Hejs

Vi bor i ett nybyggt hus med ett FTX system för ventilation och bergvärme för värme.

Vi upplever att det i vårt sovrum blir väldigt kvavt på natten, när jag tittar upp i taket på ventilerna så ser de nästintill stänga ut utom i vardagsrummet för det är synbart öppet.

Fråga
Kan man justera dessa som man vill eller är det kalibrerat? Vet att jag fick ett papper OVK?
Takventil i ett vitt rum med synbar stängning, undran om justering är möjlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i taket i ett modernt sovrum med sluttande vitt träpaneltak och gröna väggar.
Skapa konto
Vitt snedtak med synlig ventilation på taket i ett rum med vita mönstrade väggar och en hängande lampa.
Skapa konto
Ett vitt tak med en synlig ventil och spår av vit färg, i ett rum med ljust tapetserade väggar och ett fönster.
Skapa konto
Ventil i taket med närliggande hylla som har hjälmar och korgar, i ett rum med lutande vitmålat tak.
Skapa konto

• Ventil i taket i nybyggt hus som verkar nästan stängd, möjligt ventilationproblem.
    Skapa konto
Intrimning av luftflöde sker en gång vid nyinstallerad anläggning i villa. Sedan står det dig fritt att justera efter behov.
Det primära är att ni får ett drägligt inneklimat, ej ett justeringsprotokoll.

Dom ska vara injusterade så varje utrymme får rätt mängd luft, det ska framgå på ditt protokoll hur mycket luft per rum det är justerat till.
Men om det blir kvavt så verkar ju inte det vara rätt gjort, eller att förutsättningarna ändrats.

Går ventilationsaggregatet på rätt hastighet?

Det blir svårt att justera och uppskatta själv, ett instrument är nästan ett måste..

H hennil79 skrev:
Vi upplever att det i vårt sovrum blir väldigt kvavt på natten, när jag tittar upp i taket på ventilerna så ser de nästintill stänga ut utom i vardagsrummet för det är synbart öppet.
En nog så viktig fråga i sammanhanget:
Hur är det med frånluften? Och då tänker jag speciellt hur den tar sig ut från sovrummet, för vidare passage till badrum, kök och tvättstuga.
Sover ni med sovrumsdörren stängd, och det inte finns ventiler eller springor i dörrkarmen, så hjälper ju ingen tilluft i världen. Luften måste strömma fritt från tilluftventiler till frånluftsventiler.

E etompau skrev:
Intrimning av luftflöde sker en gång vid nyinstallerad anläggning i villa. Sedan står det dig fritt att justera efter behov.
Det primära är att ni får ett drägligt inneklimat, ej ett justeringsprotokoll.
Det är rätt krångligt att justera in ett system, och omöjligt utan instrument. Ge dig inte på att öppna och stänga lite här och där. Då kommer det att bli svårt att hitta rätt igen. Hur mycket ventilerna är öppna säger ingenting om hur stort flödet är. För ett sovrum är kravet en luftomsättning på 4 l/s per person som sover i rummet. Det generella kravet för allmänna bostadsytor är 0,35 l/s per kvm. (@Daniel 109; jag skriver enheterna på ett icke helt korrekt sätt för att förbättra förståelsen). För badrum och kök beror kravet av en del annat. Det är lätt att kolla upp. I ett rum måste man garantera både tillflöde och frånflöde av luft. Det är alltså inte bara ventilen som måste vara korrekt inställd. I ett hus med FTX kan det vara lämpligt att ha överluftdon eller låga trösklar för luftflödet, eftersom man i regel har tilluft och frånluft i olika rum.

Jag skulle i din situation försöka mäta om ventilen i det aktuella rummet ger rätt flöde med dörrar stängda eller öppna som ni brukar ha när ni sover.

Jag brukar inte rekommendera att man tar in firmor för att göra saker, men i det här fallet skulle nog det vara min rekommendation. Om du inte är beredd att skaffa ett eget mätinstrument och läsa på. Instrumentet kan man få för ca 5000 om man letar. Billigare instrument är i huvudsak skräp eller kräver (för) mycket kunskap.

Hej

Man kan hyra en luftmätare fortfarande på soliduct.se såg jag. FTX aggregatets fläkthastighet kan alltid ställas om via styrpanelen på ftx. Så kanske den är satt på att ingen bor där och behöver ställa om till högre eller max hastighet. Detta påverkar ej injusteringen.

/Håkan

Tack för alla svar, jag skall undersöka lite mer med de tips jag fått. Men det var alltså inte bara att ratta lite på ventilerna som jag befarade. Att det skall vara så krångligt, det är ju ändå år 2019.

/Henrik

hordak
Passa även på att kolla status på filtren i aggregatet, de kan vara igensatta och därmed minskas flödet ganska drastiskt.

När jag installerade ftx så dröjde det inte länge innan jag fick justera för att jag skulle vara nöjd.
Dock skruvade jag inte i själva ventilerna utan jag ändrade lite hastigheter på fläktarna.

Enligt i justering så var dom nästan på samma % men jag har ändrat till ca 30% in och 50% ut om jag nu inte minns fel.

T TheGame skrev:
Enligt i justering så var dom nästan på samma % men jag har ändrat till ca 30% in och 50% ut om jag nu inte minns fel.
30% och 50% av vad?

Normalt ställs fläktarna in så att frånluften har 10% högre flöde än tilluften.
Detta för att inte varm fuktig inneluft skall tryckas ut i klimatskalets isolering.

• Gilla
John Ko
  • Laddar…
hordak
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
30% och 50% av vad?

Detta för att inte varm fuktig inneluft skall tryckas ut i klimatskalets isolering.
Procentsats på flödet är också min erfarenhet, vilket ju inte nödvändigtvis (sällan) är samma sak som 10% på varvtal. Jag har exvis 3% skillnad på till-/frånluftsfläktarnas hastighet, vilket medför skillnad på ca 400 varv/min, vilket medför skillnad på ca 6 liter/s, vilket utgör ca 10% :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
30% och 50% av vad?

Det var % på var talet på fläktarna.
Så som det var inställt från början var helt åt skogen imo.
Med min inställning klarar man enkelt till-30 utan problem med att man måste köra nå eftervärmare eller sånt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.