Vi har ett spabad (=tungt) som står på en nedsänkt hylla under vår terrass. Den vilar inte på marken, utan står på stolpar. När vi gjorde anordningen hade vi en konstruktör som ritade på hur krafterna skulle tas upp, vilka dimensioner som behövdes etc, så den biten bör stämma.

Själv terassen är byggd samtidigt som huset, av ett seriöst husföretag, 2016. Hyllan för spabadet är efterkonstruerat 2022. Terrassen, och därmed spabadet, vilar på stolpar som går från bjälkar under terassen, ner till betongplintar under mark. Nu ser vi att det börjar bli vertikala sprickor i dessa stolparna (se bilder). Är det något som vi bör bekymra oss för? Är det något som behöver åtgärdas, och i så fall hur? Eller är det bara estetiskt? Träet i övrigt ser bra ut, inte murket eller så.

Tack på förhand för goda råd!

• Trästolpar med vertikala sprickor under en terrass med spabad, placerade på betongplintar med diagonala förstärkningsbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästolpe med vertikala sprickor under en terrass, förstärkt med metallbeslag.
    Skapa konto
  • Trästolpe med vertikala sprickor under en terrass, omgiven av grus och grönska.
    Skapa konto
T
Det ser ut att vara homogent trä och inte limträstolpar och då är det ingen fara - det blir ytliga sprickor med tiden i dem. Vore det limträ där limfogarna spricker upp så är det inte bra, men det ser som sagt inte ut att vara det?

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Jag säger tvärtom. Det är limträ som börjat spricka i limningen. Ta dit någon som kan titta på det är mitt råd

• Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
T
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag säger tvärtom. Det är limträ som börjat spricka i limningen. Ta dit någon som kan titta på det är mitt råd
Du har nog rätt!

Jag tyckte att jag såg hela kvistar över en sida, men när jag förstorar så verkar det mer som limträstolpar...

Då bör man nog förstärka eller byta ut dem.

• Gilla
white_cheese
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vem (vilken yrkeskategori) tar man dit för att kolla på det?

T Testarn skrev:
Du har nog rätt!

Jag tyckte att jag såg hela kvistar över en sida, men när jag förstorar så verkar det mer som limträstolpar...

Då bör man nog förstärka eller byta ut dem.
De är förstärkta när vi byggde "hyllan" - man ser plankan som går längs med högerkant av stolpen, men det kanske inte är tillräckligt...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
W white_cheese skrev:
Konstruktören som ni anlitade bör ha en ansvarsförsäkring som kan användas när det har blivit fel i beräkningarna/anvisningarna.

W white_cheese skrev:
En konstruktör eller en duktig yrkesman. Ditt enda alternativ som jag ser det är att byta ut stolparna.
Stämpa upp balkongen för att sedan kunna byta stolparna

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
W white_cheese skrev:
De är förstärkta när vi byggde "hyllan" - man ser plankan som går längs med högerkant av stolpen, men det kanske inte är tillräckligt...
Troligen ja men en känslig punkt i konstruktionen. Om det börjar ruttna där i framtiden.

As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.
Delaminerad träpost monterad på en grusig yta, synliga lager längs längden istället för mikro-skarvar.
Skapa konto

S sturnus skrev:
As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.
Nja, nu gissar du nog lite så jag känner att jag kan fortsätta gissandet...
Det är en helt vanlig limträstolpe, fabriksgjord och limmad helt enligt standard och med korrekt lim, fast för inomhusbruk, då blir det sådär.
Det man vill ha utomhus är en stolpe klassad för utomhusbruk (och med lim för utomhusbruk) eller en massiv stolpe.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Konstruktören som ni anlitade bör ha en ansvarsförsäkring som kan användas när det har blivit fel i beräkningarna/anvisningarna.
Jag misstänker att vi kanske sitter med Svarte Petter ändå... Konstruktören som ritade huset hade ju inte planerat för spabadet, och kan säkert hänvisa till att det är en oplanerad belastning. Och konstruktören som räknade på spabadet kan ju inte lastas för om de befintliga stolparna var felaktiga (som föreslås i övriga svar i tråden). Gissningsvis hamnar vi emellan, tänker jag luttrat... 🫤

Matti_75 Matti_75 skrev:
En konstruktör eller en duktig yrkesman. Ditt enda alternativ som jag ser det är att byta ut stolparna.
Stämpa upp balkongen för att sedan kunna byta stolparna
Känns ju peppt... 🙄
Men tack för svar - då får vi fundera på det!

K Kontoristen7 skrev:
Det är en helt vanlig limträstolpe, fabriksgjord och limmad helt enligt standard och med korrekt lim, fast för inomhusbruk, då blir det sådär.
Det man vill ha utomhus är en stolpe klassad för utomhusbruk (och med lim för utomhusbruk) eller en massiv stolpe.
Vad är sannolikheten att det är en korrekt stolpe men att det ändå blir såhär? Dvs att det är "normalt" slitage?

Om det är felaktiga stolpar kan vi kanske möjligen driva det mot husföretaget, men är det bara otur ska de naturligtvis inte skyllas för det.

K Kontoristen7 skrev:
Glued wood is not produced with glue on the inside! In addition, the thickness of the panels in these posts is also not typical. A properly made element should crack along the grain, and not delaminate at the glued joint. This definitely indicates poor gluing!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.