Vi håller på att tapetsera om sovrummet. När vi river tapeten i rummet och över murstocken så ser vi att den är sprucken. PANIK!

Vi har haft brandinspektion som godkänt att elda i kökspannan.
Vad gör vi nu? Kan detta gå på dolda fel försäkring?

Jag har fotat sprickan på olika platser. Den är som grövst ner till, smalare upptill. När vi rev så satt det en vävtejp över och spackel - kan det tolkas som att någon annan visste om detta?

• IMG_2631.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2640.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2639.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2635.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2634.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Varför är första tanken ”dolt fel”? Hade jag varit i er sits skulle jag börja undersöka vilken pipa som berörs av sprickan. Med tanke på att ni haft en godkänd brandinspektion låter det inte som något problem som påverkar eldningen särskilt när du säger att tapeten spruckit tidigare då något fått spackla och väva över den.

• Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Varför är första tanken ”dolt fel”? Hade jag varit i er sits skulle jag börja undersöka vilken pipa som berörs av sprickan. Med tanke på att ni haft en godkänd brandinspektion låter det inte som något problem som påverkar eldningen särskilt när du säger att tapeten spruckit tidigare då något fått spackla och väva över den.
Min första tanke om dolt fel var för att detta kunde vi inte inspektera när vi flyttade in och om det är så kanske detta är ett fel som vi inte behöver betala för. Det borde nog vara i pipan till pannan som sitter närmast sprickan (en köks-norah som sitter direkt på motsatt sida murstocken). Men det finns inga sottecken eller tecken på att det skulle ha varit någon form av läckage ut. Kan det vara någon form av betongputsen som spruckit? För jag antar väl att den är teglad längre in?

S sjoli skrev:
Kan det vara någon form av betongputsen som spruckit?
Du har troligtvis en puts av KalkCementbruk på din skorsten, vore det betong tror jag du skulle ha riktiga problem..

Tycker du för det första ska höra efter med din sotare om det är ok att fortsätta elda,
Som nummer två skulle jag säga kommer behovet att knacka ner den gamla putsen, vattna och putsa om murstocken.

Du får givetvis betala, tror inte att du kan få nån annan att bära kostnaderna för ditt hus och dess underhåll.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Har du hittat någon datum på tidningssidorna som är uppklistrat ?

Med hur det gulnat och att just gamla dagstidningar användes för att avjämna ytan indikerar att det är +70 gammal synd som uppdagats.

Eftersom du inte finner sot i sprickan (eller kan lukta någon spår av rök i sprickan även om det är nyeldat) är det förmodligen tätt mot murningen av skorstenen.

Slutligen är murningen av skorstenen och på utsidan putsning 2 olika oberoende barriärer för att det skall hålla tätt även om någondera skulle ge sig eller spricka upp och den vägen minska sannolikheten att att rök och låga skall tränga ut på fel sida av skorstensväggen för att någon fog mellan stenarna har vittrat och trillat ur av värmens påfrestningar i rökgången över åren.

Man byggde för att det skulle hålla och ger nog med säkerhetsmarginaler för att klara väldigt många års daglig eldning, även om fogarna mellan stenarna börja vittra av värmeväxling och hettan eller att putsen utanpå får en spricka som med låg sannolikhet råkar sammanfalla med den saknade delen av fogen mellan stenarna i rökgången och så stor att det kan läcka ut tillräckligt med heta gaser som kan tända på brännbara saker på utsidan av murstocken.

- hela konstruktionen är ju byggd som en flamspärr vid fallet spricka och vittrad fog med långa och smala passage av kylande väggar innan det når utsidan av stocken om det skulle finnas en väg rätt igenom som når utsidan av skorstenen

En tunnare spricka i putsen på murstocken brukar inte vara problem ur brandskyddssynpunk, det är först när det saknas bitar i putsen för att det ramlat av som skorstenen blir underkänd.

Det är nog som redan sagt bara att knacka ned den gamla putsen och putsa om det hela, bör inte vara någon jättepeng även om man tar in extern folk för detta.

Och nej, med så gammal hus är det inte ett dolt fel bara baserat på åldern, och förra ägarna, om de inte var väldigt gamla och bott hela livet i huset och vet husets historia, förmodligen inte hade en aning om det hela heller.

• Gilla
sjoli
  • Laddar…
Sotaren kan provtrycka din skorsten, med avseende på rökgasläckage.

Då får du svart på vitt om något felar.

• Gilla
sjoli
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Har du hittat någon datum på tidningssidorna som är uppklistrat ?

Med hur det gulnat och att just gamla dagstidningar användes för att avjämna ytan indikerar att det är +70 gammal synd som uppdagats.

Eftersom du inte finner sot i sprickan (eller kan lukta någon spår av rök i sprickan även om det är nyeldat) är det förmodligen tätt mot murningen av skorstenen.

Slutligen är murningen av skorstenen och på utsidan putsning 2 olika oberoende barriärer för att det skall hålla tätt även om någondera skulle ge sig eller spricka upp och den vägen minska sannolikheten att att rök och låga skall tränga ut på fel sida av skorstensväggen för att någon fog mellan stenarna har vittrat och trillat ur av värmens påfrestningar i rökgången över åren.

Man byggde för att det skulle hålla och ger nog med säkerhetsmarginaler för att klara väldigt många års daglig eldning, även om fogarna mellan stenarna börja vittra av värmeväxling och hettan eller att putsen utanpå får en spricka som med låg sannolikhet råkar sammanfalla med den saknade delen av fogen mellan stenarna i rökgången och så stor att det kan läcka ut tillräckligt med heta gaser som kan tända på brännbara saker på utsidan av murstocken.

- hela konstruktionen är ju byggd som en flamspärr vid fallet spricka och vittrad fog med långa och smala passage av kylande väggar innan det når utsidan av stocken om det skulle finnas en väg rätt igenom som når utsidan av skorstenen

En tunnare spricka i putsen på murstocken brukar inte vara problem ur brandskyddssynpunk, det är först när det saknas bitar i putsen för att det ramlat av som skorstenen blir underkänd.

Det är nog som redan sagt bara att knacka ned den gamla putsen och putsa om det hela, bör inte vara någon jättepeng även om man tar in extern folk för detta.

Och nej, med så gammal hus är det inte ett dolt fel bara baserat på åldern, och förra ägarna, om de inte var väldigt gamla och bott hela livet i huset och vet husets historia, förmodligen inte hade en aning om det hela heller.
Tack för ditt svar. Vi kommer knacka ned den gamla putsen och putsa om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.