Hej! I nytt boende finns en spricka/uppsvällning i bänkskivan vid diskhon i köket (se bilder). Jag vet inte vad det är för material i bänkskivan men det ska vara ett Ikeakök så jag antar att kvalitén i materialet kan ifrågasättas. Jag har ingen direkt historik om när detta uppstod och hur länge det funnits men jag antar att det funnits ett tag. Köket är 4-5 år gammalt.
Det jag vill fixa är väl dels det utseendemässiga och dels vill jag förhindra att (mer) fukt letar sig in i träet. På övrig bänkskiva i köket synd det dock inte något fel så jag vet inte hur det påverkat totalt sett.
En tanke jag har är att slipa ner uppsvällningen (jag hade ändå tänkt slipa och olja in hela köksbänken), eventuellt bryta upp sprickan för att komma åt inuti och sen fylla igen sprickan med kemiskt trä. Innan dess kanske köra med hårtork eller nåt för att se till så att det är torrt inuti sprickan.
Hur tror ni man bäst fixar det? Är tacksam för all hjälp.
Det jag vill fixa är väl dels det utseendemässiga och dels vill jag förhindra att (mer) fukt letar sig in i träet. På övrig bänkskiva i köket synd det dock inte något fel så jag vet inte hur det påverkat totalt sett.
En tanke jag har är att slipa ner uppsvällningen (jag hade ändå tänkt slipa och olja in hela köksbänken), eventuellt bryta upp sprickan för att komma åt inuti och sen fylla igen sprickan med kemiskt trä. Innan dess kanske köra med hårtork eller nåt för att se till så att det är torrt inuti sprickan.
Hur tror ni man bäst fixar det? Är tacksam för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
En sådan bänkskiva på Ikea (om den inte är specialbeställd) kostar typ 1000-2000 kr. Byt den, du kan såga ur hålet för vasken själv. Klart kl 16.00 idag om du börjar nu. =)
Tack för förslaget. Det känns dock som ett större (och dyrare, speciellt om man räknar med arbetstimmar) arbete än det jag tänkte. Jag äger för den delen inte ens en såg och känner väl att ett sånt jobb går lite utöver min förmåga.I InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara