Lund:)

Jag hade planer på att starta upp en snickeriverksamhet för något år sedan, fördelen jag hade var att jag redan hade företag som jag levde på.

Jag hittade då ett snickeri i Malmö som man kan hyra in sig i. Jag tror att jag skulle betala 5500kr/månaden för att få tillgång till snickeriet maskiner, egen arbetsplats, stöd och hjälp av ägaren och dem andra som hyrde in sig (5st?) samt tillgång till deras inköpskanaler. Minst möjliga investering med fasta kostnader

Upplägget tycker jag va bra men jag insåg att tiden inte skulle räcka till och att jag kan för lite.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Mitt tips och råd när man ska starta aktiebolag eller enskild firma är att man inte tar för lite betalt. Det är lätt att tro att man bara behöver ta en timlön lika mycket som man tjänade när man jobbade för ett annat bolag. Så är dock inte fallet när man är egen företagare. Har du en enskild firma så bör du räkna med att du kommer att få ungefär 50% av det du får in till företaget i lön. Resten går till sociala avgifter och skatt. Det är också väldigt viktigt att du registrerar dig för F-skatt eftersom detta är ett bevis till dina kunder att du står för dina egna egenavgifter och att de inte behöver anställa dig, endast anlita dig som konsult.

Stort lycka till med ditt företag! (y)

• Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.