Hej

Jag håller på att renovera hemma och är lite kluven när det kommer till snickerier och vilken teknik man skall köra på.

Alla mina innedörrar är inlämnade till en lackeringsfirma som skall sprutlackera dem i svart (s9000)

Jag fick som förslag att köra på glans 30 och jag har tyvärr ingen referens utan antingen kör jag på det eller typ glans 15 vilket är matt, men förhoppningsvis inte för matt. Mina väggar är målade i glans 5 eller 7 så de är matta.

Det sprutas i 2komponent syrahärdande färg och här kommer min frågeställning eller ”dilemma”.

Jag vill självklart få alla snickerier; dörrkarma, dörrlister och golvsocklar i samma svarta färg, men också samma finish som dörren. Då står jag inför att antingen lämna in _allt_ vilket är extremt ovanligt vad jag förstår. Det blir kanske problem med att passa in karmarna sen, problem med hantering av golvsocklar som sen skall monteras på plats (vet ej om man köper löpmeter sprutar och sen kapar när de är sprutade eller om man kapar dem i rätt längd först innan man ger dem till lackeringsfirman, så att det bara är att sätta fast på väggen). Spikpistol eller klistra fast dem behövs göras och då blir det problematiskt för börjar man spackla efter de är sprutade… Samma med dörrlisterna och kanterna som man brukar spackla för att dölja, det går ju inte att göra om de är lackerade innan man sätter dit dem.

Så antingen köpa helt nya snickerier, lämna in till lackeraren och få hit dem och ta de problemen. Eller så måla på plats

Då har jag fått lite olika bud

1) Måla med filtrulle korthårig, det ger nästan likadan finish som sprutlackerad.

2) Skumgummiroller, de flesta jag talat med föredrar filtrullen.

3) Spruta med färg hemma, men täck ordentligt; kan jag be han som fixar mina dörrar att köpa extra

färg och köra på resten av snickeri på plats hemma? Funkar 2komponents färg till sprutorna man

köper privat eller hyra? Annars får det bli Alcro i 30glans då Jotun inte går att få i 30.

4) Köpa nya dörrlister, lämna in dem, be honom spruta dem också. Köpa nya golvsocklar, kapa dem och lämna in dem kapade och få dem sprutade.

Den svarta färgen som lackeraren använder, kan jag använda samma färg till en spruta hemma? Eller måste jag köra med enkomponentsfärg (vattenburen) med spruta hemma?

Jag har fått tips på Jotun LADY Supreme Finish eller Alcro servalac, Jotun finns i bestämda glanstal som 15,40 och 80. Alcro kan jag fixa i 30.

Ni som har koll, vad kan tänkas komma närmast dörrarna? Jag tänker att om jag inte kan på ngt sätt använda samma färg han kör på dörrarna, så gör det inget om alla andra snickerier har lite annan finish, men bara inte svart och svart diffar för mycket.

Skulle matt eller halvblank vara snyggast? Högst personligt jag vet, men finns ngr andra aspekter att tänka på, känslighet etc.

Svart dörr 10glans och 30glans

• Svart dörr monterad på OSB-skiva med vit metallisk väggmonteringsskena vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart innerdörr står mot vägg i rum, fönster syns, vit toalett och del av diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du kan aldrig matcha glansen när du målar på plats mot de sprutmålade dörrbladen.
Måla dörrarna glans 20 och snickerierna 30-40. Kommer bli ungefär känsla. 20 glans är ”finare” än 30 när du lämnar in dem någon som sprutlackar.

Det låter helt orimligt att slita ner allt och köpa nya lister istället för att måla på plats.

Lady supreme finish blir bra när du penslar. Du kan lägga på med roller men du måste eftersläta för att det ska flyts ut helt.

Syrahärdande lack luktar illa och om det passar en lite spruta så kommer hela huset lukta. Du behöver täcka in allt också.

S sinuslinus skrev:
Du kan aldrig matcha glansen när du målar på plats mot de sprutmålade dörrbladen.
Måla dörrarna glans 20 och snickerierna 30-40. Kommer bli ungefär känsla. 20 glans är ”finare” än 30 när du lämnar in dem någon som sprutlackar.

Det låter helt orimligt att slita ner allt och köpa nya lister istället för att måla på plats.

Lady supreme finish blir bra när du penslar. Du kan lägga på med roller men du måste eftersläta för att det ska flyts ut helt.

Syrahärdande lack luktar illa och om det passar en lite spruta så kommer hela huset lukta. Du behöver täcka in allt också.
Ok, tack för feedback. Finare säger du? Jag ogillar tanken att det skall vara olika glans på snickerier och dörrbladen, men ok. Nu skall jag få en som skall provmåla Jotun Supreme Finish med 15 glans och 40 glans, så att jag får en känsla. Annars är det svårt att se hur resultatet blir innan. Är inte 20glans väldigt känsligt då?

Men skulle det gå att köra med samma färg menar du, även om det luktar illa? Det borde inte vara så avvikande i själva den svarta färgen va? Oavsett om man kör dörrar och sen Jotun? S9000-n som s9000-n

S
Är ju mode nu för tiden att använda lite mattare färger. Men jag tycker att det är opraktiskt med matta dörrfoder eftersom smutsen fastnar lättare.

Det jag menade var att om sprutlackeraren kan sitt jobb så kommer det se upplevas blankare eftersom ytan blir slät och ljuset reflekteras som om glanstalet är högre. Relativt penselstryket.

Jag skulle inte testa att spruta syrahärdande lack hemma.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.