Hej!

Vi bygger nytt kök, IKEAs högblanka vita kök, med samma högblanka bänkskiva med aluminiumlist runt. Har en vägg med bänkskåp samt vertikala högskåp (i svart glas med aluminiumkant) som hänger fritt som en modul på väggen. Mittemot en köksö i samma utförande..

Nu behöver vi stänkskyddet fixat; vad tycker ni är snyggast; måla väggen i någn färg och sätta en hel glasskiva som stänkskydd, eller kakla hela väggen (alltså upp till taket - jag avskyr när det är kaklat 50cm o sen vanlig vägg kvar på sidorna om högskåpen) Vi har svart och vitt för övrigt i köket, golvet är en grafitgrå stenplatta vid arbetsytan och i matsalen är det lutat och oljat grangolv.. lägenheten är från 1920 talet.

Hemskt tacksam för tips, särskilt från nån med erfarenhet av glasskiva för det har jag aldrig själv haft innan; vad kostar det, vad är bra vad är dåligt etc etc.. men är även mycket tacksam för alla typ av tips och ideer alla kan ge!!

Ej rostfritt!
Jag hade nog kört på något riktigt utflippat kakel.
Ta det ni anser som mest vågat, dubbla sedan det.
Ni kommer inte att ångra er.
Vi körde medelvägen,,,så förbannat mesigt! :)

Tycker också det låter som en bra idé med ett häftigt kakel, när ni nu vill ha hela vägen upp på väggen!

Jag som har överskåp ändå till taket och bara 52 cm "fri yta" över bänkskåpen har istället satsat på perstorpsplattan, Bernadottes Virrvarr, som stänkskydd. Snyggt, slätt och tåligt, lättskött.

några ideer om några schyssta kakel? färg? mönster..

Vi har nyligen gjort två i ordning två kök. I bägge har vi kaklat från köksbänken/diskbänken upp till där överskåpen börjar (men inte högre - inte ens på sidan av överskåpen). Kaklar man högre ger det intryck av att väggen är hur hög som helst. Nu slutar allstå kaklet strax under ögonhöjd.

Vi valde i bägge fallen en kakelplatta som finns i flera naturnära (grå/terrakotta/röd/svart/gul/brun etc.) färger. Man köper en drös plattor i minst 4 (men inte fler än 6) olika färger och sen blandar man färgerna slumpmässigt - utan att göra något mönster med färgerna. Detta ger ett mysigt intryck och ser inte för styrt ut. Alla väggarna blir litet olika men helhetsintrycket är enhetligt. Helt klart snyggt

szture: Låter coolt, har du någon bild på resultatet?

Jag tar en bild och återkommer

dbfile_018.jpgSatte glas i gamla lägenheten, gillade det skarpt. Snyggt, inga skarvar, enkelt att göra rent. Hyffsat billigt, bara att sätta dit, inget underarbete för att kunna kakla, gav en färgburk till glaskillen som målade den innan på baksidan. Kommer ej ihåg vad det gick på men ring och hör med några glasmästare vad dom tar för härdat glas. Priset beror också på hur tjockt glaset är, längre/större glas måste vara tjockare har jag för mig... Härdat glas är lite grönt, har för mig det ska finnas vitt härdat glas som är dyrare, kan vara bra att tänka på när man väljer färg att det kan se grönt ut!

Här kommer bilderna

• P1020852.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.