Älskar projekttrådar, spelar ingen roll ifall det är "båtlivet" (:rolleyes:) eller avloppsstammar!

Pratade bara häromdagen med min granne som jag hört bilmaskin från, och han är också i farten. Hans hus är byggt samtidigt som vårt, och jag börjar känna mer och mer att vi kanske har detta projekt framför oss inom en inte allt för avlägsen framtid...:(

Vi fick vår stam filmad för ett år sedan...och den var verkligen inte lika fin som din. Dock sa han som filmade, en väldigt erfaren avloppskille, att det inte såg allt för dåligt ut.

Ah en bekanting! Tjena Paxman ! :)

Jag skickade bara ner telefonen och knäppte en bild, det är beläggningar som ser ut som.. ja skit.. :D

Vad har du för typ av stammar?

Jarlingar skrev:
Ah en bekanting! Tjena Paxman ! :)

Jag skickade bara ner telefonen och knäppte en bild, det är beläggningar som ser ut som.. ja skit.. :D

Vad har du för typ av stammar?
Tjena Jarlingar! ;)

Vi har plast i entréplanet och gjutjärn i plattan. Dock är jag osäker på ifall plaströren är original, eller om de byttes när badrummet och duschrummet renoverades av tidigare ägaren. Det tydligen inte kexplasten från 70-talet (var det väl?) i alla fall.

Kastar in lite bonusbilder från när jag renoverade badrummet på entréplanet.

Hittar inte några riktiga före-bilder just nu, denna är den enda jag fann:
Rörsystem i väggkonstruktion under renovering av badrum, med synliga stammar och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är konsolen som toa handfat och bidé var monterad på.

Badrummet i övrigt var helt orört och från -76.

Allting utrivet och återuppbyggnad kan starta:
Utanför toalettens öppna konsol, med framdragning av nya rör och avlopp, i ett påbörjat badrumsrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Lite nya stammar:
VVS-installation för badrum med utrivna stammar och rör, redo för renovering.
Skapa konto

Tomt hörn av ett badrum under renovering med borttagna fixturer och nya synliga rörledningar.
Skapa konto

110an som går iväg under väggen går till lilla toaletten som ännu är orörd.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Den plasten man ogärna vill ha är väldigt ljust grå och limmad med epoxi.
Spricker väldigt lätt..

Gjutjärnet är din svaga punkt, men det kan fortfarande vara i bra skick ändå..

Du får dra igång en projekttråd om det blir av :thumbup:

Enligt spolkillen var det inte den oönskade plasten, så där känner jag mig trygg.

Blir det stambyte lovar jag att starta en tråd om det...dock får vi ta in någon firma som utför jobbet. Det är inget jag pallar att göra själv. :( Jag ska dock följa den här tråden med stort intresse! :)

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Kastat i lite isolering och fogskummat runt rören:
Golv med isolering och markerat schema för golvvärme, fogskum runt rör och höjdmarkörer.
Skapa konto

Även ritat ett principschema som minnesshjälp för dragning av golvvärmen...

Tejpa över allt känsligt, i med armering och gv-slang på med grovbetong: Person som applicerar grovbetong över armeringsmatta och golvvärmeslangar i byggprojekt.
Skapa konto

Syns en del höjdmarkörer på bilden också, jag gjorde fallet färdigt direkt i grovbetongen och skippade flytspacklingen :thumbup:

• Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Har en inspektionslucka i källargolvet, och det är säkert en halvmeter ner till avloppet (gjutjärn). Betyder det att hela stammen ligger så djupt ner under plattan?

Vänta en stund.. och njut sedan av att ha någonting att gå på igen: :thumbup:
Nybetongad golvsektion med markering runt en brunnsöppning och en ventilationsledning.
Skapa konto

Nyutgjuten betonggolv med markering för brunnen och avloppsrör som sticker ut från väggen.
Skapa konto

Markeringen runt brunnen är för manschetten.

Slipade av ytan på betongen efter tre dagar för att hjälpa uttorkningen lite på traven.

Ja så är det Daniel__s.
Minst..
Det kan vara en stump förhöjningsrör om du bara ser själva renset och inte liggande stammen.

Edit:
Stammen ligger djupare efter luckan, och grundare före.
Fall på stammen du vet..

Redigerat:
Brunnsmanschetten med tätskikt, Ardex hybrid.

I brunnen monteras fixturen för puruskniven.
Avloppsbrunn i betonggolv med monterad brunnsmanschett och väntande klämring.
Skapa konto

Manschett:
Golv med en installerad brunnsmanschett och centrerat skär för puruskniven omgiven av tätskikt.
Skapa konto

Duk:
Tätskikt på golv med en uppskuren brunnsmanschett och märkningar för purusknivens installation.
Skapa konto

Skär med kniven:
Komponenter för installation av brunnsmanschett inklusive tätskikt, klämring och skärande verktyg på ett mönstrat underlag.
Skapa konto

Och i med klämringen, vill minnas att det ska vara viss väntetid innan ringen monteras. Del av en brunnsmanschett med texten PURUS AUTOMATISKAKN, tätskikt synligt och en metallklämring.
Skapa konto

Redigerat:
Och så här blev det med kakel å klinker:
Nyrenoverat badrumsgolv med långa bruna klinkerplattor och vit kakelvägg samt en golvränna.
Skapa konto

Var lite lagom jobbigt att lägga 90cm långa klinkerplattor med ok fogsprång...:banghead:

• Gilla
Blodpudding och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar skrev:
... jag gjorde fallet färdigt direkt i grovbetongen och skippade flytspacklingen :thumbup:
Ja, jag kan tamejfaan inte förstå vad man ska med flytspackel till när man ska göra fall i badrum. Kul att nån annan gör likadant.
Jag hjälpte farsan med nytt badrumsgov medan han levde. Bara betong (EPS-fylld) och färdigt fall direkt i betongen, med successivt ökande fall ju närmre brunnen man kom. Inget spackel alls.

Flytspackel har man ju just för att det flyter ut UTAN att bilda några fall.

Kan tillägga att EPS-betongen är sisådär att lägga, den "fjädrar" en hel del när man ska ståla ut den, jämfört med vanlig betong.

Jarlingar skrev:
Den plasten man ogärna vill ha är väldigt ljust grå och limmad med epoxi.
Spricker väldigt lätt..
Ajdå, vad tror du som vet om dessa? Jag antar att rören är från ca 1970.

Fungerar bra för tillfället, men man blir ju orolig för äldre grejer ibland.

• Äldre VVS-rörinstallationer i vitt, synbart åldrat och monterat under ett bjälklag.
    Skapa konto
Hullefar skrev:
Ajdå, vad tror du som vet om dessa? Jag antar att rören är från ca 1970.

Fungerar bra för tillfället, men man blir ju orolig för äldre grejer ibland.
Det där är de vita plaströren som vi håltagare darrar inför. De spricker bara man tittar på dom. Har likadana hemma och drar mig från att ens vara nära dom :) Men sålänge de inte läcker så gör dom sitt jobb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.