Jag hade turen att komma över den här pjäsen billigt:
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel
Som med det mesta som är billigt behövde den dock en hel del jobb.
Bland vad som behövde göras var att rosta av bordet för planhyveln, vilket jag därför var tvungen att montera bort.
Nu är allt i mycket bättre skick (även om jag som synes har kvar att polera upp andra halvan av riktbordet), och nästan allt är postat och inställt perfekt.
Vad som är kvar är planbordet... Hur tusan får man det rätt?
Det är av typen som går på fyra skruvar, en i varje hörn, som syncas av en kedja.
I sidled är det inga problem, där kan jag ju bara mäta på en träbit som får gå igenom och har nått en skillnad på < 0.2 mm över hyvelns bredd vilket känns nästan ok. I längsled är det värre... Har någon några tips på hur man kan få till det?
Som det är nu tror jag att det är lite feljusterat eftersom:
- Höjningen och sänkningen går trögt. Det känns som att gängorna i hörnen nyper fast, liksom.
- Den hugger lite i bakänden på träbiten. Detta gjorde den inte alls i samma utsträckning vid en tidigare provkörning, när den i stället hyvlade snett i sidled.
Det är svårt att komma åt med skjutmått eller mätklocka både över och under bordet, och dessutom vet jag inte vad jag skulle kunna referera mot som är rakt...
Är kanske bästa metoden att prova fram och tillbaka bara tills bordet löper lätt på skruvarna?
Någon som har någon erfarenhet?
Under tiden bjuder jag på lite extra bilder - jag var dålig på att fotografera, det är ju mycket roligare att pyssla:
Före:
Efter:
Stället är inspirerat av Marius Hornberger på youtube. Nästan färdigt...
Hittade den på en annons i tidningen med önskat pris 4000 kr, vilket jag har sett att liknande går för
Efter att ha tittat på den konstaterade jag att den inte riktigt var värd så mycket i det skicket och föreslog 2000, vilket var OK med säljaren.
- Jag vill bara se att motorn funkar också...
* kopplar i, vrider om* *sprak, knaster, rök*
- Så... en tusenlapp, kanske?
Så nu drivs den av en gammal trädgårdspump med remskiva svarvad av formplywood.
Bara 230 V och ungefär en häst, men den har klarat allt jag har utsatt den för hittills...
Veven till planbordet saknas, men det går ju att lösa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kity 636 kombinerad rikt- och planhyvel
Som med det mesta som är billigt behövde den dock en hel del jobb.
Bland vad som behövde göras var att rosta av bordet för planhyveln, vilket jag därför var tvungen att montera bort.
Nu är allt i mycket bättre skick (även om jag som synes har kvar att polera upp andra halvan av riktbordet), och nästan allt är postat och inställt perfekt.
Vad som är kvar är planbordet... Hur tusan får man det rätt?
Det är av typen som går på fyra skruvar, en i varje hörn, som syncas av en kedja.
I sidled är det inga problem, där kan jag ju bara mäta på en träbit som får gå igenom och har nått en skillnad på < 0.2 mm över hyvelns bredd vilket känns nästan ok. I längsled är det värre... Har någon några tips på hur man kan få till det?
Som det är nu tror jag att det är lite feljusterat eftersom:
- Höjningen och sänkningen går trögt. Det känns som att gängorna i hörnen nyper fast, liksom.
- Den hugger lite i bakänden på träbiten. Detta gjorde den inte alls i samma utsträckning vid en tidigare provkörning, när den i stället hyvlade snett i sidled.
Det är svårt att komma åt med skjutmått eller mätklocka både över och under bordet, och dessutom vet jag inte vad jag skulle kunna referera mot som är rakt...
Är kanske bästa metoden att prova fram och tillbaka bara tills bordet löper lätt på skruvarna?
Någon som har någon erfarenhet?
Under tiden bjuder jag på lite extra bilder - jag var dålig på att fotografera, det är ju mycket roligare att pyssla:
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stället är inspirerat av Marius Hornberger på youtube. Nästan färdigt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade den på en annons i tidningen med önskat pris 4000 kr, vilket jag har sett att liknande går för
Efter att ha tittat på den konstaterade jag att den inte riktigt var värd så mycket i det skicket och föreslog 2000, vilket var OK med säljaren.
