Byggahus.se

Stämma Organowood?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej, startade en tråd kring vårt dilemma med altanen tidigare idag men börjar en till här; Går det stämma en aktör som Organowood?

Från min tidigare post: ”Vi är en av alla som blivit lurade av Organowood. Vi har ca 250 kvm som vi la redan 2014. Vi är fruktansvärt less nu med all ludd o flis och har nu bestämt oss för att riva upp skiten för ersätta mot något bättre.

Vi fick tidigt höra att de ”inte hade löst bindningsprocessen” med de första generationerna och vi har därför fått en tvätt-tjänst från Organowood (via Ångtvättbilen) varje år. Nu har de kommit fram att denna tvättning ska ha något med att det luddat så mycket. Dvs vi får ingen mer hjälp. Vi fick en offert nu på nästan 20 000 kr om vi skulle anlita Ångtvättbilen själva vilket inte känns aktuellt. ”

Organowood har 10 års garanti. Har bråkat en hel del med dem men de säger bara att det är ”så produkten fungerar”.

Tack för den.

Att produkten kräver extremt mycket underhåll pga flisningen verkar inte vara något som ens Organowood själva verkar ha vetat förrän idag.

Jag tror de sticker ner huvudet i jorden för det är så många som jagar den just nu.

Ska man försöka stämma dem?

Finns det fler där ute med samma problem? Ifall man ska gå ihop mot dem?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Reklamera möget

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 1
    Har provat men fått kalla handen. Är det någon som fått genom en reklamation hos Organowood? Jag har kanske bara haft otur och pratat med fel person...

4. R
    Medlem · Nivå 17
    Gränsen hos ARN är väl 10k? Skicka dem dit!

5. D
    Medlem Nivå 1
    ”Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den.” Vi satte trallen 2015. Så det är därför Organowood har stått för tvättningen fram till i år. Är det några andra Organowood ägare som fortfarande får Ångtvättbilen?

6. D
    Medlem Nivå 1
    ”Som jag skrev i mitt tidigare mail, om fliskritning uppstår är det inget vi kommer reklamera. Så svaret är nej vi ersätter inte brädor där fliskritning har uppkommit. Vi har en garanti och det avser röta.”

Markus Lundell (Teknisk support på Organowood)

7. D
    Medlem Nivå 1
    Han skriver också: ”
    Något vi med åren har lärt oss är att fliskritning/fiberludd inte uppstår p.g.a. brister i träet eller själva modifieringen. När OrganoWood började sin resa så hade vi inte sprungit på detta fenomen tidigare. När första fallen som berörde vårt modifierade trä och fliskritning kom var det samma reaktion som för resten av träbranschen, vi var lite oförstående.

Men ju längre tiden har gått och ju mer forskning som har gjorts så ser vi att detta är en naturlig reaktion för träet. Alla andra träslag och modifieringar/behandlingar med trä kan få denna reaktion.. Dock tar det lite längre tid för traditionellt tryckimpregnerat trä då de vattenlösliga kopparsalterna behöver ha lakat ur träet på ytan innan det uppstår. Även det trä modifierat med tungmetaller och biocider blir med tiden grått, men först när biociderna har lakat ur så mikroorganismerna kan fortplanta sig på träets yta.”

Så de har ej varit medvetna om detta från början. Därför tycker jag de borde ta tillbaka produkten såklart när vi som köpare fått fel information om produkten.

8. Dan Rasmusson
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi var 3 grannar som gick ihop och byggde 3 altaner var på ca 65 kvm. Vi köpte Organowood premium
    för att slippa underhåll. efter all rengöring all flis som hamnade mellan springorna har nu brädorna
    börjat att ruttna, ingen förståelse från Organowood vi byggde även ett rullbord med 1.5 cm springor
    även det ruttnar, dom hänvisar till svamp och dåligt underhåll
    Hur går vi vidare ?

9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Anmäl till ARN. Om ARN menar att Organowood bör ta tillbaka golvet eller ersätta er, och inte gör det får ni stämma företaget. Det är mycket lättare att tingsrätten dömer till er fördel om ni redan har ett utslag från ARN.

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Nivå 16
    Fast ARN prövar väl enbart reklamationsärenden, och reklamation kan det ju inte bli fråga om efter fem år?

11. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vet faktiskt inte om ARN gör det. Trodde de tog även dessa om garanti. Men det är ju en reklamation TS vill göra?

12. Dan Rasmusson
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi var 3 grannar som använde Organowood som material till våra altaner, förutom all flis så röttnar nu trät.
    En besiktsningsman kom och fotade, men sedan kom besked ingen ersättning trots 10 års garanti
    delvis pga dåligt underhåll ?? har ändå köpt deras dyraträ oljor trots att det skulle var underhållsfritt