Hur stänger jag av inkommande vatten när det inte sitter kranar på inkomande vatten? Har en frånluftvärmepanna och det kanske sitter där? Ska byta o-ringar på befintlig gustavsberg vattenutkastare då den läcker. Vattenmätare installerad i ett hem med tillhörande röranslutningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Linus Hållander skrev:
Hur stänger jag av inkommande vatten när det inte sitter kranar på inkomande vatten? Har en frånluftvärmepanna och det kanske sitter där? Ska byta o-ringar på befintlig gustavsberg vattenutkastare då den läcker.[bild]
Hej Linus

De svarta "hattarna" som sitter där rören kommer upp, resp går ner ÄR de avstämgnings kranarna du söker.
Det är bara att vrida på dem, så stängs vattnet av.
Jag skulle gissa (baserat på att du har ett svart rör som kommer upp till vänster om vatten mätaren, att detta är den inkommande vattnen matningen. Men det spelar i ditt fall ingen roll vilken av de två du stänger av.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
... och va extremt försiktig när du stänger av dessa, i branschen kända som "champagnekorkar".
Detta på grund av att man lätt kan sitta med ventilen i handen och en fontän ur röret.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Purre
Innan du vrider kolla om du ser någon märkning på avstängningsventilerna och googla modellen. Inte alla som är hopplösa som jag förstått även om det finns dom som är hopplösa.

Ser ut att vara LK582, d.v.s. inte problemen med att de bara flyger ut:
Gammal ventil med märkningen LK582 i närbild, med sliten metall och antydan till rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Endast LK580 och LK581 som har det problemet om jag förstått det rätt.
Men, det är en gammal ventil, så ta det försiktigt när du stänger, kärvar den så manövrera den fram och tillbaka tills den stänger, försök inte tvinga den.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman
J JSten skrev:
Ser ut att vara LK582, d.v.s. inte problemen med att de bara flyger ut:
[bild]
Endast LK580 och LK581 som har det problemet om jag förstått det rätt.
Men, det är en gammal ventil, så ta det försiktigt när du stänger, kärvar den så manövrera den fram och tillbaka tills den stänger, försök inte tvinga den.
Det är flera VA-verk som även dömer ut 582...
Men även tvärt om, så är det flera som godkänner den...

Exempel:
https://roslagsvatten.se/vattenmatarplats
https://www.stockholmvattenochavfal...llaagare/oversikt-villa/byte-av-vattenmatare/

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det är flera VA-verk som även dömer ut 582...
Men även tvärt om, så är det flera som godkänner den...

Exempel:
[länk]
[länk]
Ja, det verkar vara lite olika bud vad de olika va-verken godkänner. Det jag inflikte var att vad jag har läst mig till så påstår LK champanjekorks problemet är löst i 582 (t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-bryta-vattnet-pa-lk582-innan-duschblandarbyte.484959/). Oklart för mig varför vissa kommuner inte godkänner den.

Krilleman
J JSten skrev:
Oklart för mig varför vissa kommuner inte godkänner den.
Nej den pucken kan jag inte heller svara på... 🤔

Purre
J JSten skrev:
Oklart för mig varför vissa kommuner inte godkänner den.
Kanske är enklare att inte godkänna den också då den ser likadan ut som de farliga. Lätt att blanka ihop dom och då får någon med 581 för sig att den är säker.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.