- Jag vill bara se att motorn funkar också...
* kopplar i, vrider om* *sprak, knaster, rök*
- Så... en tusenlapp, kanske?
Så nu drivs den av en gammal trädgårdspump med remskiva svarvad av formplywood.
Bara 230 V och ungefär en häst, men den har klarat allt jag har utsatt den för hittills...
Veven till planbordet saknas, men det går ju att lösa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Fin liten hyvel det där! 3-fas motorer kan man ofta hitta billigt på blocket. Skulle säga att 1,5 hästkraft är absolut minimum för den där hyveln, förutsatt att man vill kunna utnyttja hela bredden.
Kan inte ge så många konkreta tips på hur du fixar bordets eventuella lutning. Jag tycker inte det borde spela någon större roll dock, går det inte att justera in och utmatningsrullarnas höjd istället?
Kan inte ge så många konkreta tips på hur du fixar bordets eventuella lutning. Jag tycker inte det borde spela någon större roll dock, går det inte att justera in och utmatningsrullarnas höjd istället?
Tack! Jag spanar dagligen efter motorer.
Höjden på rullarna går inte att ändra direkt, men man kan spänna fjädrarna som håller dem mot stycket.
Det är mest att bordet nyper fast när jag försöker skruva upp och ner som stör, egentligen...
Höjden på rullarna går inte att ändra direkt, men man kan spänna fjädrarna som håller dem mot stycket.
Det är mest att bordet nyper fast när jag försöker skruva upp och ner som stör, egentligen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ställ hyveln i våg, avväg på riktborden, sedan stoppar du in passet på riktbordet så borde du se om det inte är parallellt.
Protte
Protte
Naturligtvis!
Jag har hela tiden tänkt att man kan väga in det mot underlaget, men det är ju ingenting som säger att planbordet är parallellt med golvet. Men mot riktbordet måste det ju vara det!
Får prova det i kväll när barnen sover.
Jag har hela tiden tänkt att man kan väga in det mot underlaget, men det är ju ingenting som säger att planbordet är parallellt med golvet. Men mot riktbordet måste det ju vara det!
Får prova det i kväll när barnen sover.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Naturligtvis ska barnen vara med, hur ska de annars lära sig något?
Tja... tvååringen är väldigt intresserad när jag borrar... även om det är ganska läskigt. Men ettåringen får nog vänta ett tag till.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Du skulle se en klass dagisbarn när vi borrade fyrkantiga hål...........med borrstämmen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Har haft en sådan.Jag borrade ett hål i efterbordet så man slapp fälla upp det när man skulle planhyvla och din saknade vev går ju tillverka av en tolvkanthylsa och en vevratt.
Protte
Protte
Tja... det där gick ju inte riktigt som jag hade tänkt...
Att väga in mot riktbordet gjorde att planbordet inte alls stämde mot ramen och därför inte heller skruvarna med väldigt trög gång som följd. Det närmaste jag kom ett bra resultat var med ena hörnet på planbordet flera mm högre än de andra tre. Man kunde se med blotta ögat att det såg skruvat ut.
Efter lite experimenterande kom jag fram till att det bästa nog vore att ställa bordet där det löper lätt, och sedan anpassa valsarna efter det.
Sagt och gjort
- Ställ bordet rakt mot skruvarna genom trial-and-error
- Ställ in valsarna så att matningen funkar tillfredsställande
- Justera om in- och utmatningsbord för rikthyveln
- Justera om stålen
- Finjustera planbordet
Vid midnatt var två av fem klara och hela hyveln i småbitar...
Men den här gången vet jag i alla fall hur man justerar borden... så det borde gå snabbare.
...och framför allt så vet jag att borden sitter med skruvar som har en 1/2 tum skalle, och inte 13 mm som många andra på samma maskin. Jag är väldigt glad att jag kom på det när det fortfarande fanns två sidor kvar som jag inte hade dragit sönder... Hur f_n kan det sitta 1/2 skruvar på en fransk maskin??
Jag själv gillar bildtrådar, finns det intresse för fler foton när jag ändå har den sönderplockad?
