3 149 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Stående vatten i källare
Efter dränering har grundmuren blivit torrare, men i källargolvet finns en brunn där en dränkbar pump har jobbat i många år, förmodligen. Kanske 40 cm under golvytan står fortfarande vatten, verkar vara ungefär samma nivå som innan dränering. Har stängt av pumpen och nivån verkar stabil ändå. I ett annat utgrävt rum där gjuten platta saknas, står vattnet än högre bland sten och grus.
Det har innan vi flyttade in gjorts försök att dränera ut detta, i krypgrunden har de grävt ett dike där för att dra ner detta vatten till andra hörnet av huset, där de tänkt koppla ihop med dräneringsrören utanför huset antar jag.
Jag har inte riktigt kunnat bestämma mig vad jag ska göra med detta utgrävning. En tanke har varit att fylla igen och sen plasta hela krypgrunden, som åtgärd mot fukt och markradon. Samtidigt är det väl egentligen inte jättemycket kvar att gräva för att få fall hela vägen. Men då ska det ju ut till utsidan muren och grävas upp utanför också. Inget jag fixar själv och det blir dyrt och jobbigt. Men torkar det upp kan det ju va värt det.
Men... så slog det mig att jag borde kolla i gamla dricksvattenbrunnen som vi aldrig använt, och se hur nivån ligger där. Och ja, min uppskattning är att det är samma som i golvbrunnen, + - en decimeter. Och då undrar jag, som inte kan så mycket om ämnet: är det någon idé att ens försöka bli av med vattnet i källaren, när det är lika högt i brunnen 15 m därifrån?
En ny tanke har då blivit till: att sänka ner den dränkbara i fd dricksvattenbrunnen istället (eftersom befintlig vattenpump verkar ha rostat ihop), och näst intill tömma den. Sen studera hur snabbt nytt vatten rinner till. Tar det lång tid, kanske man kan hålla nivån i brunnen konstant lägre, och därmed också sänka nivån under hela huset. Kan det funka eller är det helt orimligt?
Tack på förhand.
Det har innan vi flyttade in gjorts försök att dränera ut detta, i krypgrunden har de grävt ett dike där för att dra ner detta vatten till andra hörnet av huset, där de tänkt koppla ihop med dräneringsrören utanför huset antar jag.
Jag har inte riktigt kunnat bestämma mig vad jag ska göra med detta utgrävning. En tanke har varit att fylla igen och sen plasta hela krypgrunden, som åtgärd mot fukt och markradon. Samtidigt är det väl egentligen inte jättemycket kvar att gräva för att få fall hela vägen. Men då ska det ju ut till utsidan muren och grävas upp utanför också. Inget jag fixar själv och det blir dyrt och jobbigt. Men torkar det upp kan det ju va värt det.
Men... så slog det mig att jag borde kolla i gamla dricksvattenbrunnen som vi aldrig använt, och se hur nivån ligger där. Och ja, min uppskattning är att det är samma som i golvbrunnen, + - en decimeter. Och då undrar jag, som inte kan så mycket om ämnet: är det någon idé att ens försöka bli av med vattnet i källaren, när det är lika högt i brunnen 15 m därifrån?
En ny tanke har då blivit till: att sänka ner den dränkbara i fd dricksvattenbrunnen istället (eftersom befintlig vattenpump verkar ha rostat ihop), och näst intill tömma den. Sen studera hur snabbt nytt vatten rinner till. Tar det lång tid, kanske man kan hålla nivån i brunnen konstant lägre, och därmed också sänka nivån under hela huset. Kan det funka eller är det helt orimligt?
Tack på förhand.
Njaa, är det det? Det är så lite vatten där i jämförelse. 10-12 liter kanske. Har tömt den ett par gånger Har inte koll på precis hur lång tid det tar innan nivån är tillbaka, men nånstans mellan 12-24 h är det nog. I utebrunnen är det nog betydligt större mängd vatten.
Bra fråga... Det jag får reda på är "återrinningstiden" i stora brunnen. Är den lång kanske det är rimligt att konstant hålla en lägre nivå, och därmed, i bästa fall, sänka nivån under huset. Den lilla källarbrunnen är inte aktuell i detta syfte, tror jag. Den dränkbara lämnar ju rätt mycket vatten kvar så när jag testtömt denna har jag sugit upp med våtdammsugaren. Då har man dessutom bara avlägsnat en liten mängd vatten. Inget jag tänker ägna mig åt dagligen eller ens på veckobasis. Men om det går att hålla nere nivån i stora brunnen utan mycket arbete kanske det är värt att försöka få igång gamla pumpen och hydroforen. Tyvärr behövs det i stort sett aldrig vattnas i trädgårn så det blir väl till att spola ut vattnet i avloppet eller ner i bäcken. Om mina tankar kring detta är vettiga och rationella vet jag inte, och det är därför jag skriver här och bollar lite.
Klicka här för att svara