2 848 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Stabil kant mot ån
Sida 1 av 2
Hej!
Vid tomtgränsen rinner en å/bäck förbi. Vattnet kommer från en liten fågelsjö samt uppifrån ett berg.
Då bäcken är full med gyttja rinner vattnet inte iväg i bäcken utan rinner liksom över och in på våran tomt. Vilket medför att vi långt in på vårkanten har en gyttje-sjö på våran tomt.
Nu vill jag bygga som en kant mot våran tomt, så att vattnet inte översvämmar vår tomt.
Sträckan är ca 88 meter och jag har väl tänkt ca 50 cm högt.
Har ni några idéer och tips tages de gärna emot
Vid tomtgränsen rinner en å/bäck förbi. Vattnet kommer från en liten fågelsjö samt uppifrån ett berg.
Då bäcken är full med gyttja rinner vattnet inte iväg i bäcken utan rinner liksom över och in på våran tomt. Vilket medför att vi långt in på vårkanten har en gyttje-sjö på våran tomt.
Nu vill jag bygga som en kant mot våran tomt, så att vattnet inte översvämmar vår tomt.
Sträckan är ca 88 meter och jag har väl tänkt ca 50 cm högt.
Har ni några idéer och tips tages de gärna emot
Det är en bäck precis utanför våran tomt, som nu efter många år har växt igen och därmed rinner vattnet in på vår tomt. Ingen annan störs av detta så ingen vill gräva ut diket. Därför ville jag sätta upp en kant på våran tomt så att vi slipper sjötomt varje vår.G Genomklok skrev:
Du behöver ju oavsett maskinell hjälp för att bygga den kant du tänkt dig. Ring en markentreprenör som kan komma ut och ge lite förslag är nog en bra början.
Annars är väl principen att höja er tomt för att slippa översvämning och lägga grovt krossmaterial i slänt mot bäcken. Med 88 löpmeter är det ett rätt rejält arbete och många, många lastbilslass med material.
Annars är väl principen att höja er tomt för att slippa översvämning och lägga grovt krossmaterial i slänt mot bäcken. Med 88 löpmeter är det ett rätt rejält arbete och många, många lastbilslass med material.
Allt går att göra för hand, är åtgärden anmälningspliktig, förbjuden eller ens tveksam om den får utföras är det mindre risk för skador,störningar och upptäckt om man gör arbetet själv med enkla handverktyg som spade och skottkärra.mexitegel skrev:
Du behöver ju oavsett maskinell hjälp för att bygga den kant du tänkt dig. Ring en markentreprenör som kan komma ut och ge lite förslag är nog en bra början.
Självklart är det bekvämt och effektivt att anlita hjälp, men det kan krävas marklov, tillfartsvägar osv som gör att det kan vara bättre att ta det på om pö när man har tid och ork eller när det dyker upp lämpliga gratismassor i närheten.
"hans vatten" tror du ägaren till marken där vattendraget flyter är ansvarig för vattnet? Över vädretsmakter, regnet och snön om och när det behagar komma styr inte markägaren och har inte ansvar för om det är ett naturligt vattendrag lika lite som TS som knappast kan hindra regnet att rinna ner i vattendraget från sin tomt fast TS är skyldig att ta hand om dagvattnet på egen fastighet.D Dilato skrev:
Nu blev ju min fråga inte riktigt besvarad... Men dock kvarstår att om en markägares dike har växt igen är denne skyldig att åtgärda om det svämmar över på annans tomt.F fribygg skrev:"hans vatten" tror du ägaren till marken där vattendraget flyter är ansvarig för vattnet? Över vädretsmakter, regnet och snön om och när det behagar komma styr inte markägaren och har inte ansvar för om det är ett naturligt vattendrag lika lite som TS som knappast kan hindra regnet att rinna ner i vattendraget från sin tomt fast TS är skyldig att ta hand om dagvattnet på egen fastighet.
