offlarjon
Ska inom kort påbörja ett trädäcksbygge på mark. Kommer bara att ha ribbstaket ca 2 m ut från husväggen på ändarna (1,5m höjd) men frågan är om stolpskor är tillräckligt stabilt för denna konstruktion?
 
Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.

Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?

Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
 
offlarjon
Demmpa Demmpa skrev:
Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.

Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?

Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Huset ligger i ett villaområde med ca 1,5 km från havet så det kommer ju säkert blåsa en del (håller på att byggas i skrivande stund). Tänker mig annars läkt 34x45 för själva ribborna + 1 st 70x70 stolpe/m staket.
 
offlarjon
Demmpa Demmpa skrev:
Om du väljer rätt typ av stolpskor och monterar de på rätt sätt mot rätt typ av underlag så kan det räcka.

Hur är teränger runt huset?
Öppet/skog/villaträdgårdar/etc?
Brukar det blåsa "kraftigt" invid huset?

Skissa upp hur du har tänkt dig det hela.
Ange även vilka mått på reglar mm som du har tänkt.
Träveranda med lamellstaket, skuggor, dagtid, utanför en byggnad, tom, delvis soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite som detta fast utan utan något hörn som bryter av, så tyvärr tappar man ju en del stöd redan av det.
 
Enklast är väl att fästa stolparna direkt i däcket? Då är det inga problem att få det stadigt.
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
A
Fast varför stolpskor.
Varför inte bara fästa stolparna i nätverket sedan låser ju du hela räcker där du skruvar ihop det med ribborna
 
offlarjon
Z z_bumbi skrev:
Enklast är väl att fästa stolparna direkt i däcket? Då är det inga problem att få det stadigt.
Tänkte köra med bult + skruv från insidan av ytterregeln först men då syns ju skruvänden från utsidan tyvärr. Har inte kommit på något bra sätt att komma runt detta på ännu men annars borde det ju bli stabilt & bra.
 
A
offlarjon offlarjon skrev:
Tänkte köra med bult + skruv från insidan av ytterregeln först men då syns ju skruvänden från utsidan tyvärr. Har inte kommit på något bra sätt att komma runt detta på ännu men annars borde det ju bli stabilt & bra.
du sätter ju bara stolpen på insidan bärverket.
Annars är det ju bara försänka skruven och sätta en inklämdas utanför
 
offlarjon
A Aunty skrev:
du sätter ju bara stolpen på insidan bärverket.
Annars är det ju bara försänka skruven och sätta en inklämdas utanför
Inklämdas? Vad är detta?
 
A
offlarjon offlarjon skrev:
Inklämdas? Vad är detta?
inklädnad skulle de stå, typ en kjol
 
Min erfarenhet från ett par olika trädäck är att stolpskor inte räcker. Det kommer bli vingligt och börja ge sig i första bästa storm. Är det 1,5m hög så blir det ganska rejäl påkänning i blåsten. Stolpskor blir dessutom ganska fult om du bara sätter dessa ovanpå altanen.

Som ovan redan nämnt, fäst stolparna i regelverket och klä in det, snyggare och stadigare. Jag gick t.o.m lite längre själv för att få det riktig stadigt, jag drog ned stolparna så mkt det gick (det är 70-80cm ovan mark i mitt fall där räcket sitter) och satte snedsträvor från änden på stolpen och upp in under trädäcket, det gjorde en markant skillnad, stolparna gick från att kännas "ganska stadiga" till att bli "helt stumma".
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Min erfarenhet från ett par olika trädäck är att stolpskor inte räcker. Det kommer bli vingligt och börja ge sig i första bästa storm. Är det 1,5m hög så blir det ganska rejäl påkänning i blåsten. Stolpskor blir dessutom ganska fult om du bara sätter dessa ovanpå altanen.

Som ovan redan nämnt, fäst stolparna i regelverket och klä in det, snyggare och stadigare. Jag gick t.o.m lite längre själv för att få det riktig stadigt, jag drog ned stolparna så mkt det gick (det är 70-80cm ovan mark i mitt fall där räcket sitter) och satte snedsträvor från änden på stolpen och upp in under trädäcket, det gjorde en markant skillnad, stolparna gick från att kännas "ganska stadiga" till att bli "helt stumma".
Tack för tipset. Kanske ett jordankare hade kunnat vara till hjälp där också?
 
Sätt stolparna där bärlina och skruvregel korsas och sen dit med en vinkel eller två. Du får en infästning på 145 mm eller vad du nu har för regelhöjd och ev dubbla det om du lägger skruvregeln på bärlinan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.