5 901 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Sprida värme från kamin
Hade tänkt köpa en braskamin och ställa på övervåningen. Skulle då vilja använda värmen från kaminen och leda ner till källarvåningen, via rör med fläkt. Finns det kaminer med uttag för värmespridning eller köper man ett separat system? Har sökt lite på nätet men hittar inte så mycket. Jag borde ju inte vara den första som vill sprida värme från en braskamin?!
Vore glad för lite tips, länkar etc.
Tack // Andreas
Vore glad för lite tips, länkar etc.
Tack // Andreas
En liten input från min sida. Har i typ 20 år haft automatik så när braskaminen kommer upp i över 50 grader(ovan spis vid tak) så drar en fläkt igång som via separat ventilationskanal blåser ut varmluften i källaren. Utsuget satt ovanför kaminen men innanför plåten som döljer skorstensröret.
Vi har under hösten förlängt skorstenen så vi tog ut sotaren för besiktning av denna. Han dömde direkt ut denna lösning där man via ventilationskanal från braskamin flyttar värmen till annant rum, det har tydligen inte bara hänt 1 villabrand pg a dessa lösningar. Jag tog bort det, gipsade igen hålet i taket, isolerade desutom mellanrummet mellan skorstens röret och taket(på inrådan från sotaren).
Vi har under hösten förlängt skorstenen så vi tog ut sotaren för besiktning av denna. Han dömde direkt ut denna lösning där man via ventilationskanal från braskamin flyttar värmen till annant rum, det har tydligen inte bara hänt 1 villabrand pg a dessa lösningar. Jag tog bort det, gipsade igen hålet i taket, isolerade desutom mellanrummet mellan skorstens röret och taket(på inrådan från sotaren).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oj... Villabrand kan ju vara skönt å slippa. Jag kan förstå att brandrisk kan uppstå om det blir alldeles för hett och det transporterande röret ligger i direkt kontakt med brandfarligt material, men om luften man plockar in fläkt/rör är mellan 50-80 grader (eller vad det nu kan vara) så borde det väl funka utan fara?!
Den lösning du beskriver är ju ganska exakt vad jag tänkte "uppfinna". Alltså att plocka varm rumsluft i absolut närhet av kaminen och, via plåtrör med kanalfläkt, skicka det rakt ner till våningen under och ut i ett rum.
Hmm, kanske måste doktorera i detta några varv till innan jag sätter igång...
Tack för input!
Den lösning du beskriver är ju ganska exakt vad jag tänkte "uppfinna". Alltså att plocka varm rumsluft i absolut närhet av kaminen och, via plåtrör med kanalfläkt, skicka det rakt ner till våningen under och ut i ett rum.
Hmm, kanske måste doktorera i detta några varv till innan jag sätter igång...
Tack för input!
Det var jag också orolig för när jag planerade en kanal upp till övervåningen, men jag pratade med chefen för räddningstjänsten i vår kommun och han menade att en sådan kanal har mycket marginell effekt vid brand- och rökgasspridning i jämförelse med en vanlig trappuppgång...). Jag blev lugnat och fick alltså grönt ljus och sotaren har därmed inte med saken att göra. Givetvis är ingen kanal alls bättre vid en eventuel brand men då finns det många värre faror i huset. Och branden uppstår ju knappast av kanalen i sig. En välinstallerad kamin, hel skorsten, rätt eldningsteknik och fungerande brandvarnare torde vara viktigare.Engan23 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden