Hej!

Vi bor i en bostadsrätt som är byggd 2008 och badrummet är inte renoverat sedan dess.
Det som har hänt oss är att vi har fått sprickor i några kakelplattor som sitter i duschen.

Vi börjar bli oroliga för att det har kommit in fukt och att vi har fått en skada.
Tror ni att vi behöver vara oroliga? Samt bör vi kontakta någon för att utreda detta? Samt vem kontaktar man i sådana fall?

Det är 9 kakelplattor som är spruckna. De 3 kakalplattorna som sitter i mitten låter det ihåligt av när man knackar på dem vilket jag har läst mig till kan betyda att fukt har trängt sig in.

Det var lite svårt att fota men har gjort mitt bästa.

Vad tror ni om detta, behöver vi agera direkt eller är detta lugnt?

Mvh
Fredrik Pettersson

• Vit kakelvägg i dusch med synliga sprickor på flera kakelplattor och lite missfärgade fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vita kakelplattor i ett badrum, potentiella fuktskador nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är bara en utseende sak tätskiktet är bakom kaklet

S
Kaklet är ytskikt, inte tätskikt. Det sitter säkert ett vattentätt material bakom kaklet. Jag skulle inte oroa mig.

T tergo skrev:
S stugfar skrev:
Kaklet är ytskikt, inte tätskikt. Det sitter säkert ett vattentätt material bakom kaklet. Jag skulle inte oroa mig.
T tergo skrev:
Tack för ditt svar. Hur kan vi veta att även tätskiktet inte har skadats? Om kaklet har spruckit borde det finnas en risk att även skiktet bakom har spruckit tänker jag.

S
Inbillar mig att det ska till en jäkla smäll för att trycka till tätskiktet och ffa skivan det sitter på såpass hårt att det blir en skada på tätskiktet. Kaklet sitter ju på fix också, så knappast risk att en kakelskärva skulle råka snitta hål på tätskiktet., det ska ju genom fixet först.

Men vad vet jag, allt kan ju hända i denna värld, även om det är mycket osannolikt.

Fast anledningen till att det spruckit kan vara att det kommit vatten genom tätskiktet så att underlaget svällt och spräckt kaklet.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.