Vi har vattenburen uppvärmning. Ett av elementen på övervåningen är plötsligt alltid alldeles för varmt, även då termostatet är nerdraget till noll.

Jag skruvade nyss loss termostatet och det ser ut att fungera som det ska. Det som är lite konstigt är att "piggen" i själva ventilen (eller vad det nu är) inte rör sig direkt in eller ut. Som längst sticker den ut ungefär 4 mm, trycker jag in den i bottenläge sticker den ut ungefär 3 mm, dvs bara någon millimeters skillnad.

När den är i uteläge bubblar det en del i elementet. Behöver luftas kan man anta, men det skulle väl inte ge oss ett svalare element? Tvärtom är väl risken att det då skulle bli ännu varmare i rummet.

Så vad gör jag nu?

janwide
Piggen måste in för att strypa flödet. Försök att "motionera" piggen. Dra ut och in med en tång. Spruta ev. på tex 5 56 för att smörja och lösa upp ev oxidation. Du kan även knacka försiktigt med en hammare. Termostaten trycker inte tillräckligt hårt för att orka stänga ventilen som det är nu.

Inga verktyg på piggen. Byt termostat från ett annat element , kan vara att den inte är frisk.

J jonaserik skrev:
Inga verktyg på piggen. Byt termostat från ett annat element , kan vara att den inte är frisk.
Jag testar det. Återkommer!

Håller med ingen tång på piggen. Smörj och motionera den istället. Möjligen att knacka lätt på piggen med gummiskaftet från något verktyg. Eftersom du skriver att piggen bara rör sig 1 mm. Så verkar felet vara där. Så delar av bådas förslag är bäst.

Jag har nu bytt runt termostat. Det för varma elementet är fortfarande för varmt.

Det jag bytte termostat med har även nu lagom temperatur. Dock noterade jag att piggen där rör sig lika lite.

Vad är det för tillverkare och modell på termostatventilen?
Bild?

Själva ventilkäglan kan vara trasig.

jarlh jarlh skrev:
Jag har nu bytt runt termostat. Det för varma elementet är fortfarande för varmt.

Det jag bytte termostat med har även nu lagom temperatur. Dock noterade jag att piggen där rör sig lika lite.
I ventilen sitter det en kägla som ska täta, den har en packning på sig och har den gått sönder så blir bra varmt på elemetet, värmen går förbi om den inte tätar. Mera info vad du har och foto på ventilen i närbild, kan stå något på sidan och du får svar.

Svårt att ta bra bilder då det blänker så mycket.
Närbild på en mässingskula, detalj från en större föremål, oskarp bakgrund, metall, möjlig del av instrument eller inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en radiator med blänkande termostatknopp och rör.
Skapa konto

Och en bild från lite håll så alla rör uppifrån och ner syns Det är säkert kanske ett koppel nertill och på det står nog ett namn. eller så kommer det två rör upp genom golvet bara.

J jonaserik skrev:
Och en bild från lite håll så alla rör uppifrån och ner syns Det är säkert kanske ett koppel nertill och på det står nog ett namn. eller så kommer det två rör upp genom golvet bara.
Ventilen och termostatet byttes för 10 år sedan. Hus från 1982.

Rörinstallation bakom en radiator med synliga kopparledningar och avstängningsventiler.
Skapa konto

jarlh jarlh skrev:
Ventilen och termostatet byttes för 10 år sedan. Hus från 1982.
Ja du hur långt är ett snöre. Finns ingen garanti att saker håller mer än sin svagaste länk och vad är den svagaste i din ventil då ?

Ser ut att vara en MMA, se sida 27 i rotboken, ventilinsats TIF, 4805213.

Det går att skruva bort insatsen och kolla på hur den ser ut, men då måste delar av systemet tömmas.

Bästa svaret

Vad har ni för värmepanna/pump? Det jag undrar är om det är normalt att ni har ”för varmt” vatten i framledningen till att börja med, så att det inte har blivit något fel redan där (också).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.