Skall sätta upp någon duk/väv i taket (mellanbjälklag) innan glespanel, och sedan få dit någon firma som sprutar cellulosa för ljuddämpning mellan våningsplanen. Vad jag skall sätta upp för väv för att hålla isoleringen på plats? Behövs ångbroms i mellanbjälklag?

Jag körde vanlig isolering på rulle. Klart enklare än att spruta och för bästa ljuddämpning skall inte facken vara fulla.

H Herr Melin skrev:
Skall sätta upp någon duk/väv i taket (mellanbjälklag) innan glespanel, och sedan få dit någon firma som sprutar cellulosa för ljuddämpning mellan våningsplanen. Vad jag skall sätta upp för väv för att hålla isoleringen på plats? Behövs ångbroms i mellanbjälklag?
Använd diffusionsöppen väv som är lätt att ta tillfälliga hål i och som går att återförsluta och som går lätt att limma mot golvbjälkarna så att du inte får bulor som påverkar glespanelen!

H Herr Melin skrev:
Cellulosaisolering innehållet borsalter för att få materialet brandsäkert!! Välj stenull! Sten brinner inte!!

H Hundt skrev:
Cellulosaisolering innehållet borsalter för att få materialet brandsäkert!! Välj stenull! Sten brinner inte!!
Cellulosa har mängder med positiva egenskaper som stenull inte har!
Stenull är skadligt för människor och sticks vill man ha brandskyddet av stenull vid kaminer och eldstäder så använd skivor!

B byggarätt skrev:
Cellulosa har mängder med positiva egenskaper som stenull inte har!
Stenull är skadligt för människor och sticks vill man ha brandskyddet av stenull vid kaminer och eldstäder så använd skivor!
Skadligt? Underlag tack!! Alla fibrösa material kliar om man inte hanterar det rätt!

Du måste skydda dig mot stenullens lösa fibrer som ger lungsjukdomar

Staffans2000
B byggarätt skrev:
Skräm inte upp TS i onödan.
Skulle din tes stämma, skulle varenda snickare och jag, vara lungsjuka.

• Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Stenull ger inga lungsjukdomar! Dumt att sprida sådana villfarelser! Du har absolut inga belägg för det! Går inte att jämföra med asbest!!

Fiber är säker
  • EUCEBs (European Certification Board for Mineral Wool Products) varumärke på våra produkter bekräftar att PAROCs stenullsfiber uppfyller kraven för biologisk nedbrytbarhet i EU-direktiv nr 1272/2008.
  • Den tyska kvalitetsmärkningen RAL bekräftar att den biologiska nedbrytbarheten och säkerhetskraven uppfylls enligt den tyska tekniska förordningen TRGS905.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.