter mot.
Det var det jag försökte beskriva tidigare, jag har startmotorn helt löst i luften, utan kablar.
Sätter ned flänsen mot - polen på batteriet, tagit en bockad rörbit mellan pluspol och försökt köra startmotorn så. Men då händer det inget. Vare sig på flätan mellan solenoid och startmotor och på muttern som håller fast flätan på solenoiden.
Så det i mina ögon talar för att det är själva startmotorn som är paj, men inte solenoiden.
Börjar bli virrigt nu....
Har för övrigt googlat fram denna bild.
Mäster, det händer inget förutom någon enstaka gnista när man väl sätter mot.
Det var det jag försökte beskriva tidigare, jag har startmotorn helt löst i luften, utan kablar.
Sätter ned flänsen mot - polen på batteriet, tagit en bockad rörbit mellan pluspol och försökt köra startmotorn så. Men då händer det inget. Vare sig på flätan mellan solenoid och startmotor och på muttern som håller fast flätan på solenoiden.
Så det i mina ögon talar för att det är själva startmotorn som är paj, men inte solenoiden.
Börjar bli virrigt nu....