mateuszrybin skrev:
Så en följdfråga: Vad skulle få dig att ändra åsikt?
Om polerna smälte så att det knappast fanns något land att bo på samt att jag skulle styra ner mot varmare breddgrader.
 
Jag tänkte klargöra varför jag tror att en stad på vatten skulle vara bättre och mer miljövänlig den en stad på land.

1.det först är den största grundstenen vilket är: en vatten-stad har en dynamisk planlösning och genom att större delar av staden är mobil så möjliggör det att kunna anpassa staden utformning i efterhand. Det gör att om man byter jobb och sitt nya jobb ligger långt bort så kan man bara flytta hela sitt hus till den nya platsen. Ingen kollektivtrafik behovs för alla bor så effektivt och miljövänligt som möjligt.

2. Fabriks tillverkning istället för individuell tillverkning.

3. När man kan bygga hus på en fabrik så kan man också åka in och montera isär huset och uppdatera tekniken. Med den möjligheten så kan man hålla städer uppdatera till den nyaste tekniken och göra det så miljövänliga och bra som möjligt.
 
Helt ärligt så tror jag att du ska dela på din Stora vision och ditt företag om du någonsin kommer starta det. Till och med du förstår att det inte kommer byggas några städer på haven inom din livstid. Därimot så tycker jag om du verkligen brinner för att bygga husbåtar så satsa på det. Den marknaden verkar väldigt liten än så länge och kommer säkert växa. Det byggs mycket bostäder nära vattnet nu. Kan minnas att jag sett nybyggda husbåtar eller snarare hus på vattnet i flera städer. Men ska du någonsin starta ditt företag så får du börja arbeta lite på det och inte bara drömma.

Sen måste jag säga att jag nästan blir förbannad när jag läser din vision och att du tror att det är en bra ide. Att du gått ut eller nästan gått ut gymnasiet och inte inser de uppenbara bristerna.
 
mateuszrybin skrev:
Jag tänkte klargöra varför jag tror att en stad på vatten skulle vara bättre och mer miljövänlig den en stad på land.

1.det först är den största grundstenen vilket är: en vatten-stad har en dynamisk planlösning och genom att större delar av staden är mobil så möjliggör det att kunna anpassa staden utformning i efterhand. Det gör att om man byter jobb och sitt nya jobb ligger långt bort så kan man bara flytta hela sitt hus till den nya platsen. Ingen kollektivtrafik behovs för alla bor så effektivt och miljövänligt som möjligt.

2. Fabriks tillverkning istället för individuell tillverkning.

3. När man kan bygga hus på en fabrik så kan man också åka in och montera isär huset och uppdatera tekniken. Med den möjligheten så kan man hålla städer uppdatera till den nyaste tekniken och göra det så miljövänliga och bra som möjligt.
Exakt samma effekt ernår du med husbilar/mobile homes. Sådana städer finns ju redan på sina ställen (s.k. trailer parks) men de undvikes nogsamt av alla utom de som av någon anledning inte har något annat alternativ än att bosätta sig där (s.k. Trailer trash).
 
katos skrev:
Helt ärligt så tror jag att du ska dela på din Stora vision och ditt företag om du någonsin kommer starta det. Till och med du förstår att det inte kommer byggas några städer på haven inom din livstid. Därimot så tycker jag om du verkligen brinner för att bygga husbåtar så satsa på det. Den marknaden verkar väldigt liten än så länge och kommer säkert växa. Det byggs mycket bostäder nära vattnet nu. Kan minnas att jag sett nybyggda husbåtar eller snarare hus på vattnet i flera städer. Men ska du någonsin starta ditt företag så får du börja arbeta lite på det och inte bara drömma.

Sen måste jag säga att jag nästan blir förbannad när jag läser din vision och att du tror att det är en bra ide. Att du gått ut eller nästan gått ut gymnasiet och inte inser de uppenbara bristerna.
Jag har gjort ritningar på min första husbåt så jag sitter inte och dagdrömmer =P, och skulle du kanske kunna förklara vilka brister du tänker på?
 
andersmc skrev:
Exakt samma effekt ernår du med husbilar/mobile homes. Sådana städer finns ju redan på sina ställen (s.k. trailer parks) men de undvikes nogsamt av alla utom de som av någon anledning inte har något annat alternativ än att bosätta sig där (s.k. Trailer trash).
Men det är väldigt stor skillnad mellan husbilar och husbåtar. en båt kan byggas väldigt stor och ingen vill bo i en 10km2 stor husbil =P
 
Bristerna är så uppenbara att du kommer komma på dem själv så det känns inte värt att diskutera. Där i mot vore det intressant om du la upp din ritning.
 
