Hej. Tänkte bygga cykelförråd (enligt https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/cykelforrad/ ). Marken är lerig, men på fyra av sex punkter så går det att sätta stabila markskruvar. Övriga två (bakre hörnen) så är det sprängsten ca 35cm ner, så där tänkte jag sätta färdiga plintar med justerbar stolpsko.

Frågan är dock hur jag stabiliserar dessa/konstruktionen i sidled på bästa (..enklast) sätt? Plintarna kommer inte att sjunka då de står på sten, men det är som sagt rätt mjukt på sidorna. Eller ska jag välja en helt annan lösning?

Tips? Slipper helst större markarbete, då jag är lat av naturen..

Diagram som visar placeringen av punktfundament för ett cykelförråd. Nummer och mått i millimeter visas för exakt positionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av ett cykelförråd med öppna dörrar, två cyklar inuti, omgiven av staket och buskar, beläget på en stenlagd gångväg i en trädgård.
Skapa konto

..och en bild på den fina leran jag grävt bort för att ställa plintarna på plats. :)
Lerig mark med kvarvarande grästuvor, omgiven av växtlighet, bortgrävd för att sätta plintar för cykelförråd.
Skapa konto

J
Tänker att markstenen kommer att hålla dom i sidled, du behöver ju gräva ut lite smeck och lägga markduk, typ 0-32 som kompakteras och sedan lite flis innan du lägger markstenen och med detta så blir det bättre..

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Grejen är att vi hade tänkt köra utan marksten, då bygget ev. blir ganska kortlivat där (görs om/flyttas till annan plats inom 1-2 år, och så ska denna ytan nyttjas till annat, oklart vad)..

Dvs enklast möjliga lösning - markduk + grus direkt på nuvarande mark (samt skruva ihop det hela istf spika, för enkel demontering). Men det kanske är naivt / dumdristigt..

J
Nejdå lägger du markduk av kraftigare slag och grus så förhindrar det sidorörelser..

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Jag hade gjutit egna plintar i rör eller direkt ner i gropen och borrat ner ett par armeringsjärn i sprängstenen under plinten. Känns som det går snabbare än att trassla med att försöka få de färdiga plintarna att stå stadigt i lod. Eftersom det är så grunt ner till sprängstenen så räcker det ju med 1-2 säckar grovbetong.

• Gilla
Quaqq och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.