Hej, med dagens nya regler så måste man ställa lekstugor 4.5m från alla tomgränser om man inte får lov från grannen. Men om grannen är kommunen så godkänner de inte. Går det att kringgå det på något sätt genom att sätta hjul på lekstugan? Definitionen är "varaktig konstruktion".

Tacksam för tips

Jag skulle ställa den där utan att fråga, blir du påkommen så lär det räcka med att du flyttar den. En lekstuga är ju ingen match att lyfta med en traktor och långgafflar. Men det förutsätter att du inte har griniga grannar som anmäler dig direkt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jag skulle ställa den där utan att fråga, blir du påkommen så lär det räcka med att du flyttar den. En lekstuga är ju ingen match att lyfta med en traktor och långgafflar. Men det förutsätter att du inte har griniga grannar som anmäler dig direkt.
Problemet är att jag redan har blivit påkommen...

• Ledsen
mlkjhr
  • Laddar…
BirgitS
Hur stor är lekstugan egentligen?
Små lekstugor som vuxna inte kan stå raka i brukar inte räknas till byggnad och är därmed inte en friggebod.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor är lekstugan egentligen?
Små lekstugor som vuxna inte kan stå raka i brukar inte räknas till byggnad och är därmed inte en friggebod.
Detta har då enligt kommunen ändrats. Idag står följande hos boverket som bygger på plan- och bygglagen 1 kap. 4 § :
För att en konstruktion ska vara en byggnad måste den också vara varaktigt placerad på en viss plats. Placeringen kan då antingen ske på mark eller helt eller delvis under mark. Den kan också ske på en viss plats i vatten. Vad som menas med en varaktig placering framkommer inte specifikt av förarbetena. Men det nämns bland annat att långtidsuppställda husvagnar täcks in av definitionen genom att dess uppställning kan bedömas som en varaktig placering. Även varaktigt placerade lekstugor omfattas av definitionen enligt förarbetena. Vad som förutom detta menas med en varaktig placering avgörs av rättspraxis.

BirgitS
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
Problemet är att jag redan har blivit påkommen...
Om du har ståhöjd, eller nära ståhöjd. Så är nog risken väldigt stor att kommunen har rätt. Om du vill ifrågasätta deras bedömning, så riskerar du en byggsanktionsavgift (typ 11 000 och uppåt).

Om du vidtar rättelse och river eller flyttar innan de fattar beslut om ditt svartbygge, så skall du slippa sanktionsavgiften.

Hur länge har du haft lekstugan där? Pm den stått mer än 10 år så är du helt safe, har den stått i mer än 5 år, så får de inte kräva en byggsanktionsavgift, men de kan kräva rättelse (rivning, eller att du söker bygglov).

Lekstugan har funnits i många år (+10) men har förflyttats ett antal gånger och då nollställs det. Antar att enda lösningen är att ställa den 4.5m från tomtgränsen... Ganska löjligt då det är en lekstuga på mindre än 3kvm...

Men vet kommunen om att den flyttats? Om det tydligt syns att den är gammal? Det kan iofs. kontrollra på flygbilder.

Måste den stå där då? Enklast är väl att göra som de vill om du nu ändå är "påkommen" ....man kan ju tycka det är löjligt men det är väl nån som haft för lite att göra eller nåt.

Vad innebär det att du är påkommen? Har du fått ett föreläggande eller är det bara någon som i allmänna ordalag tycker något eller undrar något?

Enklast och enklast.. det rätta är väl att göra rätt helt enkelt, dvs följa de regler som är uppsatta och därmed ställa den 4,5 m ifrån.

De såg på satelitbild och bad mig flytta på den. De har lagt upp ett ärende...

Min utmaning är att kommunen inte är OK med att den ligger närmare än 4.5m från deras mark, vilket är en skog som ingen använder... Känns löjligt. Därför undrar jag om man kan gå runt reglerna om man sätter hjul på den tex

harry73
Det finns många kommuner som anser att en liten lekstuga är ett lekredskap och inte en byggnad, men då får stugan inte vara för stort.
Det hjälper TS dock inte så mycket. Av alla grannar att bråka med är kommunen det sämsta alternativ. De har råd med dyra rättegångar, kan ge vite och kräva rivning mm.
Så det bästa är att undersöka hur man så snabbt dom möjligt kan rätta sig efter kommunens krav, och om ärendet fortfarande inte behandlades av byggnadsnämnden, kan man försöka rätta sig innan dess, då slipper man mycket problem

Du kanske kan lyfta in lekstugan en bit i skogen så att den inte syns på satelitbilder?

• Haha
  • Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.