Att bygga en vall är vanskligt, med tiden lagras mer material i fåran och bäcken höjs upp över omgivningen. När då en översvämning sker tar det ännu längre innan den torkar ut då vattnet inte kan rinna tillbaka.
Lämpligen dikas tomten och utloppet läggs i nederkant.
Lämpligen dikas tomten och utloppet läggs i nederkant.
Nu vet jag inte hur applicerbart det här är:
I normalfallet finns ingen skyldighet att underhålla ett skogsdike så länge inga andra påverkas negativt av att man låter bli.
https://www.skogsstyrelsen.se/globa...ch-skyddsdikning/hansyn-vid-dikesrensning.pdf
Nu påverkas ju någon negativt, så då måste man väl underhålla bäcken så den inte rinner över och till slut försvinner helt?
I normalfallet finns ingen skyldighet att underhålla ett skogsdike så länge inga andra påverkas negativt av att man låter bli.
https://www.skogsstyrelsen.se/globa...ch-skyddsdikning/hansyn-vid-dikesrensning.pdf
Nu påverkas ju någon negativt, så då måste man väl underhålla bäcken så den inte rinner över och till slut försvinner helt?
Absolut, allt går men de flesta vill inte ha en halvfärdig gräsmatta under många år och 99,95% lär inte vara villiga eller ha den fysiken som krävs för att schakta nånstans runt 50 kubikmeter massor. Om man dessutom behöver säkra slänten från ras mha större krossfraktioner är det helt ogörligt manuellt.F fribygg skrev:Allt går att göra för hand, är åtgärden anmälningspliktig, förbjuden eller ens tveksam om den får utföras är det mindre risk för skador,störningar och upptäckt om man gör arbetet själv med enkla handverktyg som spade och skottkärra.
Självklart är det bekvämt och effektivt att anlita hjälp, men det kan krävas marklov, tillfartsvägar osv som gör att det kan vara bättre att ta det på om pö när man har tid och ork eller när det dyker upp lämpliga gratismassor i närheten.
Det behövs inte marklov för att höja marken 50cm. Behövs tillfartsvägar är manuellt arbete än mer besvärligt om lastbilar inte kan tippa på plats.
Vill man hålla nere kostnaden så hyr en Minigrävare och en självlastande dumper så är det gjort på en långhelg. Så länge man inte smyger in massorna i IKEA-påsar lär risken för upptäckt vara likvärdig.
Jag har flyttat ofantliga mängder med skottkärra och skyffel, men det TS beskriver är för många övermäktigt utan maskiner.
Ja, för diken finns ett underhållsansvar för markägaren (eller samfälligheten). Svårt att se det gäller för naturliga vattendrag dock, även om skillnaden ibland är svår att avgöra.L Lindyhopp skrev:
Om du inte har förfärligt bråttom kan du begära tillsyn från länsstyrelsen istället så får de bedöma om grannen har ett underhållsansvar och om han underlåtit att utföra det. Men räkna med att det tar något år eller tre att få ett svar och att något ska hända.
Det är lite olika regler som gäller för diken i skogen och andra diken. Vilken kan tyckas konstigt, men så är det.D Dilato skrev:Nu vet jag inte hur applicerbart det här är:
[länk]
I vanliga fall (dvs utom i skogen) har man som fastighetsägare ett strikt underhållsansvar för diken på ens fastighet. Hur väl underhållet det är i praktiken varierar förstås stort. Men det går att, med lite tålamod, få hjälp från tillsynsmyndigheten att se till att diket rensas om det uppstår olägenheter.
Förutsatt att det faktiskt är ett dike (här menar jag en teknisk anläggning vara syfte är att avvattna mark och/eller leda bort dagvatten tex från en väg) och inte ett naturligt vattendrag. Vattendrag får man generellt acceptera att de varierar mer över tid. Det låter som att frågan gäller ett vattendrag snarare än dike, men det är inte alltid möjligt att avgöra utan att vara på plats.