1 745 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Starta företag som nyexaminerad byggingenjör!
Hejsan,
Nyfiken om någon nyexaminerad byggingenjör valde att starta eget direkt efter skolan. Isåfall vad startade ni för verksamhet?
Önskar er en fortsatt toppen måndag.
Nyfiken om någon nyexaminerad byggingenjör valde att starta eget direkt efter skolan. Isåfall vad startade ni för verksamhet?
Önskar er en fortsatt toppen måndag.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Nu är jag inte i byggbranschen. Men när man överväger att starta eget, oavsett bransch. Så är inte det viktigaste vad man kan, och vad man kan leverera. Utan hur man skaffar kunder. När den saken är klar, så är det givetvis bra om man även har förmåga att leverera, annars lär man snabbt tappa kunderna.
Att då som nyutexaminerad ordna kunder i en kunskapsbransch tror jag är knepigt. Det är i just byggbranschen dessutom svårt att starta i alltför liten skala, du "måste" ha en företagsförsäkring med ansvarsförsäkring. Dessa är extra dyra i byggbranschen.
Att då som nyutexaminerad ordna kunder i en kunskapsbransch tror jag är knepigt. Det är i just byggbranschen dessutom svårt att starta i alltför liten skala, du "måste" ha en företagsförsäkring med ansvarsförsäkring. Dessa är extra dyra i byggbranschen.
Nästan oavsett bransch är det nog vettigt att jobba i en befintlig verksamhet iaf 1-2 år så att man får grepp om verkligheten och lär sig sådant som är svårt att förmedla teoretiskt. För få skolor förbereder studenter på verkligheten skarpt. Kunskap + erfarenhet är melodin.A Andybygg4444 skrev:
En annan aspekt är att du kanske får kontakter i branschen eller åtminstone förstår vilka som är intressanta att lära känna.
Min erfarenhet är att det viktiga är att kunna leverera en fullgod produkt och att det blir känt i trakten att man kan det.
Utan litet erfarenhet kan man knappast leverera en fullgod produkt och även om man kan det så vet ingen i trakten att man kan det.
Försök få någon slags anställning att börja med. Om så bara några projektanställningar.
Utan litet erfarenhet kan man knappast leverera en fullgod produkt och även om man kan det så vet ingen i trakten att man kan det.
Försök få någon slags anställning att börja med. Om så bara några projektanställningar.
flera av mina kolegog är byggnadsingenjörer och ingen startade eget utan skaffade sig arbetslivs erfarenhet först dvs lärde sig det som är viktigt och inte lärs ut i skolan. därefter var det en del som startade eget, många är kallade men få är manade, så när den mycket höga lönen som anställd försvan och den förväntade lönen från egna bolaget uteblev så gick alla som kunde tillbaka till anställning de som blev kvar var de odugliga som ingen ville anställa och de som var riktigt topnotch.A Andybygg4444 skrev:
Jag säger såhär. När jag pluggade hade jag klasskamrater som direkt pratade om att de skulle börja projektera och sätta sig hos en konsult. Jag fattade aldrig den grejen. Hur ska man kunna projektera något vettigt om man inte vet hur det funkar på ett bygge ens? Det är ovärderligt att börja i entreprenadledet!
Jobba som projektingenjör i ett par år, intressera dig för vad snickare/betongare/anläggare gör, lär dig branschen hur leverantör/entreprenör/beställare/projektörer hänger ihop.
Som ex. var jag på sommarjobb på ett husbygge. Där var någon kontorsnisse som hade ritat ett "platt" tak med vinklar åt alla håll, inte en takstol som var likadan som en annan. Det projektören inte förstod var hur lång tid det tar.
Mitt råd är att börja med entreprenörsledet, förstå branschen. Gå därefter över till en etablerad konsult. Skaffa kontakter, kunder som vet vad du går för. Sen starta eget, många som går från konsult till eget kan då jobba timmar för konsulten man varit hos. Så får man en basbeläggning och viss ekonomisk säkerhet innan man hunnit jobba in en egen kundkrets.
Har svårt att tänka mig att det finns många som vill anlita en "egen" som är direkt från skolan och oprövad.
Jobba som projektingenjör i ett par år, intressera dig för vad snickare/betongare/anläggare gör, lär dig branschen hur leverantör/entreprenör/beställare/projektörer hänger ihop.
Som ex. var jag på sommarjobb på ett husbygge. Där var någon kontorsnisse som hade ritat ett "platt" tak med vinklar åt alla håll, inte en takstol som var likadan som en annan. Det projektören inte förstod var hur lång tid det tar.
Mitt råd är att börja med entreprenörsledet, förstå branschen. Gå därefter över till en etablerad konsult. Skaffa kontakter, kunder som vet vad du går för. Sen starta eget, många som går från konsult till eget kan då jobba timmar för konsulten man varit hos. Så får man en basbeläggning och viss ekonomisk säkerhet innan man hunnit jobba in en egen kundkrets.
Har svårt att tänka mig att det finns många som vill anlita en "egen" som är direkt från skolan och oprövad.
Jag är i en kunskapsbransch där jag springer på nyexade efter varje terminsslut. Min erfarenhet från det är att skolan är svinbra, men det är ingen färdig yrkesutövare som kommer ut ur andra änden, utan någon som har förutsättningarna att utvecklas till det. Med detta menar jag att det kommer bli tufft att skapa en firma direkt från skolan, dets saknas relevant erfarenhet och kontakter, och vilken beställare som helst med annat än sågspån innanför pannbenet kommer backa när den förstår förutsättningarna.
Jag skulle skaffa erfarenhet först. Det blir dyrt och trist när det blir fel. Jag har eget sen ett år tillbaka men jobbade 30 år som anställd konstruktör innan. Så länge kanske man inte behöver vänta.A Andybygg4444 skrev:
Alternativet är att skaffa sig en bra mentor om man vill köra direkt.
Lycka till
Klicka här för att svara