Att väga in mot riktbordet gjorde att planbordet inte alls stämde mot ramen och därför inte heller skruvarna med väldigt trög gång som följd. Det närmaste jag kom ett bra resultat var med ena hörnet på planbordet flera mm högre än de andra tre. Man kunde se med blotta ögat att det såg skruvat ut.
Efter lite experimenterande kom jag fram till att det bästa nog vore att ställa bordet där det löper lätt, och sedan anpassa valsarna efter det.
Sagt och gjort
- Ställ bordet rakt mot skruvarna genom trial-and-error
- Ställ in valsarna så att matningen funkar tillfredsställande
- Justera om in- och utmatningsbord för rikthyveln
- Justera om stålen
- Finjustera planbordet
Vid midnatt var två av fem klara och hela hyveln i småbitar...
Men den här gången vet jag i alla fall hur man justerar borden... så det borde gå snabbare.
...och framför allt så vet jag att borden sitter med skruvar som har en 1/2 tum skalle, och inte 13 mm som många andra på samma maskin. Jag är väldigt glad att jag kom på det när det fortfarande fanns två sidor kvar som jag inte hade dragit sönder... Hur f_n kan det sitta 1/2 skruvar på en fransk maskin??
Jag själv gillar bildtrådar, finns det intresse för fler foton när jag ändå har den sönderplockad?
Planbordet måste ju vara parallellt med kuttern. Kan du justera kuttern? Jag har skrivit om hur man justerar in en Moretens RPH330 här på forumet. Kanske är något går att använda.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ogramhyvel-med-raetskiva.306343/#post-2843112
https://www.byggahus.se/forum/threa...ogramhyvel-med-raetskiva.306343/#post-2843112
Redigerat:
Ja, jag var lite otydlig. Med "valsarna" menar jag både matningsvalsarna och kuttern. De sitter infästa som en enhet.
Det kom lite sjuka barn och lite egen förkylning i vägen, men nu i helgen har frun och barnen varit hos svärföräldrarna, så då blev det en del gjort när det inte byggdes fågelholkar.
Planbordet - som nu ser betydligt bättre ut än på bilderna i första inlägget - löper som en dröm på skruvarna. Lite trögt allra längst ner, men där kommer jag inte vara så ofta. Jag försökte mig på "pysslargrogg" först, men var inte riktigt nöjd med resultatet. Istället blev det biltemas rostlösare, och jisses vad den åt rost! Lätt slipning med sandpapper, och på med WWM-glider. Eftersom bordet är räfflat var det svårt att få bort all smuts, men det spelar inte så stor roll.
Skruvarna går genom gängade aluminiumblock som bordet sitter i, och innan det var riktigt rätt kändes det ibland som att jag skar nya gängor när jag försökte dra det upp och ner. Särskilt när jag hade försökt smörja med 5-56...
Undertill ser man också fjädrarna som spänner ner matarverkets valsar.
Växeln till matarverket har plockats ner och rengjorts.
Här syns också 1/2-tumsskruvarna som håller borden på plats (den uppmärksamme ser att en av skruvarna är sönderdragen av en 13 mm nyckel - 0.3 mm skillnad var för lite för att jag skulle känna direkt att något var fel). Två av dem sitter bakom kugghjulen till matarvalsarna, som alltså måste plockas bort för att justera borden. Onödigt knöligt.
När drivningen kopplas till fälls hjulet uppe till vänster ner och spänner remmen så att kuttern drar runt matarverket också.
Jag ser här att motorremmen går lite väl nära pinnen som håller skyddskåpan... nåja. Blir det några problem så kan jag höja motorn någon cm.
Den här skruven ska enligt googleöversättning av den franska manualen kunna justera utmatningsbordet upp och ner en smula. Jag har inte fått loss den... Att försöka skruva på den resulterar bara i att plastknoppen lossnar. Tips mottages gärna.
Här syns metoden för att justera kuttern. Hela den röda biten lossas och tar med sig både kutter och matarvalsar.
Till sist justerades borden till rikthyveln så att de är parallella med kuttern och varandra (mätklocka respektive rätskiva och ett tunt papper) och stålen ställdes rätt.
Jag tycker själv att jag har kommit på en lite finurlig metod att justera stålen.
