..liggande brädor.
Som rubrik och inledning lyder. Jag ska bygga staket längs med vår infart och då marken är så pass "satt" har jag bestämt mig för sluta gräv's lösning. Har ingen lust att hacka mig ner med spett och spade. Jag behöver bara 6 stolpar. Övriga kör jag med jordankare. (Dom kommer för övrigt i morgon och monterar)
Jag vill ha liggande brädor på staketet (tänkt dimension 22x145 och ca 1m högt och 1.8m mellan stolpar.) och min fråga är.
Eftersom staketet kommer följa vägen, ska dessa monteras i våg eller följa vägen? Vad ser snyggast ut? Vet att vissa bygger etapper/sektioner likt en trappa men har nån gjort det med liggande brädor, och isf hur?
Ska dom va i våg..
Skulle jag välja det alt. och börjar till vänster med höjd 1m så kanske stolpen som är intill infarten (höger) behöva vara 1.2-1.3m.
Startar jag från höger med 1m så blir staket väldigt låg till vänster eller tänker jag galet nu? :x
Nån med lite koll!?

Som rubrik och inledning lyder. Jag ska bygga staket längs med vår infart och då marken är så pass "satt" har jag bestämt mig för sluta gräv's lösning. Har ingen lust att hacka mig ner med spett och spade. Jag behöver bara 6 stolpar. Övriga kör jag med jordankare. (Dom kommer för övrigt i morgon och monterar)
Jag vill ha liggande brädor på staketet (tänkt dimension 22x145 och ca 1m högt och 1.8m mellan stolpar.) och min fråga är.
Eftersom staketet kommer följa vägen, ska dessa monteras i våg eller följa vägen? Vad ser snyggast ut? Vet att vissa bygger etapper/sektioner likt en trappa men har nån gjort det med liggande brädor, och isf hur?
Ska dom va i våg..
Skulle jag välja det alt. och börjar till vänster med höjd 1m så kanske stolpen som är intill infarten (höger) behöva vara 1.2-1.3m.
Startar jag från höger med 1m så blir staket väldigt låg till vänster eller tänker jag galet nu? :x
Nån med lite koll!?
Jag byggde ett liknande stake i höstas med ungefär samma förutsättningar, sluttande backe och ville ha liggande brädor.JT83 skrev:..liggande brädor.
Eftersom staketet kommer följa vägen, ska dessa monteras i våg eller följa vägen? Vad ser snyggast ut? Vet att vissa bygger etapper/sektioner likt en trappa men har nån gjort det med liggande brädor, och isf hur?![]()
Ska dom va i våg..
Startar jag från höger med 1m så blir staket väldigt låg till vänster eller tänker jag galet nu? :x![]()
Nån med lite koll!?![]()
![]()
Funderade på att trappa ner efter sluttningen men då det lutar rätt brant hade några av stolparna blivit väl höga.
Så staketets höjd med överliggare följer sluttningens lutning men klädselbrädorna är i våg, kan ta en bild i eftermiddag och posta om du vill se hur det ser ut?
Jag körde med Julas ankare som du skruvar ner istället för de traditionella som man slår ner i marken, avsevärt mycket snabbare att få ner i hård/stenig mark och lättare att få ner dom rakt.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340618/
Gör gärna det!👍 Alltid intressant att se hur andra har gjort!☺laidback skrev:Jag byggde ett liknande stake i höstas med ungefär samma förutsättningar, sluttande backe och ville ha liggande brädor.
Funderade på att trappa ner efter sluttningen men då det lutar rätt brant hade några av stolparna blivit väl höga.
Så staketets höjd med överliggare följer sluttningens lutning men klädselbrädorna är i våg, kan ta en bild i eftermiddag och posta om du vill se hur det ser ut?
Jag körde med Julas ankare som du skruvar ner istället för de traditionella som man slår ner i marken, avsevärt mycket snabbare att få ner i hård/stenig mark och lättare att få ner dom rakt.
[länk]
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Antagligen inte tillämpbart, har ett staket med stående spjälor och en sluttning längs med gatan, sluttningen är samma lutning hela vägen, spjälorna följer sluttningen och sitter vertikalt. Man kan alltså lägga en bräda ovanpå och alla spetsarna ligger emot och brädan är parallell med gatans lutning.
Skulle kunna tänka mig att om sluttningen är konstant som min är, så skulle de liggande brädorna kunna följa sluttningens lutning utan att det ser konstigt ut. Reglarna som mina spjälor är skruvade i är ju monterade så.
Skulle kunna tänka mig att om sluttningen är konstant som min är, så skulle de liggande brädorna kunna följa sluttningens lutning utan att det ser konstigt ut. Reglarna som mina spjälor är skruvade i är ju monterade så.
Ok. Jo, jag har konstant/samma lutning hela vägen, så det borde funka om det följer vägen. Har du nån bild på ditt staket?Snailman skrev:Antagligen inte tillämpbart, har ett staket med stående spjälor och en sluttning längs med gatan, sluttningen är samma lutning hela vägen, spjälorna följer sluttningen och sitter vertikalt. Man kan alltså lägga en bräda ovanpå och alla spetsarna ligger emot och brädan är parallell med gatans lutning.
Klicka här för att svara