Vi har bestämt oss för att ha stående träpanel på innerväggar och lutande innertak(saxtakstolar) och tycker det är väldigt snyggt utan lister vid skarvar i nock och övergång vägg/tak.
Vid övergång tak/vägg kan man enligt vad jag har lyckats googla mig fram till låta takpanelen försvinna ner bakom vägpanelen och lämna en spalt eftersom den knappt synns nedifrån och nere vid golvet tycker jag en golvlist är acceptabel.
Men hur gör man i praktiken med rörelsemånen vid ytterhörn och i nock vid såna tighta skarvar? Enligt tillverkaren skall man lämna 10 mm mot alla ytor vid avslut men i många exempelbilder man ser så är panelen gerad och möts tight i nock.
Räcker det att ha rörelsemån åt ett håll eller är det något annat knep man tar till för att få till denna typ av skarv?
Och en bonusfråga är om löstningen att lämna en spalt mellan tak/vägg är realistisk eller om det kommer resulterar i en ojämn kant efter några år pga ojämn expansion/krympning pga fuktvariation?
Vore även kul att se lite bilder på hur ni har löst det i era hem.
(Inspirationsbild på en listfri tillvaro)
Vid övergång tak/vägg kan man enligt vad jag har lyckats googla mig fram till låta takpanelen försvinna ner bakom vägpanelen och lämna en spalt eftersom den knappt synns nedifrån och nere vid golvet tycker jag en golvlist är acceptabel.
Men hur gör man i praktiken med rörelsemånen vid ytterhörn och i nock vid såna tighta skarvar? Enligt tillverkaren skall man lämna 10 mm mot alla ytor vid avslut men i många exempelbilder man ser så är panelen gerad och möts tight i nock.
Räcker det att ha rörelsemån åt ett håll eller är det något annat knep man tar till för att få till denna typ av skarv?
Och en bonusfråga är om löstningen att lämna en spalt mellan tak/vägg är realistisk eller om det kommer resulterar i en ojämn kant efter några år pga ojämn expansion/krympning pga fuktvariation?
Vore även kul att se lite bilder på hur ni har löst det i era hem.
(Inspirationsbild på en listfri tillvaro)
När jag byggde på liknande sätt så hade jag en limträbalk i nock, jag skjöt upp plankorna mot denna innan jag spikade dem, det räckte i mitt tycke. Jag missade tyvärr på någon eftsom jag var ensam och inte lyckades hålla tryck på den när jag spikade, så se gärna till att vara två när ni gör det.
Takplankorna går hos mig ca en centimeter in bakom väggplankorna(i mitt fall liggandes väggplankor men det spelar ingen större roll)
Vägg plankan är gersågad i ovankant för att minimera skuggöppningen som syns.
Att få ett fint möte i taknocken skulle i ditt fall kunna göras genom att antingen lägga en bräda i taket längsefter taket. Då kan man avsluta mot denna, har den sedan vinkelspetsen neråt så kan det bli riktigt fint.(går att gera i samma vinkel som taket för en fin skarv. Alternativt så lägger man hela ena delen av taket ca 3 centimeter för långt och skjuter sedan upp de andra halvan plankor mot den första sidans, då blir det tätt och fint(man kanske måste gersåga dessa lite för att få skarven helt tät)
Takplankorna går hos mig ca en centimeter in bakom väggplankorna(i mitt fall liggandes väggplankor men det spelar ingen större roll)
Vägg plankan är gersågad i ovankant för att minimera skuggöppningen som syns.
Att få ett fint möte i taknocken skulle i ditt fall kunna göras genom att antingen lägga en bräda i taket längsefter taket. Då kan man avsluta mot denna, har den sedan vinkelspetsen neråt så kan det bli riktigt fint.(går att gera i samma vinkel som taket för en fin skarv. Alternativt så lägger man hela ena delen av taket ca 3 centimeter för långt och skjuter sedan upp de andra halvan plankor mot den första sidans, då blir det tätt och fint(man kanske måste gersåga dessa lite för att få skarven helt tät)
Tack för dina svar!. Det låter som du satte panelen tätt mot nockbalken, inga problem med att springor har uppstått efter några år eller att taket bångnar/spricker pga expansion osv?mr.Ola skrev:
När jag byggde på liknande sätt så hade jag en limträbalk i nock, jag skjöt upp plankorna mot denna innan jag spikade dem, det räckte i mitt tycke. Jag missade tyvärr på någon eftsom jag var ensam och inte lyckades hålla tryck på den när jag spikade, så se gärna till att vara två när ni gör det.