Jag ställer borden på 0 och lägger två stållinjaler över öppningen. På dessa sätter jag ett par starka magneter och låter dem hålla stålen medan jag drar åt. Eftersom borden är av aluminium funkar det utmärkt. Skulle stålet hamna för lågt kan jag stoppa en ett pappersark under linjalerna, och blir det för högt kan jag flytta magneterna några mm fram eller tillbaka så att stålen inte hålls på kutterns högsta position.
Svårt att förklara... jag borde fotat... Hur som helst så tar det bara ett par minuter att få stålen helt jämna och precis där jag vill ha dem.
Som avslutning slipade jag borden upp till 800 korn, och polerade med autosol.
Före:
Efter:
Lite WWM-glider på det, och så får det hela anses färdigt.
Som avslutande touch gjorde jag klart vagnen och byggde in motorn.
Tyvärr fick jag med mig ett hjul av fel storlek från järnaffären, så det blir till att plocka ner alltihop igen och byta ut det...
Brädbiten som nätbrunnen och stoppknappen sitter på är den jag använde för att kolla justeringen på planhyveln. Den började sitt liv med en tjocklek på 45 mm, och är nu ungefär fem... Slutresultatet är förresten ungefär 0.2 mm skillnad i tjocklek över 35 mm hyvelbredd. Det tycker jag är Bra Nog™.
Arbetshöjden är inte direkt optimal, men den går lätt in under arbetsbänken.
Ett par spånhuvar, några lager lack på vagnen och en skyddskåpa för den lilla biten rem som fortfarande syns på baksidan (precis vid manöverspaken för matarverket
- ändå bättre än orginalmontage av motorn, som enligt manualen ska stå 3 mm från spaken) och så är jag nöjd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planbordet - som nu ser betydligt bättre ut än på bilderna i första inlägget - löper som en dröm på skruvarna. Lite trögt allra längst ner, men där kommer jag inte vara så ofta. Jag försökte mig på "pysslargrogg" först, men var inte riktigt nöjd med resultatet. Istället blev det biltemas rostlösare, och jisses vad den åt rost! Lätt slipning med sandpapper, och på med WWM-glider. Eftersom bordet är räfflat var det svårt att få bort all smuts, men det spelar inte så stor roll.
Skruvarna går genom gängade aluminiumblock som bordet sitter i, och innan det var riktigt rätt kändes det ibland som att jag skar nya gängor när jag försökte dra det upp och ner. Särskilt när jag hade försökt smörja med 5-56...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undertill ser man också fjädrarna som spänner ner matarverkets valsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växeln till matarverket har plockats ner och rengjorts.
Här syns också 1/2-tumsskruvarna som håller borden på plats (den uppmärksamme ser att en av skruvarna är sönderdragen av en 13 mm nyckel - 0.3 mm skillnad var för lite för att jag skulle känna direkt att något var fel). Två av dem sitter bakom kugghjulen till matarvalsarna, som alltså måste plockas bort för att justera borden. Onödigt knöligt.
När drivningen kopplas till fälls hjulet uppe till vänster ner och spänner remmen så att kuttern drar runt matarverket också.
Jag ser här att motorremmen går lite väl nära pinnen som håller skyddskåpan... nåja. Blir det några problem så kan jag höja motorn någon cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här skruven ska enligt googleöversättning av den franska manualen kunna justera utmatningsbordet upp och ner en smula. Jag har inte fått loss den... Att försöka skruva på den resulterar bara i att plastknoppen lossnar. Tips mottages gärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns metoden för att justera kuttern. Hela den röda biten lossas och tar med sig både kutter och matarvalsar.
Till sist justerades borden till rikthyveln så att de är parallella med kuttern och varandra (mätklocka respektive rätskiva och ett tunt papper) och stålen ställdes rätt.
Jag tycker själv att jag har kommit på en lite finurlig metod att justera stålen.
Jag ställer borden på 0 och lägger två stållinjaler över öppningen. På dessa sätter jag ett par starka magneter och låter dem hålla stålen medan jag drar åt. Eftersom borden är av aluminium funkar det utmärkt. Skulle stålet hamna för lågt kan jag stoppa en ett pappersark under linjalerna, och blir det för högt kan jag flytta magneterna några mm fram eller tillbaka så att stålen inte hålls på kutterns högsta position.
