1 108 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Stänga av VVB när man stänger vattnet?
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Man bör stänga av beredaren, om du stänger av vattnet. OM det skulle läcka lite i en kran ex. Så kan beredaren tömmas, och då bränns elementet sönder i den. Det behöver kylas av vatten.
Finns det någon som helst risk med att stänga av en äldre VVB? Gissar friskt på att det var flera år sedan den stängdes av under en "längre" (mer en någon dag) period baserat på vem som bodde här innan.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Nej som sagt en beredare bör inte kunna påverkas. Det man hör ibland om apparater som går sönder i samband med avstängning är kyl och frys skåp. Där kan kylkompressorerna få jobba hårdare om de startar från "uppvärmt läge", är de då gamla kan det bli problem.
Redigerat:
Bör jag göra något efter att jag har stängt av vatten och VVB? Ha kranen igång en stund?H hempularen skrev:
Hur bör jag göra när jag kommer hem, slå på allt som vanligt och spola ett tag?
Tack för hjälpen!
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Det enda jag kommer på, är att se till att vattnet sätts på innan du slår på beredaren, så att den kan fyllas om det skulle behövas.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Har man vattnet avstängt och beredaren inte sitter på vinden så har jag svårt att se en beredare tömma sig själv helt och hållet bara för att en kran läcker. Jag skulle nöja mig med att vattnet är avstängt och trycklöst.
En beredare självtömmer inte så det är ingen fara att lämna strömmen på bara den är full, jag gör samma sak när jag reser bort. Är vattnet varmt (+60⁰) så slipper man risken för bakterier och framförallt kan man duscha när man kommer hem efter en lång resa!!
Jag fundera mest på om det kunde öka risken för läckage att ha den igång. Trycket bör påverkas när vattnet stängs av, vilket då kanske leder till följdproblem.Rickard. skrev:
Men jag överanalysar nog som vanligt, ny husägarsyndrom
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Bra! har inte tänkt på att utloppet brukar vara i toppen på beredaren, så det kommer nog inte ut något, även om en kran läcker.Rickard. skrev:
Nej det gör det inte, eller ja kanske lite jämfört med att ha den tom. Trycket kan inte öka om du inte fyller på med nytt vatten och trycket kan aldrig bli högre än vad säkerhetsventilen tillåter (alltså precis som vanligt).
Du behöver inte men du kan släppa ut lite tryck i någon lämplig kran efter du stängt av vattnet. Jag gör lite olika mest "för skoj skull" men lämnar du utan tryck så kan du kolla om trycket stiger under resan Vilkrt betyder att ventilen släpper igenom vatten. Lämnar man med tryck och trycket försvinner så har man ett läckage eller dropp någonstans 😉
Du behöver inte men du kan släppa ut lite tryck i någon lämplig kran efter du stängt av vattnet. Jag gör lite olika mest "för skoj skull" men lämnar du utan tryck så kan du kolla om trycket stiger under resan Vilkrt betyder att ventilen släpper igenom vatten. Lämnar man med tryck och trycket försvinner så har man ett läckage eller dropp någonstans 😉
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Vitvaror -
Hur funkar garantier när man installerat en VVB som pajar i förtid?
Vatten & Avlopp -
Automatisk fönsteröppnare/stängare
Villalarm & Hemautomation -
Stänga vatten när man åker hemifrån
Vatten & Avlopp -
Hur hårt vågar jag ta i när jag ska stänga huvudkranen?
Badrum