2 952 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Stämjärn för omöjliga/svåråtkomliga ställen
På ett ställe där jag kapat ur en bit av hela stocken gör jag det och har med hyfsad framgång använt en roterande rasp. Men inte så lätt att få till en plan yta...stigen skrev:
Nu har jag hittat ett måttligt väl fungerande sätt att klyva ur där det är smalt, och det är med en klyvtandad japansåg. Svettigt dock att klyva 5-10 cm en lite längre sträcka.
Funderar på om det finns något motsvarande blad till tigersågen...
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Har faktiskt kikat på just de där skivorna. Mja.Höghus skrev:
På det ställe där jag kapat bort en bit av hela stocken skall jag ned ca. 200 under kant och jämna av en horisontell yta på ca. 250 x 150. Så där skulle det teoretiskt funka med en 200 lång förlängare, men skivan är lite väl stor i relation till ytan och jag vette fan om man får tillräckligt bra styrning i praktiken eller om den bara skulle wobbla runt där nere i hålet. En liknande mindre skiva man kan köra i borrmaskinen med lite beskedligare varvtal hade nog funkat bättre.
Där jag skall sula (framsidan av) timret och jobbar vertikalt skall jag ner 150 under kant i en 40 bred spalt, så där är å andra sidan skivan alldeles för liten för att nå ner till botten. Men en skiva > 300 mm i diameter skulle nog också vara på tok för vansklig för att hantera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden