T
Nej, har mer än jobb än någonsin!

Har inte varit på nått bygge sen corona dök upp, bara kört service.
Men vi har inte hört nått än att våra planerade montage är uppskjutna.
Men försäljningen har stannat upp.

Med alla varsel som läggs borde det ju snart börja påverkar mängden jobb eller? Tänker att folk börjar hålla i pengarna?

E Ecke16 skrev:
Med alla varsel som läggs borde det ju snart börja påverkar mängden jobb eller? Tänker att folk börjar hålla i pengarna?
För en del kan det nog bli så, men de flesta tycker att det är billigt att låna tror jag.

Finns nåt helt våldsamt med jobb nu när hela östeuropa inte får komma hit och jobba billigt längre.
Så skulle det alltid vara. Bort med eu och inför en nationell protektionistisk konservativ ekonomi nu tack.

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
tompax
C C.Lundin skrev:
Kan ju vara annorlunda om en månad, men prognosen nu är att det eventuellt blir lite dyrare med material från andra länder. Viss material från Kina kommer få 15% påslag fr.o.m. maj t.ex.
Frågan är om det där kommer att fungera, dvs. att höja priserna.

Folk är ju försiktiga som det är, personal varslas osv. Om något, så bör ju priserna sänkas om företagen och leverantörerna vill ha kvar sina kunder.

Inte nog med att intresset att bygga p.g.a orolig börs svalnar, så skulle priserna gå upp också? Ja, då kommer intresset att svalna ännu mer. De bör som sagt sänka priserna istället så intresset bibehålls.

Svarar på ett gammalt inlägg och läget är väl kanske annorlunda idag?

Mikael_L
Frågan i trådens titel
"Ställer coronaviruset till det i byggsvängen?"

Jajamensan, nu har det inte funnits frukost, lunch eller fika på grossisterna sedan i mars/april.

• Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
Byggena som pågår har väl ofta startat innan Corona. I konsultledet har orderingången minskat, entreprenadmarknaden brukar följa ca ett år efter.

Kommunerna har också börjat prisdumpa konsulter i upphandlingarna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan i trådens titel
"Ställer coronaviruset till det i byggsvängen?"

Jajamensan, nu har det inte funnits frukost, lunch eller fika på grossisterna sedan i mars/april.
Är det till och med så att materialpriserna därmed har sjunkit på kundfakturorna nu när det går fortare att handla? :crysmile:

W witten skrev:
Kommunerna har också börjat prisdumpa konsulter i upphandlingarna.
Kommunerna?

Det är väl ändå leverantörer som "prisdumpar" för att vinna kontrakt?

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, bara inte till kunderna. :p (Killen jobbar på elgrossist, det serveras frukost och fika varje dag men bara till de anställda.)

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jodå, bara inte till kunderna. :p (Killen jobbar på elgrossist, det serveras frukost och fika varje dag men bara till de anställda.)
Måste vara nåt lokalt. "Min" elektriker som fixade i köket under sommaren var minsann och käkade frukost hos grossisten innan han kom till mig.

B b8q skrev:
"Min" elektriker som fixade i köket under sommaren var minsann och käkade frukost hos grossisten innan han kom till mig.
Jag skulle tro att den posten alltid kommer med på kundens faktura vare sig han åt frukost eller inte. Det är så vedertaget att det är hårdkodat i alla faktureringssystem som hantverkare använder.

useless useless skrev:
Jag skulle tro att den posten alltid kommer med på kundens faktura vare sig han åt frukost eller inte. Det är så vedertaget att det är hårdkodat i alla faktureringssystem som hantverkare använder.
Det var inget i fakturan jag gnällde på - han bara berättade att han varit hos grossisten och fått sin frukost som vanligt. Så att den försvunnit iom pandemin tror jag inte på.

Är säkert olika inom olika koncerner, den killen jobbar på har koncernbeslut om att ställa in all frukost. Demo med leverantörer har precis börjat igen, i liten skala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.