Arbetsvillkoren för de som skall utföra de hushållsnära tjänsterna är sannerligen inte roliga, generellt sett. Det är timanställningar, oregelbundna arbetstider, kort framförhållning i schemat, stora luckor då man inte får betalt, krav på egen bil, si och så med kollektivavtalen (och därmed tjänstepension och en del andra försäkringar) och därtill rätt dåligt betalt. Inte sällan är semesterersättningen inbakad i lönen.

Om några veckor när studenterna på allvar är på plats och har kommit in i sina studier ser det säkert bättre ut, för det brukar vara en hel del studenter som drygar ut sitt studiebidrag med att jobba ett pass eller två i veckan med den här typen av uppgifter.

Då kanske du kan få någon som pluggar kvantfysik på Chalmers tekniska lekskola att städa huset... :-)

Det stämmer inte med det avtalet som jag har sett. Där var det en speciell dag som städningen skulle ske på. Man kunde inte avboka med mindre att man sa upp städningen och det skulle göras en kalendermånad i förväg. Enstaka ombokning av städning kunde göras i mån av plats i schemat men till en extra avgift.

Det kallar jag inte oregelbundna arbetstider direkt... och personligen hade jag hellre jobbat och tjänat pengar än varit arbetslös men det är ju jag det. :)

Jomen absolut!

Vägrar att gå med på att det finns aretslöshet när det finns en massa städjobb tex men dom flesta vekar vara "för fina" för att kunna städa åt ngn annan tydligen.

Spelara väl ingen roll om man får 50kr i timmen? blir ju iaf en bra ln om man jobbar 6dagar i veckan och 12 timmar omdagen prec som dom flesta av oss företagare gör...

Hej,
Vi resonerade som så att med relativt små barn (8 och 5 år) så drar de runt dammet och dessutom springer ut och in genom dörren, inte alltid utan att ta av sig skorna = städning varje vecka!
Vi bor i Göteborgsområdet och har anlitat Rena Hem / Betjänten i snart 1,5 år. De städar hos oss 1 gång per vecka och lägger då 2 timmar (x 2 personer = 4 arbetstimmar). Juset är på 168 kvm. På denna tid så gör de:
-dammsugning alla golv.
- våttorkning alla golv.
- rengöring på badrum (x2), ej väggar men duschdörrarna görs rent.
- torka av bord, bänkar, vitvaror i kök.
- damma i 2 rim / gång = alla rum under en månad.

Detta är ju ingen fullståndig städning men det tar det värsta och ger oss en bra avlastning till ett vettigt pris.

Hur valde vi firma:
- kontaktade 3 st. och de fick komma hem och provstäda kostnadsfritt.
- pratade med ansvariga på företaget om vad de har för utbildning (val av kemikalier etc).
- personalomsättning, hur hanteras det.
- hur säkerställer man säkerheten med nycklar etc.
- försäkringar.

Vad som kan förbättras är:
- hanteringen av larmet. Det händer att huset ej blir larmat ibland efter att de lämnar.
- byte av städdag, just nu är det i mitten av veckan. Fredagar hade varit bättre då är det rent inför helgen när man har gäster.

pgillner: pris?

... är 1.120 kr / städtillfälle innan skattereduktion.

Första inlägget reklam? ;)

• Gilla
Lolle
  • Laddar…
-MH- skrev:
Första inlägget reklam? ;)
Jajemän :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.