Svårt att förklara... jag borde fotat... Hur som helst så tar det bara ett par minuter att få stålen helt jämna och precis där jag vill ha dem.
Som avslutning slipade jag borden upp till 800 korn, och polerade med autosol.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite WWM-glider på det, och så får det hela anses färdigt.
Som avslutande touch gjorde jag klart vagnen och byggde in motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr fick jag med mig ett hjul av fel storlek från järnaffären, så det blir till att plocka ner alltihop igen och byta ut det...
Brädbiten som nätbrunnen och stoppknappen sitter på är den jag använde för att kolla justeringen på planhyveln. Den började sitt liv med en tjocklek på 45 mm, och är nu ungefär fem... Slutresultatet är förresten ungefär 0.2 mm skillnad i tjocklek över 35 mm hyvelbredd. Det tycker jag är Bra Nog™.
Arbetshöjden är inte direkt optimal, men den går lätt in under arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par spånhuvar, några lager lack på vagnen och en skyddskåpa för den lilla biten rem som fortfarande syns på baksidan (precis vid manöverspaken för matarverket
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Anledningen till att jag fick med mig ett hjul i fel storlek var tydligen att det bara fanns tre kvar i rätt, och att någon hade fyllt på med ett från en annan låda.
Nu har jag i alla fall fått det utbytt, och passade på att ta ett par bilder som jag hade missat sist.
Först, en bild underifrån.
Här är konstruktionen som har ställt till mest problem för mig. Skruvarna som planbordet löper på sitter fästa i botten, men kan flexa ganska mycket längst upp. Därför är det ganska lätt att flytta bordet när det är nära övre läget, men väldigt pilligt att få allting på rätt plats så att det glider lätt även längst ner. Kedjespännaren (det "femte hjulet") verkar det vara lite si och så med, så ibland tappar kedjan ett steg på något hjul om man tar i för mycket.
Jag lyckades nog ställa stålen lite aggressivt sist, så jag bestämde mig för att göra om det hela i går kväll. Nu tog jag också bilder på hur jag gör.
Två stållinjaler med magneter och en blocknyckel.
Lossa stålet så att det rör sig lätt.
Lägg linjalerna över stålet och låt det hållas på plats av magneterna.
Jag har tidigare mätt ut att om riktbordet står i läge 0 så är stålet som högst precis mitt mellan borden. Här är det fint att använda just linjaler. Mycket lätt att få magneterna på exakt rätt plats.
Sedan är det bara att skruva åt stålet igen.
Till slut kontrolleras inställningen genom att ställa en linjal på högkant och låta stålet lyfta den när valsen roteras försiktigt för hand.
5 mm förflyttning tycker jag är lagom. Mätt i båda ändar av stålet, på båda stålen.
Tack för hjälpsamma tips!
Nu har jag i alla fall fått det utbytt, och passade på att ta ett par bilder som jag hade missat sist.
Först, en bild underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är konstruktionen som har ställt till mest problem för mig. Skruvarna som planbordet löper på sitter fästa i botten, men kan flexa ganska mycket längst upp. Därför är det ganska lätt att flytta bordet när det är nära övre läget, men väldigt pilligt att få allting på rätt plats så att det glider lätt även längst ner. Kedjespännaren (det "femte hjulet") verkar det vara lite si och så med, så ibland tappar kedjan ett steg på något hjul om man tar i för mycket.
Jag lyckades nog ställa stålen lite aggressivt sist, så jag bestämde mig för att göra om det hela i går kväll. Nu tog jag också bilder på hur jag gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två stållinjaler med magneter och en blocknyckel.
Lossa stålet så att det rör sig lätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg linjalerna över stålet och låt det hållas på plats av magneterna.
Jag har tidigare mätt ut att om riktbordet står i läge 0 så är stålet som högst precis mitt mellan borden. Här är det fint att använda just linjaler. Mycket lätt att få magneterna på exakt rätt plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan är det bara att skruva åt stålet igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut kontrolleras inställningen genom att ställa en linjal på högkant och låta stålet lyfta den när valsen roteras försiktigt för hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 mm förflyttning tycker jag är lagom. Mätt i båda ändar av stålet, på båda stålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpsamma tips!