Vad skulle det kosta med en husbåt för pemanentboende? Inkl vatten, avlopp och elförsörjning?
 
mateuszrybin skrev:
Jag tänkte klargöra varför jag tror att en stad på vatten skulle vara bättre och mer miljövänlig den en stad på land.
Till att börja med behöver du sätta dej ner och verkligen tänka kritiskt, annars kommer du att misslyckas både som visionär och företagare. Vad du måste förstå är att bara för att man har en idé så är den inte automatiskt bra.

mateuszrybin skrev:
1.det först är den största grundstenen vilket är: en vatten-stad har en dynamisk planlösning och genom att större delar av staden är mobil så möjliggör det att kunna anpassa staden utformning i efterhand. Det gör att om man byter jobb och sitt nya jobb ligger långt bort så kan man bara flytta hela sitt hus till den nya platsen. Ingen kollektivtrafik behovs för alla bor så effektivt och miljövänligt som möjligt.
Ingen kollektivtrafik? Antag att vi har en industri med 1000 anställda. Skall denna då omges av 1000 husbåtar? Vad händer om de andra familjmedlemmarna i de 1000 husbåtarna jobbar och studerar någon annanstans. Är det 1000-tals kajaker som gäller då? För inte menar du väl att var och en skall ha en egen motorbåt??

mateuszrybin skrev:
2. Fabriks tillverkning istället för individuell tillverkning.
Hus tillverkas redan i huvudsak på fabriker.

mateuszrybin skrev:
3. När man kan bygga hus på en fabrik så kan man också åka in och montera isär huset och uppdatera tekniken. Med den möjligheten så kan man hålla städer uppdatera till den nyaste tekniken och göra det så miljövänliga och bra som möjligt.
Nej det kan man inte, det går inte med någon annan produkt till ett rimligt pris. Inte ens bilar.

Jag vill inte att du skall sluta tänka kreativt, sådant behövs verkligen, men du måste även tänka realistiskt.
 
Man kan undra varför iden om husbåtsföretag inte slagit i länder där man har markbrist och enorma kostnader för tomter.

Iden kan kanske fungera som ett alternativt boende för folk som älskar havet. Steg 1 borde vara att ta reda på ungefärliga produktionskostnader för en husbåt inkl ankring och samhällsservice. Sen kolla upp hur många som kan tänkas betala beloppet för detta boende. Lägg på belopp för vinst och riskkostnader. Det skulle nog behöva flera tiotals miljoner för att starta upp en husbåtsindustri och detta kan man knappas låna i banken till 4% ränta utan man behöver riskkapitalister som tar helt andra räntesatser.
 
Jag gillar din entusiasm men tycker ändå att du borde inrikta den på något lite mer realistisk och i mer rimlig skala.

Om du inte vet, vad tro du att en husbåt skulle kosta ungefär? Få vill ha mindre än 100 m2 att leva på och man vill ha vatten, avlopp sophantering el mm. Gör en lite enkel kalkyl och redovisa här. Du kanske kan få lite hjälp i din strävan mot något mer realistiskt.
 
Även om du bara skulle använda dina förrådspontoner som just förråd så behöver du beskriva hur du hanterar till o från fart samt hur du åtgärdar fuktigheten. Utöver detta så behöver du vara övertygande om varför inte potentiella köpare skulle välja din lösning istf ett klassiskt garage som med all säkerhet är både billigare o mer praktiskt.
 
Nimajneb skrev:
Även om du bara skulle använda dina förrådspontoner som just förråd så behöver du beskriva hur du hanterar till o från fart samt hur du åtgärdar fuktigheten. Utöver detta så behöver du vara övertygande om varför inte potentiella köpare skulle välja din lösning istf ett klassiskt garage som med all säkerhet är både billigare o mer praktiskt.
hehe lite fel :blushing:
 
storkarp skrev:
Jag gillar din entusiasm men tycker ändå att du borde inrikta den på något lite mer realistisk och i mer rimlig skala.

Om du inte vet, vad tro du att en husbåt skulle kosta ungefär? Få vill ha mindre än 100 m2 att leva på och man vill ha vatten, avlopp sophantering el mm. Gör en lite enkel kalkyl och redovisa här. Du kanske kan få lite hjälp i din strävan mot något mer realistiskt.
Genom att jag har ritat modellen så att jag nästan kan säga ner till mm hur mycket virke jag behöver så har jag fått en ganska så god uppfattning hur mycket det kommer kosta.

En bild säger mer en tusen ord =P
http://www.ladda-upp.com/bilder/60329/kostnad

Jag är ganska säker om jag hade en effektiv anläggning och avtal med leverantörer så skulle kostanden komma under 500,000kr och för en 100m2 så runt 700,000kr. Det är de förbärningstoalett som själv kostar hela 50,000kr och andra speciella lösningar

PS: jag har räknat med spill kostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.