Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är det. Marken är då en del av upplåtelsen och för er men inte utan en överenskommelse med er för andra att disponera.

Men man får väl sköta det lite snyggt så att grannsämjan bibehålls. Jag har förstått att vissa läser in något sorts koncept om kollektivt boende i bostadrättsboendeformen och har man sådana grannar och själv är mer åt hållet var och en bor i sin egen lägenhet så får man nog tassa lite lugnt i kommunikationen.

Vad gäller att bygga bygglovsfria bodar enligt t ex friggebodsreglerna så går det bra enligt PBL eftersom det rör sig om en- och tvåbostadshus med en tillhörande tomt. Men kolla med föreningen också att det är OK, de är ju trots allt fastighetsägare och det är med all sannolikhet en väsentlig förändring av lägenheten enligt bostadrättslagens mening och då krävs styrelsens tillstånd för åtgärden. Om det inte redan är löst med en särskild stadgereglering.
Ja, jag måste kolla upp hur fria vi är att bygga e bod på tomten. Det ska då röra sig om en mindre redskapsbod för vår del. VI har inte valt styrelse ännu, utan det är fortfarande en interimsstyrelse som styrelse. VI ska välja en styrelse innan sommaren så frågan får ställas till den.

Supertack för alla svar! <3

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lena60 skrev:
Ja, i den bästa av världar hade det varit en lösning. Men nu ser situationen ut som den gör för vi har byggherrens rejäla staket mellan tomterna och att vi har en spaljépassage m planteringar in på vår tomt och även planteringar längs med staketen. Skulle de dra sin gräsklippare och annat, den vägen så kommer vår gräsmatta påverkas, vi skulle nog behöva göra en stenbeläggning tvärs över gräsmattan för deras skull. En annan variant är att vi flyttar in vårt staket, som är ca 18 m långt, för att ge dem passage på utsidan men då måste de först ta sig igenom en del av en skog med träd, sten och kärr. Ingen av de lösningar som finns är egentligen särskilt mycket bättre än den att de själva köper en mindre redskapsbod som de placerar på sin tomt. Då kan de lätt dra ut sin gräsklippare ur den och ställa tillbaka den lika enkelt.
Det verkar lite som att du också är lite fyrkantig ;) gräsklipparen är nog det minsta problemet för alla parter, oavsett lösning. Om jag va grannen skulle jag tänka mer över planteringsjord, gödsel, trädgårdsmöbler och allt sånt som kanske bara ska till baksidan någon gång per år. Inte sliter det på er gräsmatta inte och att ta det genom huset kan vara väldigt stökigt. Jag tycker nog att om grannen är inbyggd med staket kan någon av grannarna gå med på att grannen bekostar en enhetlig snygg grind/flyttbar sektion i staketet som går att använda vid vårstädning, jordtransport osv.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det verkar lite som att du också är lite fyrkantig ;) gräsklipparen är nog det minsta problemet för alla parter, oavsett lösning. Om jag va grannen skulle jag tänka mer över planteringsjord, gödsel, trädgårdsmöbler och allt sånt som kanske bara ska till baksidan någon gång per år. Inte sliter det på er gräsmatta inte och att ta det genom huset kan vara väldigt stökigt. Jag tycker nog att om grannen är inbyggd med staket kan någon av grannarna gå med på att grannen bekostar en enhetlig snygg grind/flyttbar sektion i staketet som går att använda vid vårstädning, jordtransport osv.
Nu har de ju redan möblerat sin altan just genom att ta möblerna genom huset. Det är de själva som använder argumentet "gräsklippare".

L Lena60 skrev:
Nu har de ju redan möblerat sin altan just genom att ta möblerna genom huset. Det är de själva som använder argumentet "gräsklippare".
Ni är ju nyinflyttade så många situationer ingen av er tänkt på än. Mitt råd va mer att lös det innan det blir surt i relationen.

• Gilla
Lena60
  • Laddar…
Prova att ta det med interimstyrelsen redan nu. Någon sorts lösning måste ju ordnas. Om det kostar pengar, ex. Bygga en grind så kan det vara större chans att en proffsstyrelse med byggvana löser det.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju också undra vad det är för nöt till detaljplanearkitekt eller senare byggherre som skapar denna lösning. Ska man ha enskilda tomter så måste man ju fundera på hur de ska skötas redan när man ritar på byrån. Oproffsigt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Grannen får väl höra av sig till Lantmäteriet och försöka få istånd ett officialservitut. ;)

• Gilla
  • Haha
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan ju också undra vad det är för nöt till detaljplanearkitekt eller senare byggherre som skapar denna lösning. Ska man ha enskilda tomter så måste man ju fundera på hur de ska skötas redan när man ritar på byrån. Oproffsigt.
Det är helt normalt med radhustomter där baksidan inte går att nå annat än inifrån huset.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är helt normalt med radhustomter där baksidan inte går att nå annat än inifrån huset.
Låter opraktiskt. Skötsel av tomt om än liten är en geggig och skrymmande affär. Tänker jag på 70-talsområdena kring Stockholm som jag har sett så brukar de ha en allmän plats i form av en gräsyta eller väg bakom tomten. Av just detta skäl har jag alltid antagit.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Låter opraktiskt. Skötsel av tomt om än liten är en geggig och skrymmande affär. Tänker jag på 70-talsområdena kring Stockholm som jag har sett så brukar de ha en allmän plats i form av en gräsyta eller väg bakom tomten. Av just detta skäl har jag alltid antagit.
Det finns radhusområden som är planerade så att baksidan av en tomt går direkt mot en annan radhustomt eller garagelängan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är en fråga vi ställt oss. Det finns flera hus här som har en allmänning mellan sig, även villor. Men jag misstänkter att vår fastighets tomt från början varit avsedd för en villa och att man sedan ändrat i detaljplanen. Då blev det så här och som någon skrev, det är inte ovanligt att mittenhusen i en radhuslänga inte har ingång till sin tomt från baksidan.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lena60 skrev:
Ja, det är en fråga vi ställt oss. Det finns flera hus här som har en allmänning mellan sig, även villor. Men jag misstänkter att vår fastighets tomt från början varit avsedd för en villa och att man sedan ändrat i detaljplanen. Då blev det så här och som någon skrev, det är inte ovanligt att mittenhusen i en radhuslänga inte har ingång till sin tomt från baksidan.
Hade varit smartare om exploatören inte upplät en 2 m bred remsa så att det fanns tillgång visa föreningens mark.

• Gilla
Lena60
  • Laddar…
Hela Storbritannien och stora delar av Tyskland och Nederländerna har back to back radhus. Starta upp valfri karta med flygbilder.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Hela Storbritannien och stora delar av Tyskland och Nederländerna har back to back radhus. Starta upp valfri karta med flygbilder.
Japp är väl medveten om det. Något trängre där än för svennebananradhusen.hade

Kollegan i Tyskland hade 4,5 m gräsmatta... Klipptes med sax, alltså trädgårdssax.

• Gilla
Lena60
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Hela Storbritannien och stora delar av Tyskland och Nederländerna har back to back radhus.
Oops kom på att jag använde fel ord. Back to back är ju radhus med bara en fasad och förekom nästan bara i de fattigaste industristäderna.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.