Hej alla!
Vi bor i ett trähus från -72 med krypgrund. Huset rör sig en del vilket i sig inte är så konstigt men vi har upptäckt sprickor ovanför två dörrar i huset (se bild) och börjar fundera lite om det kan vara första tecken på sättningar? Har någon varit med om något liknande och är det en väldigt kostsam process att åtgärda sättningar om så skulle vara fallet?
Med vänlig hälsning,
EPP
Vi bor i ett trähus från -72 med krypgrund. Huset rör sig en del vilket i sig inte är så konstigt men vi har upptäckt sprickor ovanför två dörrar i huset (se bild) och börjar fundera lite om det kan vara första tecken på sättningar? Har någon varit med om något liknande och är det en väldigt kostsam process att åtgärda sättningar om så skulle vara fallet?
Med vänlig hälsning,
EPP
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min lekmannagissning är att det är gipsvägg, och att de skarvat skivorna rakt ovanför dörrkarmens långsida. Det blir då oftast sprickor precis där, p.g.a. husets naturliga rörelser. Man rekommenderar därför att inte skarva gipsskivor just där, utan att exempelvis lägga skarven rakt ovanför dörren.
Tack för tydligt svar, det låter ju inte som livsfarliga sprickor trots att dom ju ser lite tråkiga ut.. hur åtgärdas det utan att sprickorna återkommer tror du?A AHB skrev:
Jag fick samma sprickor och jag har inte gips utan någon typ av spånskiva som innervägg. Värt att notera är att jag använde glasfiberväv vid skarven men det hjälpte inte. Nu funderar jag på att använda mjukfog istället.
Ja, det är ju ett alternativ. Tror du att en mjukfog ser till att sprickorna inte fortsätter återkomma? Ser så fruktansvärt tråkigt ut.AndreasLarsson89 skrev:
Glasfiberremsor har dålig formstabilitet, särskilt längs diagonalen. Pappersremsor är bättre. Fästes helst i vått spackel, men går även att våtrumslimma dit för att sedan spacklas över.
Går det se om det finns pappersremsor över skarvarna, bakom färgen ? Gör det inte det så kommer det spricka, oavsett vad du gör. Det kommer nog spricka oavsett, om skarven ligger där den ligger.
Går det se om det finns pappersremsor över skarvarna, bakom färgen ? Gör det inte det så kommer det spricka, oavsett vad du gör. Det kommer nog spricka oavsett, om skarven ligger där den ligger.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man ska lägga skarven ca 10 cm från hörnet minst.
https://www.google.com/search?q=gip...ient=mobile-gws-wiz-serp#imgrc=Q5a-RIeuYCkbVM
https://www.google.com/search?q=gip...ient=mobile-gws-wiz-serp#imgrc=Q5a-RIeuYCkbVM
Klicka här för att svara