Takplankorna går hos mig ca en centimeter in bakom väggplankorna(i mitt fall liggandes väggplankor men det spelar ingen större roll)
Vägg plankan är gersågad i ovankant för att minimera skuggöppningen som syns.
Att få ett fint möte i taknocken skulle i ditt fall kunna göras genom att antingen lägga en bräda i taket längsefter taket. Då kan man avsluta mot denna, har den sedan vinkelspetsen neråt så kan det bli riktigt fint.(går att gera i samma vinkel som taket för en fin skarv. Alternativt så lägger man hela ena delen av taket ca 3 centimeter för långt och skjuter sedan upp de andra halvan plankor mot den första sidans, då blir det tätt och fint(man kanske måste gersåga dessa lite för att få skarven helt tät)
Och för att förstå din lösning nr 1 på nocken, menar du att man tar en panelbräda och gersågar den på båda sidorna (med takvinkeln), lägger den över hela nocken, och låter panelen smita in under från båda taksidorna? Nr 2 låter som en smart lösning, det blir ju inte lika extremt nog med gersåningen om man gör som du föreslår eftersom läppen på biten man skjuter upp ligger an mot den existerande brädan och gerningen behövs ju bara för att göra plats. Sista frågan är hur pass mycket "skuggspalt" du lämnade mellan vägg/tak? Tack på förhand/M.
Redigerat:
Lösning nummer ett har jag sett tillämpas i hörn ibland och är rätt så snygg där, i teorin en skarp fyrkantig trästav i samma dimension som panelen som man avslutar den liggande timmerpanelen med för att inte få lufthål i hörnen där timmerpanel är fasad. Tänkte att samma lösning kan vara fin även uppe i nocken med en skarphyvlad trästav som linjerar tjockleksmässigt med takpanelen och som man ansluter tätt emot. Här kan den kanske behöva vara vinklad i samma lutning som taket för att slippa gersåga varje planka separat(vilket som nu är lättast).
Jag tror att jag gersågade någonstans vid 25 grader och att takvinkeln var ca 28 (kommer inte ihåg)Marcus Hennix skrev:
Tack för dina svar!. Det låter som du satte panelen tätt mot nockbalken, inga problem med att springor har uppstått efter några år eller att taket bångnar/spricker pga expansion osv?
Och för att förstå din lösning nr 1 på nocken, menar du att man tar en panelbräda och gersågar den på båda sidorna (med takvinkeln), lägger den över hela nocken, och låter panelen smita in under från båda taksidorna? Nr 2 låter som en smart lösning, det blir ju inte lika extremt nog med gersåningen om man gör som du föreslår eftersom läppen på biten man skjuter upp ligger an mot den existerande brädan och gerningen behövs ju bara för att göra plats. Sista frågan är hur pass mycket "skuggspalt" du lämnade mellan vägg/tak? Tack på förhand/M.
Jag hittar tyvärr ingen bild men minns att vinkeln är mindre än takvinkeln i jämförelse vilket lämnar ett litet gap men att det inte märks då det är på 2,45 över golvet.
Detta byggde jag i stugan och med lite lummig belysning så märks det inte i mina ögon iallafall.
Värre var faktiskt sidoskarvarna mellan tak och gavel, dessa blev mycket glesa och har dolts av en hemmafräst list av läktvirke.
Dock är stugan i fråga rustiktimmermodell (timmerpanelväggar inne och ute med modern isolering i lösvirke) så vissa skavanker kan finnas som följs av stilen.
Tänk på att trä endast utvidgas och krymper i plankornas bredd respektive tjocklek. Ej i längsled (eller det är åtminstone så lite att det är försumbart).
I praktiken kan du sätta dem så stumt som går. Det hade jag gjort.
I praktiken kan du sätta dem så stumt som går. Det hade jag gjort.
V vectrex skrev:
Aaahaa är det så det funkar? Vid närmare granskning så verkar alla exempel med 10mm:s-rekomendationen vara just i sidled, tack för det klargörandet!V vectrex skrev:
Klicka här för att svara
