Jag hade turen att komma över den här pjäsen billigt:
Kombinerad rikt- och planhyvel Kity 636 på ett hemmabyggt träbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel
Som med det mesta som är billigt behövde den dock en hel del jobb.
Bland vad som behövde göras var att rosta av bordet för planhyveln, vilket jag därför var tvungen att montera bort.
Nu är allt i mycket bättre skick (även om jag som synes har kvar att polera upp andra halvan av riktbordet), och nästan allt är postat och inställt perfekt.

Vad som är kvar är planbordet... Hur tusan får man det rätt?
Det är av typen som går på fyra skruvar, en i varje hörn, som syncas av en kedja.

I sidled är det inga problem, där kan jag ju bara mäta på en träbit som får gå igenom och har nått en skillnad på < 0.2 mm över hyvelns bredd vilket känns nästan ok. I längsled är det värre... Har någon några tips på hur man kan få till det?

Som det är nu tror jag att det är lite feljusterat eftersom:
- Höjningen och sänkningen går trögt. Det känns som att gängorna i hörnen nyper fast, liksom.
- Den hugger lite i bakänden på träbiten. Detta gjorde den inte alls i samma utsträckning vid en tidigare provkörning, när den i stället hyvlade snett i sidled.

Det är svårt att komma åt med skjutmått eller mätklocka både över och under bordet, och dessutom vet jag inte vad jag skulle kunna referera mot som är rakt...

Är kanske bästa metoden att prova fram och tillbaka bara tills bordet löper lätt på skruvarna?
Någon som har någon erfarenhet?

Under tiden bjuder jag på lite extra bilder - jag var dålig på att fotografera, det är ju mycket roligare att pyssla:

Före:
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel med rost på arbetsytor före renovering.
Skapa konto
Delvis rostigt bord av en Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel, med synliga skruvar och metallkomponenter, som behöver underhåll.
Skapa konto
Kombinerad rikt- och planhyvel Kity 636 med synliga remmar och kedjedrivning i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Efter:
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel med synlig skruvmechanism och en delvis rostig metallbord.
Skapa konto
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel i ett verkstadsutrymme med synlig justeringshandtag och delvis rostfritt bord.
Skapa konto

Stället är inspirerat av Marius Hornberger på youtube. Nästan färdigt...
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel placerad på ett hembyggt träbord med en elsladd kopplad och synlig motor under bordet.
Skapa konto
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel på en träbänk i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Hittade den på en annons i tidningen med önskat pris 4000 kr, vilket jag har sett att liknande går för
Efter att ha tittat på den konstaterade jag att den inte riktigt var värd så mycket i det skicket och föreslog 2000, vilket var OK med säljaren.
- Jag vill bara se att motorn funkar också...
* kopplar i, vrider om* *sprak, knaster, rök*
- Så... en tusenlapp, kanske?
Så nu drivs den av en gammal trädgårdspump med remskiva svarvad av formplywood.
Bara 230 V och ungefär en häst, men den har klarat allt jag har utsatt den för hittills...

Veven till planbordet saknas, men det går ju att lösa...
Vy från ovan på del av en Kity 636 rikt- och planhyvel med fokusering på en justerad skruv och verktyg, skor och verkstadsgolv synligt.
Skapa konto

Fin liten hyvel det där! 3-fas motorer kan man ofta hitta billigt på blocket. Skulle säga att 1,5 hästkraft är absolut minimum för den där hyveln, förutsatt att man vill kunna utnyttja hela bredden.

Kan inte ge så många konkreta tips på hur du fixar bordets eventuella lutning. Jag tycker inte det borde spela någon större roll dock, går det inte att justera in och utmatningsrullarnas höjd istället?

• Gilla
Herred
  • Laddar…
Tack! Jag spanar dagligen efter motorer.

Höjden på rullarna går inte att ändra direkt, men man kan spänna fjädrarna som håller dem mot stycket.

Det är mest att bordet nyper fast när jag försöker skruva upp och ner som stör, egentligen...

Ställ hyveln i våg, avväg på riktborden, sedan stoppar du in passet på riktbordet så borde du se om det inte är parallellt.

Protte

Naturligtvis!

Jag har hela tiden tänkt att man kan väga in det mot underlaget, men det är ju ingenting som säger att planbordet är parallellt med golvet. Men mot riktbordet måste det ju vara det!

Får prova det i kväll när barnen sover.

Naturligtvis ska barnen vara med, hur ska de annars lära sig något?

Tja... tvååringen är väldigt intresserad när jag borrar... även om det är ganska läskigt. Men ettåringen får nog vänta ett tag till.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Du skulle se en klass dagisbarn när vi borrade fyrkantiga hål...........med borrstämmen.

Protte

Har haft en sådan.Jag borrade ett hål i efterbordet så man slapp fälla upp det när man skulle planhyvla och din saknade vev går ju tillverka av en tolvkanthylsa och en vevratt.

