Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.
Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?
Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?
Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Huset ligger i ett villaområde med ca 1,5 km från havet så det kommer ju säkert blåsa en del (håller på att byggas i skrivande stund). Tänker mig annars läkt 34x45 för själva ribborna + 1 st 70x70 stolpe/m staket.Demmpa skrev:
Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.
Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?
Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Demmpa skrev:
Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.
Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?
Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite som detta fast utan utan något hörn som bryter av, så tyvärr tappar man ju en del stöd redan av det.
Tänkte köra med bult + skruv från insidan av ytterregeln först men då syns ju skruvänden från utsidan tyvärr. Har inte kommit på något bra sätt att komma runt detta på ännu men annars borde det ju bli stabilt & bra.Z z_bumbi skrev:
du sätter ju bara stolpen på insidan bärverket.offlarjon skrev:
Annars är det ju bara försänka skruven och sätta en inklämdas utanför
Min erfarenhet från ett par olika trädäck är att stolpskor inte räcker. Det kommer bli vingligt och börja ge sig i första bästa storm. Är det 1,5m hög så blir det ganska rejäl påkänning i blåsten. Stolpskor blir dessutom ganska fult om du bara sätter dessa ovanpå altanen.
Som ovan redan nämnt, fäst stolparna i regelverket och klä in det, snyggare och stadigare. Jag gick t.o.m lite längre själv för att få det riktig stadigt, jag drog ned stolparna så mkt det gick (det är 70-80cm ovan mark i mitt fall där räcket sitter) och satte snedsträvor från änden på stolpen och upp in under trädäcket, det gjorde en markant skillnad, stolparna gick från att kännas "ganska stadiga" till att bli "helt stumma".
Som ovan redan nämnt, fäst stolparna i regelverket och klä in det, snyggare och stadigare. Jag gick t.o.m lite längre själv för att få det riktig stadigt, jag drog ned stolparna så mkt det gick (det är 70-80cm ovan mark i mitt fall där räcket sitter) och satte snedsträvor från änden på stolpen och upp in under trädäcket, det gjorde en markant skillnad, stolparna gick från att kännas "ganska stadiga" till att bli "helt stumma".
Tack för tipset. Kanske ett jordankare hade kunnat vara till hjälp där också?mrVoodoo skrev:
Min erfarenhet från ett par olika trädäck är att stolpskor inte räcker. Det kommer bli vingligt och börja ge sig i första bästa storm. Är det 1,5m hög så blir det ganska rejäl påkänning i blåsten. Stolpskor blir dessutom ganska fult om du bara sätter dessa ovanpå altanen.
Som ovan redan nämnt, fäst stolparna i regelverket och klä in det, snyggare och stadigare. Jag gick t.o.m lite längre själv för att få det riktig stadigt, jag drog ned stolparna så mkt det gick (det är 70-80cm ovan mark i mitt fall där räcket sitter) och satte snedsträvor från änden på stolpen och upp in under trädäcket, det gjorde en markant skillnad, stolparna gick från att kännas "ganska stadiga" till att bli "helt stumma".
Klicka här för att svara