Försöker vårda ett äldre hus på distans och då jag är rädd för vattenskador ville jag ta bort vattentrycket när jag lämnade det för ett antal månader häromdagen.

Det är en egen brunn som jag inte ens vet exakt var den ligger och det enda man ser är att det står en tryckluftskompressorliknande sak som jag antar är hydrofortanken i källaren med en kraftig svart slang kopplad till (som jag antar är vatten in från brunnen) och ett rör som via en T-koppling går upp till oljepannan och huset.

För att eliminera risken för forsande vatten vid en skada slog jag av strömmen till hydrofortanken (som står på typ 2,5 (oklart vilken enhet kp/cm² kanske) och stängde ventilen till utgående vatten från tanken. Vattnet blev då avstängt i huset vilket var syftet.

Är det ett ok förfarande eller borde jag göra något vid själva brunnen? sitter en pump i brunnen också? Kan det skapas problem med pump eller hydrofor (läckor eller dylikt)

En hydrofor har ingen elektrisk anslutning. Om du har hittat en strömbrytare i anslutning till hydroforen så går den högst troligt till pumpen. Pumpen kan sitta nere i brunnen , men kan även sitta på andra platser. För att försäkra dig om att det är rätt brytare går det att stänga av och sedan spola vatten och se om det avstannar efter en stund.

Ordet hydrofor används ofta om både en hydrofor och felaktigt om en hydropress. Om det är en hydrofor och inte en hydropress måste man manuellt pumpa upp lufttryck i den efter att den varit trycklös. Det behövs inte om det är en hydropress.

Vet inte riktigt vad som finns i huset inser jag. Så här ser den ut: Pump.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Pumpen är den gröna (ser ut som en dubbelverkande kolvpump) och hydroforen är den liggandes galvade burken!

Vill du helt utesluta all form av vattentryck så slår du av strömmen och öppnar en kran. Då borde det logiskt sett sluta rinna ganska snart och trycket på din manometer sjunka till noll!

Jag slog av strömmen och stängde kranen ut från hydrofortanken så det är fortfarande tryck i tanken. Är det fullt med vatten i tanken eller är det bara luft? Tänkte att det kanske fanns en pump i brunnen (trodde man var tvungen att ha en tryckande pump längst ner i brunnen) så jag vågade inte låta kranen vara öppen ifall det ändå skulle pumpas fram vatten på något sätt.

Från denna gick vatten upp i en panna och ut i huset. Kan det skapa problem ifall pannan är på men denna är av?
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.