Protte

Tja... det där gick ju inte riktigt som jag hade tänkt...

Att väga in mot riktbordet gjorde att planbordet inte alls stämde mot ramen och därför inte heller skruvarna med väldigt trög gång som följd. Det närmaste jag kom ett bra resultat var med ena hörnet på planbordet flera mm högre än de andra tre. Man kunde se med blotta ögat att det såg skruvat ut.

Efter lite experimenterande kom jag fram till att det bästa nog vore att ställa bordet där det löper lätt, och sedan anpassa valsarna efter det.

Sagt och gjort
- Ställ bordet rakt mot skruvarna genom trial-and-error
- Ställ in valsarna så att matningen funkar tillfredsställande
- Justera om in- och utmatningsbord för rikthyveln
- Justera om stålen
- Finjustera planbordet

Vid midnatt var två av fem klara och hela hyveln i småbitar...

Men den här gången vet jag i alla fall hur man justerar borden... så det borde gå snabbare.

...och framför allt så vet jag att borden sitter med skruvar som har en 1/2 tum skalle, och inte 13 mm som många andra på samma maskin. Jag är väldigt glad att jag kom på det när det fortfarande fanns två sidor kvar som jag inte hade dragit sönder... Hur f_n kan det sitta 1/2 skruvar på en fransk maskin??

Jag själv gillar bildtrådar, finns det intresse för fler foton när jag ändå har den sönderplockad?

Foton har väl aldrig "skadat" någon tråd eller inlägg, ös på.....

Ja, jag var lite otydlig. Med "valsarna" menar jag både matningsvalsarna och kuttern. De sitter infästa som en enhet.

Det kom lite sjuka barn och lite egen förkylning i vägen, men nu i helgen har frun och barnen varit hos svärföräldrarna, så då blev det en del gjort när det inte byggdes fågelholkar.

Renoverad del av en maskin med räfflat arbetsbord i metall, synliga skruvar och gradskiva på sidan.
Skapa konto

Planbordet - som nu ser betydligt bättre ut än på bilderna i första inlägget - löper som en dröm på skruvarna. Lite trögt allra längst ner, men där kommer jag inte vara så ofta. Jag försökte mig på "pysslargrogg" först, men var inte riktigt nöjd med resultatet. Istället blev det biltemas rostlösare, och jisses vad den åt rost! Lätt slipning med sandpapper, och på med WWM-glider. Eftersom bordet är räfflat var det svårt att få bort all smuts, men det spelar inte så stor roll.

Skruvarna går genom gängade aluminiumblock som bordet sitter i, och innan det var riktigt rätt kändes det ibland som att jag skar nya gängor när jag försökte dra det upp och ner. Särskilt när jag hade försökt smörja med 5-56...

Närbild på en planhyvels justerade bord och skruvar, med fokus på dess renoverade mekaniska detaljer.
Skapa konto

Undertill ser man också fjädrarna som spänner ner matarverkets valsar.

Renoverad maskin med grönt hölje, skruvar, kugghjul och drivrem introducerar renoveringsprocessen.
Skapa konto

Växeln till matarverket har plockats ner och rengjorts.
Här syns också 1/2-tumsskruvarna som håller borden på plats (den uppmärksamme ser att en av skruvarna är sönderdragen av en 13 mm nyckel - 0.3 mm skillnad var för lite för att jag skulle känna direkt att något var fel). Två av dem sitter bakom kugghjulen till matarvalsarna, som alltså måste plockas bort för att justera borden. Onödigt knöligt.

När drivningen kopplas till fälls hjulet uppe till vänster ner och spänner remmen så att kuttern drar runt matarverket också.

Jag ser här att motorremmen går lite väl nära pinnen som håller skyddskåpan... nåja. Blir det några problem så kan jag höja motorn någon cm.

Del av snickerimaskin med kugghjul, skruvar och rem, visar justeringsmekanism och underhållsarbete.
Skapa konto

Den här skruven ska enligt googleöversättning av den franska manualen kunna justera utmatningsbordet upp och ner en smula. Jag har inte fått loss den... Att försöka skruva på den resulterar bara i att plastknoppen lossnar. Tips mottages gärna.

En renoverad röd och grön planhyvelmaskin med metallkomponenter och justeringsspak på ett träbord i en verkstad.
Skapa konto

Här syns metoden för att justera kuttern. Hela den röda biten lossas och tar med sig både kutter och matarvalsar.

Till sist justerades borden till rikthyveln så att de är parallella med kuttern och varandra (mätklocka respektive rätskiva och ett tunt papper) och stålen ställdes rätt.

