Vi har vattenburen uppvärmning. Ett av elementen på övervåningen är plötsligt alltid alldeles för varmt, även då termostatet är nerdraget till noll.
Jag skruvade nyss loss termostatet och det ser ut att fungera som det ska. Det som är lite konstigt är att "piggen" i själva ventilen (eller vad det nu är) inte rör sig direkt in eller ut. Som längst sticker den ut ungefär 4 mm, trycker jag in den i bottenläge sticker den ut ungefär 3 mm, dvs bara någon millimeters skillnad.
När den är i uteläge bubblar det en del i elementet. Behöver luftas kan man anta, men det skulle väl inte ge oss ett svalare element? Tvärtom är väl risken att det då skulle bli ännu varmare i rummet.
Så vad gör jag nu?
Jag skruvade nyss loss termostatet och det ser ut att fungera som det ska. Det som är lite konstigt är att "piggen" i själva ventilen (eller vad det nu är) inte rör sig direkt in eller ut. Som längst sticker den ut ungefär 4 mm, trycker jag in den i bottenläge sticker den ut ungefär 3 mm, dvs bara någon millimeters skillnad.
När den är i uteläge bubblar det en del i elementet. Behöver luftas kan man anta, men det skulle väl inte ge oss ett svalare element? Tvärtom är väl risken att det då skulle bli ännu varmare i rummet.
Så vad gör jag nu?
Piggen måste in för att strypa flödet. Försök att "motionera" piggen. Dra ut och in med en tång. Spruta ev. på tex 5 56 för att smörja och lösa upp ev oxidation. Du kan även knacka försiktigt med en hammare. Termostaten trycker inte tillräckligt hårt för att orka stänga ventilen som det är nu.
Håller med ingen tång på piggen. Smörj och motionera den istället. Möjligen att knacka lätt på piggen med gummiskaftet från något verktyg. Eftersom du skriver att piggen bara rör sig 1 mm. Så verkar felet vara där. Så delar av bådas förslag är bäst.
I ventilen sitter det en kägla som ska täta, den har en packning på sig och har den gått sönder så blir bra varmt på elemetet, värmen går förbi om den inte tätar. Mera info vad du har och foto på ventilen i närbild, kan stå något på sidan och du får svar.jarlh skrev:
Ser ut att vara en MMA, se sida 27 i rotboken, ventilinsats TIF, 4805213.
Det går att skruva bort insatsen och kolla på hur den ser ut, men då måste delar av systemet tömmas.
Det går att skruva bort insatsen och kolla på hur den ser ut, men då måste delar av systemet tömmas.