Hej,

Imorgon åker vi utomlands i 2 veckor.
Jag funderade nu ifall man borde stänga av vattnet den tiden man är borta? Dra åt kranen vid pumpen eller stänga av den helt?

Vvb är en nibe från 2011 om det är till någon hjälp.

Jag är nybliven husägare och har inte dessa erfarenheter. Mycket tacksam för snabbt svar!

Mvh

Om man är orolig för läckage är det naturligtvis lämpligt att stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren.
Och då tycker jag att man bör stänga av elen till varmvattenberedaren också.

Så gör vi i fritidsstugan, som inte används så ofta.

Stäng av vattentillförsel till eventuell diskmaskin, annars tycker jag det är lite overkill.

Jag brukar stänga av kranen till utgående vatten från hydroforen när vi åker bort längre perioder, i allafall när jag kommer ihåg det :).

Och det är då som sagt smart att stänga av strömmen till VVB om den skulle tömmas.

Eftersom det bara kommer vatten från diskmaskinen?

Jag har bytt rör före och efter vattenmätaren, har en kulventil i tvättstugan som tar 20 sekunder extra att stänga. Det kommer "troligen" inte att behövas, men jag tycker inte det är overkill :)

Plus att det finns ju vatten kvar i toan till en första spolning när man kommer hem igen och behöver gå direkt :)

Stäng av så kan du njuta av resan utan att ligga och fundera på om du har en inomhuspool när du kommer hem. Skulle något få sönder vill du inte att det sker just den gången du är borta två veckor.

Efter att vi hade en mus som gnagde av pex-slangen till vår köksblandare är jag lite nojjig om detta Detta hände när vi var bortresta i 6 månader.....

Hade sån ofantlig tur att jag var hemma i ett par dagar på grund av en akuthändelse på jobbet. Ena eftermiddagen när jag kom hem så upptäckte jag att det droppade i taket i källaren.... Det sprutade en liten fin stråle rakt mot avloppsröret under diskbänken i köket och vattnet följde utanpå röret ner genom bjälklaget (betong med uppreglat trä) och rann i taket en bit innan det rann ner på betonggolvet i förrådet. Det hade hänt bara minuter efter att jag kom hem så jag kunde lätt sanera de få liter som runnit ut och någon skada på bjälklaget blev det aldrig.

Vi hade vid vår långa frånvaro tidigare inte stängt av vattnet, vad som hade hänt om jag inte varit hemma precis när det hände vill jag inte ens fundera på. Vi har ingjutna syllar i betongplattan, blir de fuktiga är det bara att riva ut hela källaren....

Vårt vatten stängs automatiskt av så fort vi larmar på larmet, sedan ungefär ett halvår tillbaka, har kopplat ihop vattenfelsbrytaren med larmet.

Jag med säger stäng. Det går ju på nolltid och minskar risken för vattenskada dramatiskt.

Stänger alltid av VVB och vatten om vi åker bort längre tid än över en helg. VVB drar ju onödigt mycket el om man inte använder varmvatten och bortsett från eventuella vattenläckor finns ju alltid risken att nån öppnar nån av utkastarna så det rinner ut flera kubik vatten på tomten.

Brukar även försöka stänga så många innerdörrar som möjligt för att dämpa brandspridning om det skulle bli eldsvåda. Och så drar man ju ur kontakten till en massa elektronik (micro etc) eller stänger av med fysisk strömbrytare.

• Gilla
L57s
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar.
Jag kommer att stänga kranen till pumpen (som jag antar är huvudkranen?), samt strömmen till pumpen.

Tack för all hjälp!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Att jag aldrig har tänkt på detta - fast jag har ju bara bott i lägenhet förutom senaste året. Jag har faktiskt nojat en del över läckage, trasiga blandare osv när vi har varit borta...

Alfredo: Kan du berätta hur du löst det? har funderingar på en elektrisk ventil till inkommande vatten, men inte listat ut riktigt hur det skall göras.

laggmunk skrev:
Alfredo: Kan du berätta hur du löst det? har funderingar på en elektrisk ventil till inkommande vatten, men inte listat ut riktigt hur det skall göras.
På enklast tänkbara sätt. :) I mitt fall bor jag i en lägenhet där allt inkommande vatten, även till köket, kommer in via badrummet. Först av allt sitter där två ballofixer som jag helt enkelt stänger manuellt när jag reser bort.

Jag undrar om inte laggmunks fråga egentligen var riktad till Demmpa...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.