Byggahus.se

Standard för rör i diskbänkskåp

1. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Hej,

skulle idag få en ny diskmaskin installerad. Installatören säger då att detta inte går då hålet i diskbänkskåpet är för litet, det ska enligt honom vara 10x10 cm. Att jag får ta dit en snickare som sågar i skåpet innan installation kan ske. Jag går in och läser på säker vatten och hittar ingen information om detta?

vad tycker ni, borde installatören kunnat installera diskmaskinen?

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 274 inlägg

Krilleman

Plumber
    Vad är alla slangar/rör som går där idag?

Blå = En extra vattenmatning... Till vad?
    Röd = El till nya diskmaskinen?
    Svart = Avlopp till nya diskmaskinen?
    Grön = El till dubbelt vägguttag.
    Gul = Vatten till nya diskmaskinen?
    Vit = En LK PEX till vad?
    Rosa = En flexislang till vad?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-7-30_20-17-11.png

Kan det vara så att installtören ville ha ett eget hål för diskmaskinen så att fuksäkerheten skall uppnås? (Även fast det redan inte är tätt i bef hål)?

Typ denna variant som montören ville montera?

Men det låter lite konstigt, hade inte denne med sig en skruvdragare och en hålsåg? :thinking::thinking:

Redigerat 30 jul 20:18
    • Laddar…
  3. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Han sa inget om det, bara att hålet ska vara 10x10 cm. Men alla slangar får ju redan plats så jag fattar inte problemet. Det är en installatör från Elgiganten. Han sa att han inte hade befogenhet att göra snickeriarbeten.

Det du visar ser ju väldigt snyggt ut. Men borde man inte kunna byta ut diskmaskinen även om det ser ut som det gör i vårt skåp? Det finns ju en ballofix och vi har diskmaskinsavstängning på kranen

4. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Se mitt förtydligande enligt ovan.

Men kommer alla prylar upp ur skåpet (och får plats som du redan skriver) så är det med största sannolikhet en fråga om vattentätheten i skåpets botten.

Det ska vara 100% tätt enligt dagens normer. Allt eventuella läckande vatten skall rinna ut ur framkant på skåpet.

Det går ju självklart att fylla på med silikon i egen regi för att försöka uppnå detta resultatet, men det kanske inte är helt säkert med så många genomföringar i samma hål.

• Laddar…
  5. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Blå = En extra vattenmatning... Till vad?
    Ingen aning

Röd = El till nya diskmaskinen? Ja, det är nog elkabeln till den diskmaskin som ska kastas

Svart = Avlopp till nya diskmaskinen?
    Avloppet till gamla diskmaskinen, tror jag
    Grön = El till dubbelt vägguttag.

Gul = Vatten till nya diskmaskinen?
    Till den gamla, yes. Tror jag

Vit = En LK PEX till vad?
    Till vår tvättmaskin i angränsande rum

Rosa = En flexislang till vad?
    Samma sak där, till tvättmaskinen.

Köket är byggt 2007 och då installerades både den trasiga diskmaskinen och tvättmaskinen. Det finns inte golvbrunn så rör har dragits till avloppet i köket. Borde jag vara nojig över detta?

Om det är som du säger, att det handlar om vattentätheten. Hur åtgärdas detta? Behöver jag anlita en rörmokare istället för snickare?

6. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Det bästa i detta läget är nog att städa lite i din befintliga genomföring.
    Alltså ta bort den befintliga defekta diskmaskinens alla prylar, el, avlopp & vatten.
    Efter detta fyller du igen befintligt hål med någon typ av fog, förslagsvis silikon, för att uppnå någon form av vattentäthet.

Köp ny genomföring för den nya diskmaskinen. Tex:
    https://www.vedum.se/webbshop/tillbehor-kok/skapsinredning/diskbankskap/bottenskydd/30498
    https://www.buildor.se/tollco-slanggenomforing-diaflex

Jag har svårt att se hur din befintliga installation ska bli korrekt som det ser ut just nu. Men denna typen av öppna genomföringar var vanligt "förr".

