Hej. Tänkte bygga cykelförråd (enligt https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/ ). Marken är lerig, men på fyra av sex punkter så går det att sätta stabila markskruvar. Övriga två (bakre hörnen) så är det sprängsten ca 35cm ner, så där tänkte jag sätta färdiga plintar med justerbar stolpsko.
Frågan är dock hur jag stabiliserar dessa/konstruktionen i sidled på bästa (..enklast) sätt? Plintarna kommer inte att sjunka då de står på sten, men det är som sagt rätt mjukt på sidorna. Eller ska jag välja en helt annan lösning?
Tips? Slipper helst större markarbete, då jag är lat av naturen..
..och en bild på den fina leran jag grävt bort för att ställa plintarna på plats.
Frågan är dock hur jag stabiliserar dessa/konstruktionen i sidled på bästa (..enklast) sätt? Plintarna kommer inte att sjunka då de står på sten, men det är som sagt rätt mjukt på sidorna. Eller ska jag välja en helt annan lösning?
Tips? Slipper helst större markarbete, då jag är lat av naturen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
..och en bild på den fina leran jag grävt bort för att ställa plintarna på plats.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "markskruvar"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Grejen är att vi hade tänkt köra utan marksten, då bygget ev. blir ganska kortlivat där (görs om/flyttas till annan plats inom 1-2 år, och så ska denna ytan nyttjas till annat, oklart vad)..
Dvs enklast möjliga lösning - markduk + grus direkt på nuvarande mark (samt skruva ihop det hela istf spika, för enkel demontering). Men det kanske är naivt / dumdristigt..
Dvs enklast möjliga lösning - markduk + grus direkt på nuvarande mark (samt skruva ihop det hela istf spika, för enkel demontering). Men det kanske är naivt / dumdristigt..
Jag hade gjutit egna plintar i rör eller direkt ner i gropen och borrat ner ett par armeringsjärn i sprängstenen under plinten. Känns som det går snabbare än att trassla med att försöka få de färdiga plintarna att stå stadigt i lod. Eftersom det är så grunt ner till sprängstenen så räcker det ju med 1-2 säckar grovbetong.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden