1 859 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Stående vatten i källare
Hej! Har ett jordkällare med naturstensvalv och trampat jordgolv under boningshuset där det efter senaste två dygnens regnande står en hel del vatten, ca 2dm..
har efter det kommit en konstig lukt i rummen ovanför. Stark jord/källarlukt.
Huset byggdes 1850 delvis ovanpå det äldre källarvalvet så vattnet är inte i direkt anslutning till något annat i konstruktionen men vet ju aldrig hur fukt och vatten beter sig. Resten av källaren/krypgrunden är vad jag kan se torr och jordkällaren ligger på en lägre nivå än övriga källargolvet.
Bör jag vara orolig? Tänkte länspumpa imorgon, behövs sen ytterligare åtgärd?
Tack på förhand!
har efter det kommit en konstig lukt i rummen ovanför. Stark jord/källarlukt.
Huset byggdes 1850 delvis ovanpå det äldre källarvalvet så vattnet är inte i direkt anslutning till något annat i konstruktionen men vet ju aldrig hur fukt och vatten beter sig. Resten av källaren/krypgrunden är vad jag kan se torr och jordkällaren ligger på en lägre nivå än övriga källargolvet.
Bör jag vara orolig? Tänkte länspumpa imorgon, behövs sen ytterligare åtgärd?
Tack på förhand!
Hej!
Har haft exakt samma problem. Min enda åtgärd var att leda bort vatten från husets takavvattning bättre. Tänker att problemet antagligen funnits sedan 1860 och inte gett varaktiga problem än men att det inte skadar att minska belastningen.
Har haft exakt samma problem. Min enda åtgärd var att leda bort vatten från husets takavvattning bättre. Tänker att problemet antagligen funnits sedan 1860 och inte gett varaktiga problem än men att det inte skadar att minska belastningen.
okej tack för svar! Kände du också källarlukt i huset ifrån källaren under översvämningen?E Eklunda skrev:
Klicka här för att svara