Har lagt ett starfloor klickgolv (det ”grå” golvet på bilden) på en plastmatta från 50-talet och det mesta det ser skapligt ut.. Men, vid avslutet av golvet (mot vardagsrum) får jag inte till nivålisten. Har testat att lägga en liten distans mellan golv och tidigare tröskel (stegdämpande skumgummimatta vikt tre gånger), men varje gång jag drar fast nivålisten så reser sig en planka eller två som en ”våg”.
Testade för skojs skull att peta in en 5 mm spånskiva, då stannade golvet men.. det ser ju inte klokt ut och där kan jag inte få fast någon nivålist
Kan jag överlista detta på något sätt? Är nivålist fel? Måste jag kapa en del av det nylagda golvet och istället lägga en bredare list mellan rummen? Eller finns det något annat sätt jag kan få golvet att ligga platt med avslut av nivålist?
Tacksam om det finns någon som lagt mer än ett golv som kan berätta hur ni skulle ha gjort ☀️
Testade för skojs skull att peta in en 5 mm spånskiva, då stannade golvet men.. det ser ju inte klokt ut och där kan jag inte få fast någon nivålist
Kan jag överlista detta på något sätt? Är nivålist fel? Måste jag kapa en del av det nylagda golvet och istället lägga en bredare list mellan rummen? Eller finns det något annat sätt jag kan få golvet att ligga platt med avslut av nivålist?
Tacksam om det finns någon som lagt mer än ett golv som kan berätta hur ni skulle ha gjort ☀️
Du har ju någon/några mm luftspalt i ytterkant mellan parketten och golvspånskivan, när parketten trycks ned av listen så höjer sig parketten längre in på golvet.
För att åtgärda det så måste du lägga en smal men hög ”list” under metallisten så att metallisten trycker på den istället för på parketten.
Eller så skaffar du en ”bred” ekplanka/ektröskel som får ligga löst ovanpå.
Det blir nog snyggast.
Höjdskillnaden går att ”bygga bort” med en eklist som limmas fast under tröskeln.
För att åtgärda det så måste du lägga en smal men hög ”list” under metallisten så att metallisten trycker på den istället för på parketten.
Eller så skaffar du en ”bred” ekplanka/ektröskel som får ligga löst ovanpå.
Det blir nog snyggast.
Höjdskillnaden går att ”bygga bort” med en eklist som limmas fast under tröskeln.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga klickgolv med literna kvar. Hur göra snyggast vid dörrfoder?
Golv -
Klickgolv buktar, hur avgöra allvaret?
Golv -
Vad bör jag tänka på och hur när jag göra för att läggs klickgolv I detta kök
Kök -
Byta ut bräda mitt i parkettgolv (klickgolv), någon som behövt göra detta?
Golv -
Fått glipor i klickgolvet - på kortsidan. Vad göra?
Golv