E
Då vi förhoppningsvis ska flytta in i ett hus nu i höst finns inte tid och pengarna att lägga på två andra hus som är i behov av renovering. :-/ Det ena är min mormors föräldrahem och det andra ett hus min mor ärvt efter dem. Bägge två är i behov av renovering men eftersom de ligger ca 100 mil härifrån och pengar saknas vill jag försöka med lite "konstgjord andning" och tänkte att det kunde funka med att sprutmåla fasaderna mha kompressor och falufärg? ??? På så sätt köper vi oss lite tid och träet skyddas även om vi senare kommer att tvingas byta ut panelen iaf. Är jag helt ute och cyklar och har ni några alternativa lösningar?

Tänk på att färgen kan yra bra långt och att grannen inte kanske gillar en falurödprickig bil.

Det diskuterades för nåt år sen i forumet, så om du orkar söka finner du kanske något.

E
*puh* Nu har jag tragglat mig igenom 54 sidor och letat sprutmålning. :P Det verkar vara helt ok att genomföra, inga grannar på närmare håll än vid mormos föräldrahem och jag kan be honom flytta bilen när/om det blir dax. :D Tiden kommer inte att räcka till för att gå över bägge husen med pensel och färg och jag ser det som bättre att rädda vad som räddas kan än att behöva riva hela skiten om ett par år. :-/ Resultatet är som sagt inte tänkt att vara permanent utan bara som ett skydd till vi får råd att göra det ordentligt och byta panel på bägge husen. ;D

Kan det kanske inte vara läge att avyttra husen eller iallafall ett av dem ?
Verkar mycket jobb, hög kostnad att fixa till 2 hus.

E
Nä, det är inte mina bägge två men mormors vill jag ändå försöka rädda senare om det finns möjlighet.

E
Nja, dels behöver jag en rejäl ställning för att nå då det är en stor västerbottensgård i två plan det ena och det andra är visserligen mindre, men ändå på ca 160 kvm och två våningar... ;) Några 12 timmar/hus tror jag inte räcker. Vet bara hur lång tid det tog att grundmåla ena långbodan + att jag har en ombyggd lagård som också behöver en strykning. Mycket färg blir det... ::)

Att penselmåla ett hus med faluröd klara du av på max 12 h effektiv tid. Det skulle jag vilja se! Nä, förresten inte!

Tänk bara på att även om du sprutar fasaden så bör du gå över den med en pensel.

Det är ganska svårt att få ett jämnt täckande lager med bara spruta.

Mina föräldrar högtryckstvättade ladan för ett antal år sedan och sprutmålade sedan med falu röd. Fungerade ypperligt.

Tänk dock på att maska grunden och sedan låta den sitta kvar någon vecka eller så... kommer det regn så finns det risk att pigmentet släpper lite och färgar grunden ljusröd.

Så vitt jag vet finns det "stänkfria" sprutmålare eller vad man ska kalla det. De är alltså gjorda just för att det inte ska yra runt en massa färg i luften. Sen kanske de inte är hur effektiva som helst men man kan ju hoppas på att de är bättre.

Jag sprutmålade mitt hus med Falu rödfärg, det är ju en annan typ av färg man använder då, den är lite tunnare, det blev kanonbra, det är dock viktigt att täcka fönster och rabatter medmera i omedelbar närhet till huset, men vi hade inte några stänk längre från huset än 0,5 meter. Vi gjorde jobbet helt själva med en hyrd spruta, jag kan absolut rekomendera det, men vid verandor o liknande kommer du aldrig ifrån penseln.

/lycka till

Har hört att det inte är bra för en vanlig färgspruta med falu rödfärg eftersom det sliter ut munstycket. vet inte om fägen innehåller sand eller vad det är. Men förr sa man att man inte kunde spruta en vanlig Falu rödfärg med en vanlig spruta. har för mig att det fanns vissa sprutor där man hade hårdare munstycken som inte slipades sönder.

Vet dock inte hur det ligger till idag men det är väl bara att fråga där man köper färgen.

Om man vill sprutmåla fasaden utan att få så mycket färgdamm bör man använda en lågtrycksspruta och inte en vanlig kompressorhistoria.

Vilka företag sprutmålar?? är det vanliga måleriföretag eller inte??? Runt linköping/motala

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.