7 484 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Stadigare värme i uterum
Sida 1 av 2
Vi har golvvärme i isolerat uterum (höst/vinter-glaspartier).
Tyvärr känns det snabbt nu på hösten att det blir lite ruggigt där ute. Vi kör idag med enkel värmefläkt, men vet inte om det är bästa alternativet. Dels låter den sen vet jag inte om den är så effektiv.
Funderar på att sätta ett elelement, men när jag vet att det inte är den mest kostnadseffektiva lösningen. Men enkel både för installation och hantering.
Gaskamin, bra värme men inte så snyggt och måste "fixas" med.
Luft/luft - kanske bästa alternativet, men tyvärr finns inga innedelar som passar utan att det tar för mycket plats.
Hur hade ni tänkt? Vad ska vi tänka på?
Golvvärmen används när vi vet att rummet ska användas under lång tid och det är riktigt kallt ute. Den står inte på alltid.
Tyvärr känns det snabbt nu på hösten att det blir lite ruggigt där ute. Vi kör idag med enkel värmefläkt, men vet inte om det är bästa alternativet. Dels låter den sen vet jag inte om den är så effektiv.
Funderar på att sätta ett elelement, men när jag vet att det inte är den mest kostnadseffektiva lösningen. Men enkel både för installation och hantering.
Gaskamin, bra värme men inte så snyggt och måste "fixas" med.
Luft/luft - kanske bästa alternativet, men tyvärr finns inga innedelar som passar utan att det tar för mycket plats.
Hur hade ni tänkt? Vad ska vi tänka på?
Golvvärmen används när vi vet att rummet ska användas under lång tid och det är riktigt kallt ute. Den står inte på alltid.
Golvvärmen har väl en ganska lång uppstartstid innan den ger någon påtaglig skillnad.
Är det vattenburen (hur tillförs effekten) eller elektrisk?
För det mer konkreta direkta tillförandet av effekt, så är en värmefläkt troligen svårslagen när tar med investeringskostnaden i aspekten.
Är det vattenburen (hur tillförs effekten) eller elektrisk?
För det mer konkreta direkta tillförandet av effekt, så är en värmefläkt troligen svårslagen när tar med investeringskostnaden i aspekten.
Riktigt. Det tar nästan 2 dagar. Därför är den bra till långsiktig lösning, men inte som underhåll. Det är elslingor som ligger där.
Värmefläkt är kanske bra, men känns som sagt lite omysigt och ha den gående när man ex. sitter och äter där.
Värmefläkt är kanske bra, men känns som sagt lite omysigt och ha den gående när man ex. sitter och äter där.
En kombination kanske är lösningen. Uppvärmning med fläkt före + radiator eller infravärme därefter.
Sedan är ju värmefläktar ganska olika gällande ljudnivån. Vi har en värmefläkt i vårt förtält till husvagnen som är mycket tyst, en Honeywell HZ500E. Den är inga problem att ha på och samtidigt sitta och läsa.
Sedan är ju värmefläktar ganska olika gällande ljudnivån. Vi har en värmefläkt i vårt förtält till husvagnen som är mycket tyst, en Honeywell HZ500E. Den är inga problem att ha på och samtidigt sitta och läsa.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förstår att det är svårt att svara på, men hur dyrt skulle det vara att ha ett elelement gående?
Tänker kanske inte alltid, de kallaste månaderna, men som det är nu. 12-13 ute och lite regn. Strax över 20kvm. Är det stora pengar man pratar om?
Tänker kanske inte alltid, de kallaste månaderna, men som det är nu. 12-13 ute och lite regn. Strax över 20kvm. Är det stora pengar man pratar om?
Är det helglasade väggar? Hur är taket isolerat? Det lär vara dyrare än att hålla varmt i ett rum med "riktiga" väggar, men såhär års lär det inte vara ruinerande. Du kan ju skaffa ett element och en elmätare och prova en eller några månader så får du se.
Troligen är det väl inte en radiator vi pratar om för hyfsad värmespridning, utan flera? Tre? Sedan påverkar ju hur varmt ni vill ha där? 15° eller 22°?Joaquin skrev:
Om man tänker sig 3 stycken konvektorelement, som brukar vara ställbara i flera effektlägen (så att du inte bränner säkringar på grund av för hög effekt) så kanske de tillsammans drar 2 kw/timme i snitt (35% belastning), vilket skulle ge 48kw per dygn, vilket ger en kostnad på 72 kr per dygn (beräknat på 1,50 kr/kWh). Men vilken temperatur du uppnår är ju svårt att gissa. Det beror ju på bland annat temperaturen utanför.
Jo, det är ju ett alternativ.
Tanken med det är väl dels att "spara" slingorna och sen har jag fått för mig att det är väldigt dyrt att använda dem på det sättet. Men självklart hade det varit det smidigaste för då hålls ju klinkern också behaglig.
Annars är det 2 helglasade väggar och isolerat tak. Vet ej hur tjockt men tror det är väl tilltaget.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att dra ut ett element som går via det vanliga vattenburna systemet. Men har för mig att det inte var helt enkelt pga dimensioner på rören. Inte så enkelt som att bara koppla på närmaste rör så att säga..
Tanken med det är väl dels att "spara" slingorna och sen har jag fått för mig att det är väldigt dyrt att använda dem på det sättet. Men självklart hade det varit det smidigaste för då hålls ju klinkern också behaglig.
Annars är det 2 helglasade väggar och isolerat tak. Vet ej hur tjockt men tror det är väl tilltaget.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att dra ut ett element som går via det vanliga vattenburna systemet. Men har för mig att det inte var helt enkelt pga dimensioner på rören. Inte så enkelt som att bara koppla på närmaste rör så att säga..
Slingorna "slits" inte av att användas om det var det du menade. Om du konstant vill hålla 20C (t.ex.) så är det inte dyrare att driva det med elgolvvärmen än med ett eller flera elelement (ja, ytterst marginellt så blir det kanske lite större förlust genom golvet, men vi pratar någon procent förutsatt att det är ordentligt isolerat i golvet).
Omöjligt att svara på hur mycket som krävs i effekt för att hålla 20C i uterummet vid utetemperatur kring 13-14 grader. Är solen framme så bör det bli rejält varmt i rummet med tanke på alla glaspartier. Är det helmulet så krävs tillskott.
Omöjligt att svara på hur mycket som krävs i effekt för att hålla 20C i uterummet vid utetemperatur kring 13-14 grader. Är solen framme så bör det bli rejält varmt i rummet med tanke på alla glaspartier. Är det helmulet så krävs tillskott.
Har märkt tidigare när vi kört golvvärmen att när den väl nått tempen, så slår ju termostaten av.
Sen håller den värmen ganska bra (plattan håller väl värmen ganska bra) vilket gör att det kanske är en hyfsat hållbar lösning ändå.
Tänker mest på att det är lättare att byta ett element som fallerar än att laga en elslinga, om det ens går.
Sen håller den värmen ganska bra (plattan håller väl värmen ganska bra) vilket gör att det kanske är en hyfsat hållbar lösning ändå.
Tänker mest på att det är lättare att byta ett element som fallerar än att laga en elslinga, om det ens går.