Men den nya diskmaskinen kan man ju faktiskt försöka med...

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 918 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag tror det mer handlar om Elgigantens billiga installationstjänst. Den lägger enligt deras villkor allt jobb på köparen. T ex dessa villkor:

"Samtliga produkter installeras och monteras enligt föreskrifterna i bruksanvisningen. Kunden ansvarar att säkerställa så produkten får plats på den avsedda platsen där installationen skall utföras samt att slangar och produktsladdar räcker till i längd."

samt

"Snickeriarbete samt håltagning i väggar och skåp ingår inte."

https://www.elgiganten.se/cms/leverans-installationsavtal/leverans-och-installationsavtal/

D v s installationstjänsten fungerar nog bara emellanåt eftersom att kök knappast är standardiserade i tillräcklig grad.

8. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Att ta bort den gamla diskmaskinen skulle ju installatören också göra . Jag vågar inte göra något själv, så rädd att det ska bli fel. De skulle kasta maskinen också.

Så att jag förstår rätt:
    täta igenom befintligt hål med silikon
    Såga nytt hål i diskbämksskåpet och installera genomföringen? Eller du menar att bara själva hålen för slangarna ska tätas med silikon. Finns det genomföring så att man får plats med slangarna till både diskmaskin och tvättmaskin eller jag får kanske montera två st genomföringar?

Du får ursäkta, men jag är inte ens novis.

9. Krilleman

Krilleman

Plumber
    OK, helt novis är detta nog inget att försöka sig på som första grej att pyssla med inom vatten och avlopp tråkigt nog.

Har du ingen händig morbror/sambo/farsa eller annan "allt i allo" som kan tänka sig att hjälp dig lite?

Det kanske inte är helt enkelt när det eventuellt börjar läcka, på gamla prylar vid dessa ingrepp, som det ibland kan göra.Helst även då på en söndag mot kvällskvisten.

??

10. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Har en sambo men han är lika händig som jag ungefär. I övrigt är det en bristvara då jag inte bor i mina hemtrakter. Blir till att kontakta någon inom VVS som får fixa. Tack för hjälpen

11. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    @Krilleman
    Hur noga ska man vara att anlita någon som är auktoriserad av säker vatten?

12. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Säker Vatten är inget lagkrav och dessutom kostar det företagen stora pengar att bli certifierade.

Viktigt dock är att följa regelverket oavsett för att uppnå installationen som försäkringsmässig, gäller även om man utför VVS själv!

Säkervatten är ett regelverk som är offentligt och ingen som helst hemlighet. Läs på, många matnyttiga saker står där i.

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

Det finns massor med duktiga rörisar som inte är med i säkervatten men som gör installationerna precis lika bra. Men självklart finns det en baksida med allt också, vissa auktoriserade rörisar enligt säkervatten skiter fullständigt i regelverket...

Försök hitta en bra röris som har bra rykte. (y)

Någon på forumet kanske kan rekommendera någon vettig ansvarsfull röris om du vill berätta var i landet du vill ha hjälpen...

• Laddar…
  13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 759 inlägg

MathiasS

Medlem
    Det där ska väl gå att få ordning på - det är ju lite knepigare när rören går lite kors och tvärs och man får börja med att räta upp allt så det är rakt. Gjorde just själv samma manöver så vilken halvbra röris som helst med lite kvalitetstänk borde göra ett svinbra jobb.

Jag hade i första hand avsikten att hindra skräp att trilla ner under diskbänken men gjorde ändå ett halvseriöst försök att få det vattentätt också. Inte perfekt men rätt tätt skulle jag säga.

Före:
    IMG_0410.jpeg

'
    Efter:
    IMG_0412.jpeg

14. Mojo89
    Medlem · 18 inlägg

Mojo89

Medlem
    Misstänkte att det var så Jag bor i Malmö så borde väl finnas någon?

15. T
    Medlem · Blekinge · 7 397 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det var spännande med de nya reglerna. Kan man läsa på någonstans hur det ska utförmas med tät botten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.