Hej!
Har en Bosch GKT 55 GCE. Problemet är att den sågar aggressivare, närmare skenan, i själva sänkningen än vad den gör när klingan är helt nerfälld. Jag har testat att köra samma snitt flera gånger och så länge klingan är nere sågar den på samma ställe, men vid varje sänkning blir det ett hack. Detta gör att mina gummilister numera inte alls går att lita på. Nya lister är införskaffade men innan de monteras vill jag komma till rätta med problemet. Någon som känner igen fenomenet eller har något tipps på inställning?

Har du testat att ritsa genom att köra endast någon mm djupt, baklänges först. Då slipper du utslag i skivan. Det hjälper inte med gummiläppen tyvärr.

Hjälper tyvärr inte mot problemet. Jag vill ju kunna göra en sänkning på valfritt ställe längs ett snitt. Det är inte urflisning det handlar om, utan att själva sågningen görs närmare skenan vid små sågdjup än vid djupare.

Matte_Nörden skrev:
Hjälper tyvärr inte mot problemet. Jag vill ju kunna göra en sänkning på valfritt ställe längs ett snitt. Det är inte urflisning det handlar om, utan att själva sågningen görs närmare skenan vid små sågdjup än vid djupare.
Sitter sågen bra på skenan, inge glapp i sidled som möjliggör rörelse i sidled?

Sågen sitter helt still, finns inget glapp.

Bara tid för ett kort svar: du har toe-in eller toe-out, sök på forumet för mer info

Daniel_N skrev:
Bara tid för ett kort svar: du har toe-in eller toe-out, sök på forumet för mer info
Ja det låter troligt. Någon som vet hur man kontrollerar och justerar detta på en gkt 55?

Daniel har helt rätt i att toe-in/out resulterar i att snittbredden (och därmed hur mycket av gummit som sågas bort) varierar med sågdjupet. Men snittbredden kommer att öka med sågdjupet - i TS fall verkar det vara tvärt om. Eller har jag missuppfattat något?

bygga_bo skrev:
Daniel har helt rätt i att toe-in/out resulterar i att snittbredden (och därmed hur mycket av gummit som sågas bort) varierar med sågdjupet. Men snittbredden kommer att öka med sågdjupet - i TS fall verkar det vara tvärt om. Eller har jag missuppfattat något?
Det har du rätt i. Då söker jag alltså fortfarande efter både orsak och lösning.

Du känner inget glapp nånstans?

FredrikR skrev:
Du känner inget glapp nånstans?
Nej, inget glapp.

Matte_Nörden skrev:
Nej, inget glapp.
Märks det även när du sänker ner klingan utan att ha sågen igång? Att den flyttar sig inåt alltså?

FredrikR skrev:
Märks det även när du sänker ner klingan utan att ha sågen igång? Att den flyttar sig inåt alltså?
Ja, lägger jag ett snitt med fastspänd skena kan jag inte sänka den igen utan att det tar i kanten. Spelar ingen roll om sågen kör eller ej.

Matte_Nörden skrev:
Ja, lägger jag ett snitt med fastspänd skena kan jag inte sänka den igen utan att det tar i kanten. Spelar ingen roll om sågen kör eller ej.
Det är inte så att sågen inte är helt parallell med skenan då?
Typ toe in/toe out?

Spånar fritt nu. :)

FredrikR skrev:
Det är inte så att sågen inte är helt parallell med skenan då?
Typ toe in/toe out?

Spånar fritt nu. :)
Fick tipset lite högre upp. Men som bygga_bo skrev

bygga_bo skrev:
Daniel har helt rätt i att toe-in/out resulterar i att snittbredden (och därmed hur mycket av gummit som sågas bort) varierar med sågdjupet. Men snittbredden kommer att öka med sågdjupet
och problemet är det omvända, att snittbredden minskar med djupet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.