Jag tycker själv att jag har kommit på en lite finurlig metod att justera stålen.
Jag ställer borden på 0 och lägger två stållinjaler över öppningen. På dessa sätter jag ett par starka magneter och låter dem hålla stålen medan jag drar åt. Eftersom borden är av aluminium funkar det utmärkt. Skulle stålet hamna för lågt kan jag stoppa en ett pappersark under linjalerna, och blir det för högt kan jag flytta magneterna några mm fram eller tillbaka så att stålen inte hålls på kutterns högsta position.
Svårt att förklara... jag borde fotat... Hur som helst så tar det bara ett par minuter att få stålen helt jämna och precis där jag vill ha dem.

Som avslutning slipade jag borden upp till 800 korn, och polerade med autosol.
Före:
Renoverad planhyvel med polerat och rengjort aluminiumbord, skruvar och matarvalsar synliga.
Skapa konto

Efter:
Uppifrån-vy av ett nyslipat och rengjort planbord till en hyvelmaskin, med synliga metallskruvar och matarvalsar.
Skapa konto
Närbild på nyslipat och polerat metallplanbord för träbearbetningsmaskin med synlig reflektion och mätklocka i verkstaden.
Skapa konto

Lite WWM-glider på det, och så får det hela anses färdigt.

Som avslutande touch gjorde jag klart vagnen och byggde in motorn.
Renoverad planhyvel monterad på en nytillverkad trävagn med hjul och stoppknapp på frontpanelen.
Skapa konto

Tyvärr fick jag med mig ett hjul av fel storlek från järnaffären, så det blir till att plocka ner alltihop igen och byta ut det...

Brädbiten som nätbrunnen och stoppknappen sitter på är den jag använde för att kolla justeringen på planhyveln. Den började sitt liv med en tjocklek på 45 mm, och är nu ungefär fem... Slutresultatet är förresten ungefär 0.2 mm skillnad i tjocklek över 35 mm hyvelbredd. Det tycker jag är Bra Nog™.

Arbetshöjden är inte direkt optimal, men den går lätt in under arbetsbänken.
En oorganiserad verkstad med verktyg och byggmaterial spridda över arbetsbänk och hyllor.
Skapa konto

Ett par spånhuvar, några lager lack på vagnen och en skyddskåpa för den lilla biten rem som fortfarande syns på baksidan (precis vid manöverspaken för matarverket :sweat: - ändå bättre än orginalmontage av motorn, som enligt manualen ska stå 3 mm från spaken) och så är jag nöjd!

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att jag fick med mig ett hjul i fel storlek var tydligen att det bara fanns tre kvar i rätt, och att någon hade fyllt på med ett från en annan låda.

Nu har jag i alla fall fått det utbytt, och passade på att ta ett par bilder som jag hade missat sist.

Först, en bild underifrån.
Undersidan av en maskin med kedjedrivna skruvar och kedjespännare på en grön ram.
Skapa konto

Här är konstruktionen som har ställt till mest problem för mig. Skruvarna som planbordet löper på sitter fästa i botten, men kan flexa ganska mycket längst upp. Därför är det ganska lätt att flytta bordet när det är nära övre läget, men väldigt pilligt att få allting på rätt plats så att det glider lätt även längst ner. Kedjespännaren (det "femte hjulet") verkar det vara lite si och så med, så ibland tappar kedjan ett steg på något hjul om man tar i för mycket.

Jag lyckades nog ställa stålen lite aggressivt sist, så jag bestämde mig för att göra om det hela i går kväll. Nu tog jag också bilder på hur jag gör.
Två metallinjaler med magneter vilar på ett maskinbord nära en blocknyckel och olika verktygsdelar i en verkstad.
Skapa konto

Två stållinjaler med magneter och en blocknyckel.
Lossa stålet så att det rör sig lätt.
Hand som håller en linjal med magnet över ett planbord verktyg för att justera stålet på en maskin.
Skapa konto

Lägg linjalerna över stålet och låt det hållas på plats av magneterna.
Jag har tidigare mätt ut att om riktbordet står i läge 0 så är stålet som högst precis mitt mellan borden. Här är det fint att använda just linjaler. Mycket lätt att få magneterna på exakt rätt plats.
Stållinjal med magneter på maskinbord för justering av verktygets position.
Skapa konto

Sedan är det bara att skruva åt stålet igen.

Stållinjal med magneter används för att justera maskinstålet på en verktygsmaskin.
Skapa konto

Till slut kontrolleras inställningen genom att ställa en linjal på högkant och låta stålet lyfta den när valsen roteras försiktigt för hand.
Metallinjal med magnetfästen vilar på bearbetat stål och träyta i en verkstad, med fokus på mätmarkeringar.
Skapa konto

5 mm förflyttning tycker jag är lagom. Mätt i båda ändar av stålet, på båda stålen.

Stationär snickarmaskin med gröna och gråa delar i ett verkstadsutrymme, verktyg och spån synliga runtomkring.
Skapa konto

Tack för hjälpsamma tips!

• Gilla
nivv och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.