Om man skall plugga en Imkanal från kökets tidigare placering, vad skall man ta med i planeringen, risk att utrymmet ner från taket till denna ”plugg” blir samlingsplats för skit? Får man sätta en direkt ”plugg” precis uppe vi taket enligt bild?
Skall sägas att det är en övervåning innan röret kommer ut på vinden och taket.
PS. Ny köksfläkt kommer vara ca 5 meter bort så väljer att inte koppla på befintligt rör.
Tacksam för erfarenhet.
Skall sägas att det är en övervåning innan röret kommer ut på vinden och taket.
PS. Ny köksfläkt kommer vara ca 5 meter bort så väljer att inte koppla på befintligt rör.
Tacksam för erfarenhet.
Lägg gärna upp en ritning på hur det ser ut och hur det ska bli. Det är inte bara att fimpa den där fläkten som tidigare skrivits. 
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Köksfläkten är endast till mitt hus, ingen Lösning för fler lgh. Jag vill dock gärna veta vad ni menar med att det inte får pluggas igen? Är fläktmotorn den som driver hela husets ventilation? Fråga gärna om ni behöver detaljer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Troligen, det ser ut som en så kallad kryddhyllefläkt där ena röret är frånluften från badrummet.C Ceder80 skrev:
https://soliduct.se/flakt/kryddhylleflakt.htm
Okej, ”kryddfläkt” som hjälper till med ventilation från badrummet. Skulle jag kunna sätta denna motor på vinden för att liksom få bort dess visuella placering? Att jag då bara pluggar röret som fungerat som köksfläkt och låter det andra vara kvar genom motorn? Eller är jag helt ute och cyklar och förstör hela funktionen? När inte fläkten är igång så gör den väl inte heller någon nytta eller?
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Allt går att lösa och bygga om. Fantasin och pengar sätter gränsen. Det könns dock som det blir en ganska jobbig övning. Jag personligen hade inte velat vara utan en riktig köksfläkt som gör av med den fuktiga luften från matlagning. Jag hade isåfall dragit en ny kanal dit fläkten ska sitta.C Ceder80 skrev:Okej, ”kryddfläkt” som hjälper till med ventilation från badrummet. Skulle jag kunna sätta denna motor på vinden för att liksom få bort dess visuella placering? Att jag då bara pluggar röret som fungerat som köksfläkt och låter det andra vara kvar genom motorn? Eller är jag helt ute och cyklar och förstör hela funktionen? När inte fläkten är igång så gör den väl inte heller någon nytta eller?
Tanken är att ny köksfläkt skall sättas med imkanal ut genom yttervägg ( helt bortkopplas till resterande ventilation) Jag vill bara veta hur resterande ventilation (så som badrum) kan påverkas eller lösas när jag tar bort kryddhyllefläkten?JA”Snabbe” skrev:
Frånluftskanalerna från badrum, tvättstuga, etc går ihop vid ett/flera ställen för att sedan i en gemensam kanal gå till kryddhyllefläkten.
I kryddhyllefläkten så suger fläkten luft både från köksfläkten och frånluftskanalen och trycker ut frånluften genom avluftskanalen.
I kryddhyllefläkten så suger fläkten luft både från köksfläkten och frånluftskanalen och trycker ut frånluften genom avluftskanalen.
Genom att koppla ihop bägge kanalerna samt sätta en kanalfläkt någonstans på kanalen på vinden så går det att få bort det mesta av kryddhyllefläkten, MEN du måste sätta ett T-stycke med renslock så att det går att rensa kanalerna.C Ceder80 skrev:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Nu ser man ju inte rördragningen, men det kanske går att koppla ihop rören och sen sätta en kanalfläkt på vinden eller takfläkt på huven. Sen en styrning någonstans för den.C Ceder80 skrev:
STORT tack! Detta fixar vi nog, vinden är stor och lätt att arbeta på.Demmpa skrev: