Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Staket bestående av armeringsnät?

1. K
    Medlem · skåne · 522 inlägg

Kalasclas

Medlem
    Hej

Jag har en idé som jag och min fru tycker låter kanon, men många andra man pratar med ser ut att tycka att man är helt slut i skallen... Så vad säger ni?

Jag har ca 70 meter runt tomten som jag behöver sätta staket,häck,mur eller något, gränsar till grannar och till väg.

Min tanke är att gräva ner plitar/ gjuta plintar och fästa tryckta reglar i som kommer stå rakt uppåt, mellan dessa stolpar fäster jag armeringsmatta, höjd ca 120 cm (delar en armeringsmatta på mitten, de verkar vara 235 cm) sedan fäster jag en överliggare. Tanken är sen att låta klätterväxter ta över det hela och bilda en grön vägg.

Är detta en dum idé som staket? Någon som satt upp något liknande?

Tacksam för alla era tankar!

2. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem
    Låter som en kul grej som kan bli bra :) kör på det och upp med bilder :)

3. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 654 inlägg

thomas33

Renoverare
  4. K
    Medlem · skåne · 522 inlägg

Kalasclas

Medlem
    Det där ser ut som jag tänkt mig, men några meter längre och lägre :)

Tack för länken!

5. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Ja det är en alldeles utmärkt ide, har själv mycket armeringsnät som spaljéer och även monterade horisontellt på armeringsjärn som perenner har som stöd genom att de växer igenom våning för våning och därmed så syns inte stöden inte efter hand som det växer.

6. M
    Medlem · dalarna · 182 inlägg

Mattsson86

Medlem
    Låter som en kanon ide'. Bilden som thomas33 la upp verkar ju ha en bra lösning på infästningen i stolparna också. Kör på :)

7. A
    Medlem · 15 inlägg

asalouise

Medlem
    En bra idé som jag har sett många gånger här i Skåne. Ska göra samma sak vid vårt torp i Blekinge. Vill man ha snabbtäckande väljer man bokharabinda men det kan snabbt växa en över huvudet...

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 568 inlägg

Lenza

Medlem
    Det som är bra att tänka på är att bilden visar hur man INTE ska göra infästning mot plintar. Det blir starkare om man vrider plattstålen så de sitter 90grader mot längdriktning på spaljén/staketet.

9. Karin Franck
    Medlem · 1 inlägg

Karin Franck

Medlem
    Är nyfiken på hur det gått för er om det blev någon spaljé och hur resultatet i så fall blev, är ni nöjda, skulle ni gjort något annorlunda?

10. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 075 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Smaken är som baken! Jag har sett exempel där man inhägnat hela tomten med armeringsnät. Ser förfärligt ut! Som en fängelserastgård! Ok, jag förstår att tanken är att gallret ska täckas av klätterväxter, vilket kan se fint ut på sommaren. Men hur ser det ut under resten av året, när bladverket är vissnat och det enda som synd är ett rostigt metallgaller runt hela tomten? Tänk på saken....Guantanamo-feeling!

• Laddar…
  11. rampante
    Medlem · Blekinge · 952 inlägg

rampante

Medlem
    Är lite tveksam på hur lagligt det är att gräva ner plitar... (slangord för poliser)
    /Flåt... kunde inte låta bli

12. M
    Medlem · 1 inlägg

Marekdahl

Medlem
    Riktigt fint!
    Och en vintergrön murgröna på det hela!

Så jag har tänkt göra en liten tunnel här hemma hos mig :)

• Laddar…
  13. P
    Renoverare · 2 464 inlägg
    Man får helt enkelt sätta en vintergrön klätterväxt :)

• Laddar…
  14. Arzosah
    Medlem · 3 inlägg

Arzosah

Medlem
    Byggde ett staket av armeringsnät och tryckta stolpar ut mot vägen, lite pyssligt då jag borrade in ändarna på näten i stolparna men jag och frun är nöjda!

15. H
    Medlem · Kalmar · 36 inlägg

Hussematte

Medlem
    Nu gör de det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.