stadigare grepp

3k läst  18 svar

1. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Hej!

På sin tid, och det är några år sedan, behövde jag i jobbet borra och gänga hål, många tusen, i samband med montagearbete.

Ofta förlorade chucken greppet om tappen, oavsett chucktyp, och jag förlorade tempo.

Lösningen, som säkert fler kan ha nytta av, framgår av bilderna. Det svarvade ämnet är från början en bult. Skaftet har tre plana ytor och jag använde en skruvdragare för höger- och vänstervarv. Fort gick det att gänga ett M5.

En fråga tränger sig då på, varför har inte alla borr och tappar ett tre- eller sexkantsfäste? Svaret är kanske högre tillverkningskostnad. Fyrkanten överst på tappen behöver ju inte försvinna.

per

2. Springare
    Medlem Nivå 7
    Bra tips :):)

3. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Den enda trista grejen med att köra gängtappar i skruvdragaren är att man knäcker en del tappar.
    Kör man det ofta som i montagejobb så köper jag grejen helhjärtat men gängar man som jag sisådär ett par gånger årligen, högt räknat, så blir det nog mer lönsamt att köra för hand.

Jo, jag vet man kan köra med moment på dragaren med men av någon konstig anledning så står min nästan konstant på max *S*

/Kent

4. pernitta
    Medlem Nivå 9
    M5 var aldrig några problem. De grövre tapparna använde jag för att rensa efter lackering. Fort in och fort ut, på med Locktite.

per

5. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Den här frågan verkar kanske dum, men var är egentligen bulten, och vilka delar på bilden till höger är extraordinära?
    Jag förstår principen som verkar bra och har också ofta önskat mig borr som inte är runda i fästet, men det är lite svårt att greppa (ha ha) vad som är vad. Har du fler bilder, eller kan du skriva något upplysande?

6. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Även nu säger en bild mer än ord.....

per

7. A
    Medlem Nivå 15
    Tanken med att ha runda fästen på borr etc är väl att verktyget SKA kunna slira om det biter fast i ämnet. Detta minskar ju risken att man drar av borret eller skadar sig på en kastande maskin.
    På verktygsmaskiner för industriell tillverkning använder man givetvis inte borrchuckar, utan där har man fästen så att stålen sitter helt fast.

8. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Som jag sa, så tror jag att det har med priset att göra.

9. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Okej, nu till övriga frågor: Hur har du gjort det fyrkantiga hålet i den f.d. bulten?

10. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Ser Du insexnyckeln på bilden? Två skruvar dras mot tappens fyrkant och låser.

per

11. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Såhär förstår jag det: Diagonalen på tappens fyrkant =diametern på hålet, dvs. det centreras automatiskt. Skruvarna låser och förhindrar dels att tappen faller ur, dels att den kan rotera inne i hålet. Har jag förstått rätt nu?

Använder gängverktyg ungefär lika ofta som Snickarboden, men man vet ju aldrig... Låter skönt att få upp tempot en aning!

12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Ser ut som en toppenlösning Pernitta. Jag tror som du, att runda fästen på borr o tappar är en kostnadsfråga.

Dewalt har ju sin "extreme"-serie som har trekantigt istället för runt fäste, och festool har borr med en plan sida på, som sedan monteras i en hållare liknande den du har svarvat, vilken har sexkantfäste, blir väldigt bra grepp.

13. Baloo
    Medlem Nivå 3
    ha, fiffigt!

14. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Hmmmm......varför inte bara använda borr respektive gängtapp med bitsfäste?

15. R
    Medlem Nivå 6
    Det finns proffsgrejjer för maskin som har fjädrande infäste som gör att de styr in själva.
    Grymma grejjer. Lätt beroendeframkallande.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: