Städar på kontoret och behöver rensa på skrivbordet.

Har två stora skärmar på skrivbordet, en laptop och sedan en stationär dator under bordsskivan. Dessa har idag varsin uppsättning tgb och mus. Jag vill också kunna använda båda skärmarna till båda datorerna.

Har länge letat en lämplig kvm-switch och nu tror jag att jag hittat en, men det är lite snårigt i specifikationerna. KD-E10 heter den, från AV access.

Jag kör följande skärmar/upplösningar
Dell P3222QE 3840x2160, 60Hz ansluten till en HP Elitebook Aero 840 G8 via USB-C
Dell U3419W 3440x1440, 59,973Hz (60) ansluten till en stationär dator med ett gammalt Nvidia Geforce GTX 970

GTX970 har flera utgångar som passar switchen så där lär det inte vara något problem med två skärmar. Men sedan blir det knepigare:

Enligt specifikationen nedan supportas 3840x2160 SMPTE, 3440x1440 listas inte alls. VESA känner jag igen men vad är SMPTE? Det har med TV att göra tror jag? Kan man räkna med att dessa upplösningar fungerar genom switchen?

Multi-monitor från laptopen sker genom något som heter MST, som alla delar ska stödja, men det verkar snårigt med versioner osv. Hur fasen kan man veta att det kommer fungera via usb-c? Switchen har endast usb-c som ingång från laptopen. Jag använder idag usb-c på laptopen för att ansluta både skärm, nätverk och laddning, allt i samma sladd via skärmen.

Någon som grävt i detta?

Specifikationstabell för KVM-switch KD-E10 från AV Access, inkluderande USB-C, USB-A, HDMI och stödda upplösningar som SMPTE och VESA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cheesen
Om du köper lösningen är jag intresserad av att höra hur det fungerar... fruns setup är nämligen aningen janky... hon har en usb docka för laptop som ansluter till båda skärmarna via egna kablar samt egna kablar som ansluter till skärmarna från sin stationära... det krävs mao två uppsättningar tangentbord och mus, samt två "headset" för att det ska fungera ok.

Hade en kontakt med AV access produktsupport och de menade att det borde fungera, så jag beställde igår på Amazon och fick leverans för en kvart sedan. Går offline och kopplar in nu så får vi se hur det fungerar i praktiken. Misstänker att vissa saker med multiscreen ändå inte kommer fungera riktigt som man tänkt sig.

• Gilla
ZipLock och 2 till
  • Laddar…
Ok, man kan väl säga att det funkar rätt bra, men inte perfekt ännu.

Så här är det kopplat nu:

Diagram över KVM-switchanslutningar med PC, laptop, två bildskärmar, tangentbord, mus, ethernet och USB-enheter.
Skapa konto

Utöver det som syns har jag också Laptopens strömadapter ansluten till KVM-switchen, man måste ansluta den separat till usb-c för att laptoppen ska laddas via den andra usb-c. KVM switchens egen strömförsörjning kan inte användas till detta, konstigt nog.

• Tgb och mus (trådlös med en dongle i KVM) fungerar utan problem.
  • PCn (stationär) är ansluten till KVM med en HDMI och en DP och sedan är KVM ansluten med HDMI till Monitor A och B. Här fungerar multi-monitor utan problem.
  • Det enda problem jag har med PCn är att det poppar i den ena skärmens inbyggda högtalare, men det går förhoppningsvis att ordna till. PCn kan nu också använda webkameran jag tidigare haft till laptoppen, för teams etc.
  • Jag har förstås också kunnat ta bort en uppsättning tgb och mus från skrivbordet, vilket var huvudmålet här.
  • Laptoppen går inte lika smidigt, vilket jag inte riktigt trodde heller. Multidisplay fungerar (jag har möjlighet att köra på alla tre skärmar men har stängt av den inbyggda, MEN, via laptoppen är jag för närvarande begränsad till 2048x1280 på monitor #3. Det ska ju vara 3840x2160. Förstår inte riktigt varför. Det har ju fungerat tidigare med laptoppen mot denna skärm i rätt upplösning. Dock har jag ju inte tidigare kört mot två 4k skärmar som jag gör nu.
Får jag bara ordning på upplösningen så måste jag nog säga att detta blir väldigt bra, men det är inte alls ok om jag INTE får ordning på det. När det är ordnat ska jag också ändra orienteringen på den breda skärmen (#2) och köra den stående, men då måste jag byta plats på stativen för att det ska fungera...

Inställningar för flera skärmar i Windows; tre skärmar visas, numrerade 1, 2 och 3; display 3 är markerad.
Skapa konto

...ok, det verkar vara en begränsning i laptoppens grafikkort som gör att jag inte kan köra native upplösning på båda stora skärmarna samtidigt. Använder jag bara en av de stora så får jag köra i full upplösning. Skulle vara bra att köra båda men kanske inte en dealbreaker.

Via den stationära pcn går det bra att köra full upplösning på båda, men den har ju ett kralligare grafikkort.

https://support.hp.com/us-en/document/ish_10418776-10418821-16 Inte riktigt samma fel hos mig, men nästan

Redigerat:
Jo, om jag ställer in refresh rate till 30Hz på båda stora skärmarna så kan jag köra i full upplösning på båda.

Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, om jag ställer in refresh rate till 30Hz på båda stora skärmarna så kan jag köra i full upplösning på båda.
Låter som om det är brist på bandbredd, har du testat med en bättre usbkabel?

Cheesen Cheesen skrev:
Låter som om det är brist på bandbredd, har du testat med en bättre usbkabel?
Nu när jag ser att jag har samma fel som HPs problembeskrivning så verkar det tydligt att det är något i deras implementation som ställer till det - det ska ju gå att fixa genom att byta till DP 1.2 på skärmarna men den möjligheten verkar inte finnas på mina skärmar.

Jag använder rätt USB-c kabel.

Eftersom jag inte spelar spel på någon av datorerna ser jag inte detta som ett problem, men i det avseendet är ju detta något att se upp med - även 60hz är ju lågt i det fallet.

Kom just på att om min andra laptop har usb-c så kan jag ju verifiera att det är hp som klantat till det.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Jag kollade upp https://www.avaccess.com/products/k...uRU7fsKfumBkLF9VMVslf3N_L6FvQ0I8KPB4k2y5_z2Mm lite mera noggrant nu på morgonen...

Och specsen är bara 20Gbps USB-C port.. 4K60hz är ju typ 15 Gbps så även med kompression via mst så är det i underkant för två skärmar. Hade problem med fruns setup men det löste sig när jag bytte ut usbkabeln som kom med dockan till en kabel som är specad 40Gbps. (Den som följde med var bara 20Gbps men usbporten klarar 40Gbps)... Därav min tidigare fråga. Jag tror att du har för dålig bandbredd över usbC porten i switchen för att göra det du tänkt...

Usb4 är ett kaninhål som jag undvikit just för att standarden inte är riktigt klar, men man får väl inse att man får bita i suräpplet i och med att det bara blir vanligare arbeta hemifrån... Fruns problematik verkar ändå bli min oavsett var hon arbetar.

Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Och specsen är bara 20Gbps USB-C port.. 4K60hz är ju typ 15 Gbps så även med kompression via mst så är det i underkant för två skärmar.
...men här är det inte en USB-c-port utan en Thunderbolt 4-port som använder USB-c-kontakten. Där är kapaciteten 40Gbps.

Jag tycker att allt pekar på att switchen håller sin specifikation (två 4K@60Hz) och felrapporten från HP visar att det är min laptop som är felbyggd. Jag kan dock inte verifiera det för jag har ingen annan dator med thunderbolt4-port tillgänglig. Den andra laptoppen jag har hade usb-c men inte thunderbolt i den.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
...men här är det inte en USB-c-port utan en Thunderbolt 4-port som använder USB-c-kontakten. Där är kapaciteten 40Gbps.

Jag tycker att allt pekar på att switchen håller sin specifikation (två 4K@60Hz) och felrapporten från HP visar att det är min laptop som är felbyggd. Jag kan dock inte verifiera det för jag har ingen annan dator med thunderbolt4-port tillgänglig. Den andra laptoppen jag har hade usb-c men inte thunderbolt i den.
Spännande, det står nämligen inte någonstans att det är thunderbolt4 i svitchen.. endast usb-c

Det är ju himla förvirrande då Thunderbolt4 är en Mac grej som använder usb-c.. tror motsvarande heter usb 3.2 2-2 på pcsidan... Det kan vara kompatibelt men lika gärna kan det ofunka. Som sagt ett kaninhål jag undvikit då standarden inte är klar och ej heller riktigt standardiserad.

jag menar min laptop har thunderbolt enligt specifikationen, jag tror inte att Thunderbolt är bara Mac. KVM-switchen kallar sin port usb-c men säger ju samtidigt att man hanterar 4k60hz x 2. Thunderbolt eller inte, vet ej.

Jag har läst om andra som har liknande problem som jag (fast med dockningsstationer/usb-c-hubbar) och då kommer man fram till att det fungerar med andra laptops än den modell jag har (det är en hel drös med modeller från HP som har samma problem).

All in all måste jag säga att detta var ett otroligt lyft för mitt skrivbord. En uppsättning tgb+mus, två skärmar till båda datorerna osv. Många pusselbitar som föll på plats. Kör också ena skärmen vertikalt nu vilket också verkar kunna bli bra. För jobbdatorn så har jag klistrat outlook på över halvan och teams på undre halvan, och har sedan den andra skärmen som arbetsyta. För hemdatorn så kör jag kamerabevakningen och Ubiquitis mgmtkonsol delat på det vertikala.

• Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
jag menar min laptop har thunderbolt enligt specifikationen, jag tror inte att Thunderbolt är bara Mac. KVM-switchen kallar sin port usb-c men säger ju samtidigt att man hanterar 4k60hz x 2. Thunderbolt eller inte, vet ej.

Jag har läst om andra som har liknande problem som jag (fast med dockningsstationer/usb-c-hubbar) och då kommer man fram till att det fungerar med andra laptops än den modell jag har (det är en hel drös med modeller från HP som har samma problem).

All in all måste jag säga att detta var ett otroligt lyft för mitt skrivbord. En uppsättning tgb+mus, två skärmar till båda datorerna osv. Många pusselbitar som föll på plats. Kör också ena skärmen vertikalt nu vilket också verkar kunna bli bra. För jobbdatorn så har jag klistrat outlook på över halvan och teams på undre halvan, och har sedan den andra skärmen som arbetsyta. För hemdatorn så kör jag kamerabevakningen och Ubiquitis mgmtkonsol delat på det vertikala.
Nej Thunderbolt är inte bara Mac (tror det är intel som utvecklat) men det är väl Apple som stått för merparten av försäljningen av Thunderbolt från början...

Att det blir ett lyft för skrivbordet är nog helt ostridigt, har sett hur fruns arbetsplats utvecklats under åren och det blir bättre för varje generation. Förstår dock inte längre poängen för henne med laptop då hon ändå loggar in i företags miljön och aldrig använder datorn som en laptop. Den är ständigt dockad... Två små stationära maskiner hade löst hennes arbete långt smidigare. Och hon hade sluppit dra med sig den där laptopen hela tiden med den säkerhetsbrister som det innebär.

Detta gick ju skitbra ända tills det inte gjorde det.

några veckor senare slutade nätverksanslutning via USB-C att fungera och efter att ha gjort en factory reset med något uart-tool så konstaterade supporten att den där borde skickas tillbaka....

...så nu får jag beställa en ny och skicka tillbaka den gamla.

Laptopen klarar helt enkelt inte att driva två skärmar i 4k/60Hz om supportdokumentet du länkade till är tillämpligt.
Isf hjälper det nog inte vilka dockor eller sladdar du än provar.
Dockan är usb-c, det verkar vara tydligt. Porten i datorn verkar vara en kombo usb-c/thunderbolt och kan prata med båda typen dockor.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.