7 796 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Staket och/eller häck intill tomtgräns tips önskas
Sätt bok istället för thuja här i Skåne. Den täcker mycket väl med sina vissna blad på vintern och är ett fullständigt insynsskydd på sommaren då man är ute i trädgården. Välj äkta bok (sylvatica) istället för avenbok som måste bindas upp. Billigare än thuja och blir tätare och finare med åldern. Klarar också av att slarvas med någon säsong då den kan föryngras.
Skriver återigen: thuja är ett otyg.
Bor inte i Skåne. Många som inte gillar Thuja ser jag.yonna skrev:
Sätt bok istället för thuja här i Skåne. Den täcker mycket väl med sina vissna blad på vintern och är ett fullständigt insynsskydd på sommaren då man är ute i trädgården. Välj äkta bok (sylvatica) istället för avenbok som måste bindas upp. Billigare än thuja och blir tätare och finare med åldern. Klarar också av att slarvas med någon säsong då den kan föryngras.
Det jag kanske skulle nämnt i huvudinlägget är att häcken ska bli hög så den insynsskyddar övervåningen också. Plus som jag skrev vill inte ha insyn till frukosten direkt heller så insynsskyddet ska ha funktion året runt.
Läste en annan tråd nyss där trådskaparen fått sin thuja nedklippt av sin granne, och där blev tråden mer att handla om hur hon kunde ha en så hög häck som 6 meter än att handla om det faktum att grannen olagligt klippt ner hennes häck.
Man kan alltså vilja ha insynsskydd året runt. Inte bara sommarn. Nästan så jag vill ha som mest insynsskydd på vintern då man ser som bäst in pga mörkt ute och ljust inne.
med det sagt, min häck ska också bli 5-6 meter hög så nyfikna grannar hålls på avstånd plus att det sänder en signal att vi vill vara i fred.
vet inte om bok kan bli så hög?
jag tycker höga jättethujor är fina. Kan dessutom sitta lite glest så det inte blir en mur men ändå insynsskydda tillräckligt samtidigt som man får en liten glimt av omvärlden genom varje planta/träd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden