31 036 läst ·
58 svar
31k läst
58 svar
Stänga av huvudkranen för inkommande vatten
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Har en likadan ventil på Gotland. Den sitter som berget. Dock har vi eget vatten så inga mätarbyten.
Passa på att byta ventil när vattnet stängs av om den krånglar.
Passa på att byta ventil när vattnet stängs av om den krånglar.
Vi fick hantera en liknande situation akut för några år sedan....
Jag kom hem vid 21 och noterade en vattenpöl i grovköket. Visade sig vara en läckande skarv mellan PEM (?) slang och kopparrör, INNAN avstängningen före vattenmätaren. Mao, om den börjat spruta kunde vi inte stänga av vattnet själva.
Fick ringa akut till kommunen/VA som kom på 15 minuter (heder till Lunds kommun för det!) och skulle stänga i gatan men det var inte lätt - inte öppnad på x år och fick motioneras väldigt försiktigt.
Fick vara utan vatten till dagen efter då jag fick tag på en röris som sade samma som påtalats tidigare - måste ha väggfäste för mätaren. Vi kände att det nog inte var en dum idé....
Och eftersom mätaren var av äldre modell dök VA Syd också upp med en ny mätare - de tyckte dock att det var helt OK för rörisen på plats att montera så kom de och plomberade efteråt.
Summa summarum: ny anslutning plast-koppar, två nya avstängningsventiler, en ny mätare och en konsol till mätaren. Väldigt bra när vi skulle byta avstängning till toaletten!
Och ventilen i gatan höll!!!! Året efter skulle en granne göra samma sak - men kommuntypen som skulle stänga i gatan var inte så bra på att lirka så han drog sönder ventilen, och lyckades sedan dra sönder en huvudventil ovanför denna i gatan så vi hade fontäner i gatan följt av 3 m djupa hål i veckor efteråt. Tydligen ligger vattnet djupt hos oss? Blev dyrt för kommunen det
Jag kom hem vid 21 och noterade en vattenpöl i grovköket. Visade sig vara en läckande skarv mellan PEM (?) slang och kopparrör, INNAN avstängningen före vattenmätaren. Mao, om den börjat spruta kunde vi inte stänga av vattnet själva.
Fick ringa akut till kommunen/VA som kom på 15 minuter (heder till Lunds kommun för det!) och skulle stänga i gatan men det var inte lätt - inte öppnad på x år och fick motioneras väldigt försiktigt.
Fick vara utan vatten till dagen efter då jag fick tag på en röris som sade samma som påtalats tidigare - måste ha väggfäste för mätaren. Vi kände att det nog inte var en dum idé....
Och eftersom mätaren var av äldre modell dök VA Syd också upp med en ny mätare - de tyckte dock att det var helt OK för rörisen på plats att montera så kom de och plomberade efteråt.
Summa summarum: ny anslutning plast-koppar, två nya avstängningsventiler, en ny mätare och en konsol till mätaren. Väldigt bra när vi skulle byta avstängning till toaletten!
Och ventilen i gatan höll!!!! Året efter skulle en granne göra samma sak - men kommuntypen som skulle stänga i gatan var inte så bra på att lirka så han drog sönder ventilen, och lyckades sedan dra sönder en huvudventil ovanför denna i gatan så vi hade fontäner i gatan följt av 3 m djupa hål i veckor efteråt. Tydligen ligger vattnet djupt hos oss? Blev dyrt för kommunen det
Som en föregående person skrev har jag motionerat ventilerna duktigt nu.. den vänstra får nästan vattnet att stängas men inte helt.J jonaserik skrev:
har visst förstått att byta vattenmätare etc är rätt kostsamt, hittade förlslag på 7500 efter rot. Känns surt då vattenmätare i princip är helt ny.
är det helt idiotiskt att bara byta ratten efter mätaren? Det går ju att strypa vattnet så pass mycket att det enbart rinner låt sig någon liter i minuten. Vattenmätare sitter i tvättstuga som har brunn.
Vattenmätaren är inte ditt problem. Byt eventuellt ventilen. Inte vattenmätaren. Eller också nöjer du dig med dina framsteg.T Thomas Holm skrev:Som en föregående person skrev har jag motionerat ventilerna duktigt nu.. den vänstra får nästan vattnet att stängas men inte helt.
har visst förstått att byta vattenmätare etc är rätt kostsamt, hittade förlslag på 7500 efter rot. Känns surt då vattenmätare i princip är helt ny.
är det helt idiotiskt att bara byta ratten efter mätaren? Det går ju att strypa vattnet så pass mycket att det enbart rinner låt sig någon liter i minuten. Vattenmätare sitter i tvättstuga som har brunn.
Staffan
japp tänker så jag med.. sedan om kommunen vill byta vattenmätare igen ja då är det ju en Annan fråga. Men då den nyss är bytt kanske det dröjer ett tag.Staffan2000 skrev:
När jag rörmokade hade vi ett kombiverktyg för att lyfta undan brunnslock och för att manövrera ventilerna. Fick vi inte stängt i huset, gick vi resolut ut i gatan och stängde där.J jonaserik skrev:
Min egen nyutbytta ventil, har jag inga dubier om att stänga själv. Men för övrigt, är det bättre att låta kommunen ta smällen.
Staffan
Om jag fattade rörmokarna rätt här så tillåter kommunen rörisarna att stänga i gatan. Och han som ska byta ventiler och rör hos mig sa inget alls om att va skulle komma ut.Staffan2000 skrev:
När jag rörmokade hade vi ett kombiverktyg för att lyfta undan brunnslock och för att manövrera ventilerna. Fick vi inte stängt i huset, gick vi resolut ut i gatan och stängde där.
Min egen nyutbytta ventil, har jag inga dubier om att stänga själv. Men för övrigt, är det bättre att låta kommunen ta smällen.
Staffan
Olika för olika städer.Rkarlsson skrev:
Vissa städer tar betalt för avstängning i gatan, vissa gör det inte. Vissa städer låter rörisar sköta det själva...
Grundregeln är alltid att ringa sitt lokala VA-verk och fråga hur man går rätt till väga på första försöket!
I Stockholm (Stockholm vatten) så kostar det typ 600 kr för att få ut en VA-gubbe som stänger av vattnet. Jag gjorde nyss den manövern och de kom dessutom veckan innan för att säkerställa att ventilen i gatan fungerande som den skulle och inte kärvade. Killen som skulle stänga av kom typ tre timmar före avtalad tid för att han var i närheten och ville kolla om vi var redo och köra. Det var vi inte så han kom utan knot tillbaka på avtalad tid, skruvade av i gatan och plockade ner den gamla mätaren. Vi gjorde vårt jobb och ringde när vi var klara, han kom på 20 min och satte på vattnet igen och monterade den nya mätaren. Mycket smidigt och bra service.
Stockholm vattens regler är att om man själv manövrerar ventilen i gatan så betalar man för ett utbyte om den går sönder. Detta inkluderar att gräva upp gatan och lägga igen. Således kan det bli väldigt dyrt. Jag instämmer med övriga som säger: RÖR INTE VENTILEN I GATAN (om det inte är panik och vattnet redan sprutar hemma).
Stockholm vattens regler är att om man själv manövrerar ventilen i gatan så betalar man för ett utbyte om den går sönder. Detta inkluderar att gräva upp gatan och lägga igen. Således kan det bli väldigt dyrt. Jag instämmer med övriga som säger: RÖR INTE VENTILEN I GATAN (om det inte är panik och vattnet redan sprutar hemma).